Mitt Nya Liv

Direktlänk till inlägg 21 juni 2023

KESOKAKA.

Av Anneli Gustavsson - 21 juni 2023 19:55


Jag hade ett recept på en kesokaka som jag aldrig har gjort. Det står keso så jag antar att det ska vara naturell men jag hade bara ananas o passion så jag tänkte att det kan ju funka =) 

Man vet inte förrns man har försökt o det gjorde jag nu.

 

RECEPT; 175* i mitten av ugnen över o undervärme. Det blev 22 stycken o dom blev lagom stora, en munsbit. 

 

110 gram smör/margarin kylskåpskallt som sen ska rivas grovt

100 gram keso

2½ dl mjöl

1 äggula

1 msk iskallt vatten. Jag hällde upp ett glas o hade i isbitar

 

Strösocker som du ska vända ner dom i.

 

Börja först med att blanda i keso, mjöl o grovrivet smör/margarin. Du ska inte arbeta det för hårt utan det ska bli smuligt.

 

Sen blandar du i äggulan o det iskalla vattnet.

 

Lägg det i en plastpåse eller plastfilm, in i kylen i ca 1 timme. 

 

Degen är ganska kladdig så man får mjöla kaveln o bordet så det inte fastnar. 

 

Jag kavlade ut det men inte så att det blev för tunt.. Stansa sen ut det med en stans eller ett glas eller vad du har. 

 

Ta bort degen som är runt om den utstansade cirkeln o lägg åt sidan. 

 

Ta försiktigt upp cirkeln o doppa den i strösocker på båda sidorna. Om det inte fäster så dutta med en aningens lite vatten. 

 

Lägg den på bordet. Vik den på mitten o vik den igen på mitten så det ser ut som en trekant. 

 

Det var så varmt här inne så sockret hann smälta lite så jag hade på lite extra när det låg på plåten. 

 

Jag hade varit o fipplat med gradantalet så mina kunde varit inne lite längre. Det ska få en lite gyllenbrun färg.. 

 

För den som vill kan man ha i lite sylt eller nåt emellan. Kanske testar det nästa gång. 

 

 

Det är inte många ingredienser o det gick bra med min keso med ananas o passion =) 

 

  

Har haft i mjöl, keso o det rivna smöret/margarinet.

 

 

 

Smulat ihop det lite lätt..

 

 

Det är först när du har blandat i äggulan o vattnet som du ska knåda den till en deg.

 

 

Jag la in min i en plastpåse. 

 

 

Stansade ut o det gick bra.

 

 

Doppar sen i sockret.

 

Nu ligger den ute helt för att sen vikas.

 

 

Vik den på mitten.

 

   

Vik den en gång till så ser det ut så här.

 

Hällde på lite extra socker när dom låg på plåten.

 

   

Så här ser dom ut innan dom har varit i ugnen. Inte fina men ett bra första försök.

 

 

Jag la dom på mitt avsvalningsgaller,, jag älskar mina galler.

 

 

På den här satsen blev det för mig 22 stycken.

 

 

Jag har olika storlekar på mina rundlar, jag provade först med 8 cm men det blev för litet så jag tog 10 cm o det blev lagom.

 

Jag tror att jag har skickat efter dom på wish,, är inte säker men mycket av mina grejer kommer därifrån =) 

 

Ja då har jag bakat en ny kaka som jag har tänkt baka ett tag nu. Kanske gör den lite annorlunda nästa gång. Jag har smakat o mamma fick in 2 st,, hon säger nog att dom är alldeles för söta =)

Sen frös jag in resten,, har ingen aning om hur det blir.

 

Mamma o jag har smakat o dom är lite "menlösa" ,, det kände jag lite innan hon sa det. Så smaksätt det med nåt.

 

Hoppas att jag har skrivit rätt här nu,, märker nu att nåt är galet så säg till =) 

 

Lycka Till o glöm inte att UNNA DAJ   

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Gustavsson - Onsdag 8 maj 12:30

  Den 4e april kl; 12;30 prejade en buss upp mig på en trottoar. Det var 2 bilar efter bussen o jag såg hur bilen precis efter bussen tog sig för huvudet o undrade hur det skulle sluta ? Han tryckte upp mig på trottoaren o det var uppskottat snö ...

Av Anneli Gustavsson - Tisdag 7 maj 20:15

  Natten till 6e april blev jag så sjuk. Jag vaknade vid 4-5 tiden av att jag frös så jag skakade, jag trodde att jag hade mitt fönster öppet i sovrummet men det hade jag inte. Jag hade ju precis haft lillknas hos mig o vi hade varit inne i stan o ...

Av Anneli Gustavsson - Fredag 3 maj 19:45


      "Hustrun tittade sig själv i spegeln och frågade sin man:   Älskar du mig fortfarande.? Mannen svarade: Jodå!     Men är inte min kropp densamma som när vi först träffades? Nej, det märkte jag inte, mannen svarade. Hon la...

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 2 maj 18:00

    En präst, en lärare, en hockeyspelare, en student och den nuvarande statsministern Ulf Kristersson befann sig i ett flygplan som höll på att störta och det fanns bara fyra fallskärmar för dem att dela på.   Läraren slet snabbt åt sig...

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 2 maj 15:15

  Hur ända in i helsike tänker dom ?    Det är inte polisen som godkänner detta för man har yttrandefrihet så det behövs en lag som gör att detta inte får hända.    Men att inte dom kan gå in ändå o säga NEJ när det är som det är i världe...

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards