Mitt Nya Liv

Alla inlägg under februari 2018

Av Anneli Gustavsson - 28 februari 2018 22:07


 



Sedan en tid tillbaka är den första torsdagen i mars synonymt med marsipantårta. Men varför är det så och hur började det hela egentligen? Mitt kök förklarar hur en helt vanlig torsdag blivit Smålänningarnas inofficiella nationaldag.

 

 

Det var 2010 som Facebookgruppen Fössta tossdan i mass såg dagens ljus. Med få följare och inga gillamarkeringar hade man kunnat tro att det skulle sluta där. Men icke.


Inom några dagar hade ordet spridit sig och folk från hela Sverige fick upp ögonen för gruppen. Bakom kontot låg Jonas Sveningsson vars faster var från Småland.

Historien bakom Smålands egna högtidsdag

När fastern fick frågan om vilken dag som kom efter den sista februari svarade hon fössta mass. Därefter utvecklades ordleken vidare och man la även till torsdag eftersom det ger samma komiska effekt.


Vips var idén till fössta tossdan i mass född. Och rätt som det var blev dagen ansedd som en inofficiell högtidsdag bland smålänningar, ja nästan en egen nationaldag.

Fira fössta tossdan i mass med bakelse

Det hela firas såklart med massipantååta. Så vill du hänga på och delta i festligheterna ska du bege dig till närmsta bageri eller ännu bättre, baka en egen marsipantårta- eller bakelse att dela med dina vänner och bekanta.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 26 februari 2018 20:35


 


Detta året har inte börjat bra. Har haft massor med värk o nu även kramper på det.

 

För ett par veckor sen hade jag väldigt ont av värken ,, sen fick jag såna hemska kramper i hela kroppen. Det började i nacken, axlarna, armarna, bröstryggen, bröster ner i magen.. Efter en stund blev det benen oxo.

 

Jag har inga mediciner som jag kan ta när det blir så här så det är bara att vänta ut det.

 

Detta hände när jag hade barnen hos mig en hel helg, på söndagen kom mormor o morfar o hämtade barnen för jag satt i soffan o skakade, frös som bara den. Jag kunde inte sluta skaka eller sluta krampa.

Det blev ännu värre så jag la mig sen när barnen hade åkt hem så det släppte efter ganska många timmar, sen var jag helt slut.

 

För några dagar sen fick jag tillbaka kramperna igen. Jag har haft mindre kramper mellan dessa stora kramperna så jag har inte brytt mig.

Den här gången kom kramperna på samma dag som Lasse begravdes. Mamma var inte hemma o jag trodde att jag skulle behöva åka in till akuten.. Jag var beredd på att ringa efter en ambulans, men även här härdade jag ut.

 

När mamma kom hem från  begravningen kom hon in o pratade med mig en stund plus att hon masserade nacken o axlarna, det var så skönt,, ja det är ontskönt...

Den kvällen o natten var hemsk. Jag hade frossa, blev varm, kallsvettig, krampade hade värk plus att jag hade feber. Jag hade så ont i kroppen så jag visste inte om jag skulle stå, sitta, ligga eller krypa... Jag blir så ledsen när det blir så här.

Det började ge med sig frampå morgonen, då kunde jag sova lite. Jag var helt slut. Det kändes som jag hade gått en boxningsmatch hela dagen.

Kroppen var som gele sen o jag var så trött..

 

Nu har det gått några dagar men så ikväll när jag sitter hos Rohde så börjar jag må dåligt. Jag blir skakig, fryser, får värk o nästan kramp. Jag blev så trött så jag höll på att somna när vi tittade på Farmen.. Det blev lite bättre, jag åt en banan o drack lite vatten. 

 

Ja, nu sitter jag här o ska göra mig i ordning o sen ska jag lägga mig o titta på tv;n..

 

Har kört mamma till Ryhov idag, dom har lasrat hennes ögon, starren hade inte försvunnit o hon hade kvar på båda ögonen.

Hoppas att hon slipper värken som hon hade sist, o att det inte blir mer strul nu. Jag blir ledsen när hon har ont eller när det strular för henne ♥

 

Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 23 februari 2018 18:15


 


För några år sen fick jag en ny granne. En man som visade sig vara helt underbar. Han var en liten hustomte som fixade o donade.

Både jag o mamma blev snabbt vän med honom. Vi gick fram o tillbaka till varandra, många gånger såg jag honom gå i min trädgård o pyssla.

Han älskade att hålla på i sin trädgård o han tyckte om att hjälpa oss oxo.

 

Vi var på några utflykter, han visade oss Basta Kvarn, ett jättevackert ställe med goda räksmörgåsar. Vi var även på Gränna berget o åt deras räkmackor som var underbart goda.

Vi träffades här hemma o åt god mat o fikade.

Ibland kunde han komma in med blommor,,, bara för att...

Ibland gick jag in till dig o vi pratade om allt möjligt. Du frågade mig alltid om jag hade det bra, du var mån om alla.

 

För ett tag sen miste vi en god vän o det gjorde mig så fruktansvärt ledsen. Jag saknar honom riktigt mycket.. 

 

Häromdagen var begravningen men jag klarade inte att gå. Jag får sån hemsk ångest, kan inte sova o jag var så nervös så det gick inte. Jag tände ett ljus här hemma o tänkte på honom.

Begravningen hade varit fin, mamma var där.

 

Jag hoppas att du har det bra där du är nu. Vi kommer att ses en dag, men jag hoppas att det dröjer.. Du får ta hand om Teddy åt mig..

 

En dag ska vi sitta o sola tillsammans igen o ha det riktigt gott.. Jag är tacksam för den lilla tid vi fick tillsammans.

 

Du Är Saknad

 

 

 

 

Vila i frid ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 23 februari 2018 14:00

 

 

Många tycker om att städa, att det är rogivande medans andra inte tycker om det alls, men vi tycker alla att det är underbart skönt när det är klart.

 

Många med mig har värk då är det jättejobbigt att städa o många gånger kan man inte göra det för att man är liggandes o inte kan ta sig ur sängen. Städandet gör att man får mer ont o man mår ännu sämre än innan man ens tänkte tanken på att börja städa.

 

Sen har vi ju alla familjer som är stressade då dom jobbar heltid, kör barnen hit o dit,  handlar, lagar mat då kan det vara skönt för dom att kanske få lite hjälp med städningen så att dom får lite mer tid med varandra. Det hade jag uppskattat.

 

Många har familj, vänner som kan ställa upp o hjälpa till medans andra inte har någon i sin omgivning.. 

 

Jag satt o spanade lite på nätet om städhjälp o hittade den här sidan Circla.. Ja dom har mycket annat oxo som dom erbjuder som tex dödsbogrovsoporflytthjälp  mm men just städningen är jag ute efter. 

 

På den sidan finns det även så man kan chatta med dom online vilket är jättebra om man har frågor. Deras nummer står oxo klart o tydligt om man vill ringa dom.

 

Ja man kanske ska slå till med lite lyx..


Av Anneli Gustavsson - 21 februari 2018 12:01



 


Jag pratade för en stund sen med Postnord - Peter Källbäck ang den nya avgiften. Jag hade många frågor om detta. Jag fick även reda på att dom även ska ta ut moms på varan som beställs, men det står det om i texten ovan.

 

Jag sa att jag har skickat efter varor som inte har kommit till mig, dom flesta varor som jag har skickat efter har jag faktiskt inte sett röken av så jag frågade hur man gör då ?

 

Han förklarade att man måste betala moms o den nya avgiften INNAN man får hem varan till sig. 

Jag frågade hur det skulle gå till ? Han sa att dom vill att man ska kunna swisha dessa pengar, men han var inte säker på vem "swishet" skulle gå till ?

 

Jag sa att om jag betalar momsen o den nya avgiften, vad händer OM/när jag inte får min vara ? Det hade han inget svar på, mer än att man fick ta det med Wish.. Wish är jättebra för dom återbetalar utan några som helst problem men det har ju ingen betydelse för om jag får en återbetalning så har jag ju ändå fått betala momsen o avgiften så då har jag gått back utan att ens hinna blinka.

 

Detta är ABSOLUT inte genomtänkt på något sätt..

 

Han sa oxo något om att butikerna förlorar på att vi köper billigt från nätet, men det var som jag förklarade för honom att om vi kan handla så kan även dom köpa in till sina butiker, dock inte lika billigt men bra mycket billigare ändå.

 

Jag som har sjukpension har faktiskt kunnat skicka efter lite fina ringar till mig själv utan att gå i personlig konkurs o det har känts roligt för mina små paket som har "dumpit" ner i brevlådan,, men nu är det slut med detta..  

 

Jag tänker INTE beställa en ring som kanske är gratis, betala tex 15 kr för frakten PLUS moms o avgift.. Nope........... 

 

Jag har flera saker som jag väntar på som jag måste låta gå tillbaka.. Så trist.

 

Nu vet ni att man kan låta varorna gå tillbaka UTAN att betala för dom......

 




Svenskarna gillar att e-handla billigt från Kina, men nu skärps reglerna. Från 1 mars ska moms betalas in från första kronan av varans värde innan paketen kan delas ut. För att klara hanteringen inför PostNord en ny avgift.

 

Avsaknad av moms och låga, ibland obefintliga, fraktavgifter har gjort det extremt billigt att e-handla kläder och prylar från Kina och andra länder utanför EU. Men nu skärps reglerna ordentligt. Från och med 1 mars kommer alla postförsändelser med ett deklarerat värde att momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor.

 

– Avgiften ska täcka kostnaderna i och med den nya momshanteringen. Kostnaderna består bland annat av lön till personal, skatter, ny teknisk utrustning, utrymmen för att lagra försändelser i avvaktan på betalning och retur av försändelser som inte hämtas ut, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör.

 

Det nya systemet har PostNord tagit fram på bara ett par veckor efter att Tullverket förtydligat att det är PostNords ansvar att säkerställa att moms är inbetald innan försändelsen levereras. Utmaningen ligger i de enorma mängder av brev och paket som kommer till PostNords brevterminal på Arlanda – i snitt 150 000 paket om dagen.

– Att på enbart några få veckors tid bygga upp en process som kan hantera de enorma volymer vi pratar om, det har inte varit enkelt. Men det är glädjande att vi gemensamt har kunnat hitta den här lösningen, säger Thomas Backteman.

 

 

Fem frågor om nya momsen

  1. Vad blir den nya avgiften? 
    – För försändelser med ett deklarerat värde under 1 500 kronor blir avgiften 75 kronor. För försändelser med ett deklarerat värde över 1 500 kronor kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor. Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

  2. Från vilka länder gäller de här avgifterna? 
    – I media har diskussionen framförallt gällt varor från Kina, och den absoluta merparten av alla försändelser kommer just från Kina. Men den här avgiften kommer att tas ut på alla varor som handlas från länder utanför EU:s tullunion.

  3. Påverkas redan gjorda beställningar? 
    – Ja, från och med 1 mars kommer alla försändelser som anländer till Sverige att momsbeläggas. Det finns ingen möjlighet att ha parallella regelverk. Redan gjorda beställningar kan alltså påverkas, beroende på när de anländer till Sverige.

  4. Vad händer om jag får ett krav på att betala moms och avgift, men inte betalar? 
    – I väntan på att momsen och avgiften betalas lagras försändelsen. Om avgiften inte betalas in kommer försändelsen att skickas tillbaka till avsändaren.

  5. Kommer det innebära försenade leveranser? 
    – Eftersom försändelserna lagras i avvaktan på att betalning sker är det ofrånkomligen så att det kommer att ta längre tid för vissa försändelser att komma fram. Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, delas ut direkt.


Av Anneli Gustavsson - 20 februari 2018 20:19


 



Jag älskar att skicka efter varor från wish, ja det har inte blivit så mycket men lite har jag skickat efter o det är så roligt.. Jag har fått varor som stämmer exakt som dom har visat på sidan, sen har det varit varor som inte har funkat, men då har dom gjort en återbetalning, så dom är inte omöjliga på något sätt. 

 

 

Nu har ju Postnord gått ut tillsammans med tullverket att dom ska lägga på en extra avgift.. 

 

Avgiften är 75 kr upp till 1500 kr.. Det som kostar över 1500 får man betala 125 kr för. Jag har fått olika bud när det gäller den överstigande summan, men det skiljer bara några tior.

 

För varor med ett värde över 1 500 kronor ska även tull tas ut. Avgifterna syftar till att Postnord ska kunna betala moms till statskassan.

 

 

Detta gäller varor som skickas efter från Kina ( om det bara är Kina vet jag inte) .. Men hur tusan ska man veta vilket land man skickar efter ifrån ? Det vet man inte förrns man får hem varan, då står det på paketet..

 

 

Jag skrev till Wish innan o fick detta till svar;

 

Hej Anneli,

Tack för att du kontaktar oss på Wish. 

Precis som du säger så har Postnord tillsammans med Tullverket kommit överens om att nu börja ta en administrativ avgift för varor från Kina. Tullen tar ut en summa på 75kr på paket som ligger på 1499kr eller under. Skulle paketet kosta mer än så blir summan istället 125kr. 

Denna regel är för tillfället så pass ny så vi inte har fått ta del av info om när denna ska appliceras på vår verksamhet. 

Jag hoppas självklart att din vara hinner hem till dig innan du blir med extra avgifter!
Skulle du åka på att betala administrationsavgiften så får du välja själv hur du vill gå vidare - vi har två möjliga vägar ur detta problem;

1, Betala avgiften och hämta ut din vara. Tråkigt nog så har vi ingen lösning för hur ni ska få era varor avgiftsfria i dagsläget.

2. Låt paketet ligga kvar hos Postnord tills det blir retunerat till avsändaren - och efter detta kontakta oss för en återbetalning. Observera att det är DU som kund som behöver hålla koll på spåningsinformationen i detta fall, och kom ihåg att kontakta oss inom 30 dagar efter att varan har markerats som levererad/retunerad. Du kan enkelt följa spåningsinfon genom Wish-appen eller Postnords app som ger dig notiser kring din leverans. Så fort du kontaktar oss när varan gått i retur så ska vi göra allt vi kan för att se till att du får dina pengar tillbaka!

Jag vill verkligen beklaga denna situation som både straffar er som kunder samt oss företag. 

Vi står alltid bakom varje beställning, tveka inte att låta oss veta om det finns något annat vi kan göra för att hjälpa.

Tack för att du handlar på Wish!

Med vänliga hälsningar,
Daniel
Wish Teamet
www.wish.com/help

 

 

Alltså kan man välja mellan två saker. 

 

1. Du betalar extra för det du har beställt.

2. Du väntar så att varorna skickas tillbaka o därmed får en återbetalning.


Tyvärr så hinner jag inte få mina fina saker som jag har beställt o det är jättetråkigt för det är bla fina ringar. Jag håller i alla fall tummarna att jag hinner få nåt mer innan man åker på att betala extra.

MOMS ELLER MERVÄRDESSKATT – DET HÄR GÄLLER;

■ Beställer du en vara från ett annat land gäller olika regler beroende på vad du beställer och från vilket land.

 

■ Beställer du en vara från EU behöver du inte betala tull, svensk moms eller andra skatter. 

 

■ Beställer du från ett land utanför EU ska du betala tull, moms och eventuellt andra skatter. Du ska också tulldeklarera varan.

 

■ Det är ofta företaget som transporterar din vara som gör tulldeklarationen åt dig.

 

■ Moms kallas även mervärdesskatt och är en konsumtionsskatt som betalas av slutkonsument. Tidigare hette det mervärdesomsättningsskatt.

 

■ Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Den är i regel 25 procent, med en del undantag. Bland annat för livsmedel och vissa trycksaker.


 

Källa: Tullverket, Alltomspara.se 

 

Av Anneli Gustavsson - 19 februari 2018 14:30



 



Kanske är det inte en sån dum idé att slopa vårt älskade kaffe 2018. Att skära ner på kaffedrickandet verkar ju helt klart ha sina fördelar.

 

 

Du får lättare att hålla ett jämt humör hela dagen

 

Koffein gör att du pikar dina energinivåer som sen dalar. Och med toppar och dalar av energi så är det svårt att hitta en bra balans.

 

 

 

Du sparar pengar

 

En kopp hemma, en take away-kaffe på vägen till jobbet och en latte med tjejerna efter jobbet. Ja, ni hör ju. Det springer iväg fort! Testa att avstå från kaffet och för över de pengar du egentligen skulle lagt på kaffe till ditt sparkonto.



Du förlorar antioxidanter

 

Antioxidanter är bra för din kropp så om du slutar med kaffe så får du se till att få i dig antioxidanter på annat håll och det hittar du i bland annat grönt te, granatäpple och citron.

Du sover bättre

Att hoppa kvällskoppen några timmar innan läggdags kan göra att du lättare kommer i säng i tid och får bättre sömn. Testa byt ut kaffet mot en kopp kamomillte istället.

Du får vitare tänder

Kaffe är en vanlig orsak till gula och missfärgade tänder. Om du ger upp kaffet så kommer dina tänder hålla sig vitare längre.



Du kan få problem med magen

 

Kaffe har ju en tendens att sätta igång magen, som de flesta av oss kaffeälskare vet... Så om du planerar på att sluta med kaffet så får du försöka få i dig mer fiberrik mat så som bönor, grönsaker eller fullkorn.


 

Av Anneli Gustavsson - 19 februari 2018 02:11


 


Innan du åker för att jobba, bör du kontrollera din bildörr mycket noggrant.

 

Det kan verka harmlöst, men om du ser ett mynt instucket i handtaget på bildörren, kan det vara fara på gång! Detta är faktiskt ett nytt och kreativt sätt för bil tjuvar att stjäla eller bryta sig in i bilen, enligt amerikanska medier.

 

Hela strategin bygger på, att tjuven sticker ett mynt i dörrhandtaget på passagerarsidan. Så förväntar sig tjuven att ägaren av bilen dyker upp och tjuven följer efter i hans egen bil. När bilägaren parkerar, kan han inte låsa bilen, eftersom dörrhandtag fastnat. När bilägaren går från platsen, kan tjuven komma in i bilen genom den olåsta dörren.

 

Den goda nyheten är att det är lätt att förhindra detta genom att vara extra försiktig och kolla dina bildörrar. Hittar du ett mynt så ta bort det och sätt ett effektivt stopp för tjuvens planerna.

 

Man ska ju även lyssna så att man hör att bilen låser sig innan man lämnar den helt...

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards