Mitt Nya Liv

Alla inlägg under juni 2020

Av Anneli Gustavsson - 30 juni 2020 20:45


 


Ludo är den ovälkomna frukten av ett barbariskt möte; en natt vid den franska kusten, strax efter krigsslutet, våldtar några av de sista kvarvarande amerikanska soldaterna den mycket unga Nicole. 

 

I sin skam gömmer Nicole & hennes föräldrar undan den förhatlige pojken för byns ögon, på vinden till det bageri dom driver.

 

Efter flera år slipper Ludo ut, stympad till intellektet men med sin brinnande längtan efter modern ännu osläckt. Hans kärlek & originalitet skrämmer den frusna Nicole, & trots protesterna från sin nye man sätter hon Ludo på en anstalt för efterblivna.

 

Där sugs Ludo in i en egendomlig värld av förtryck & kamratskap, våld & förälskelse. Efter en serie mandomsprov gör han en dramatisk rymning till ett övergivet skeppsvrak.

 

Genom allt detta är hans hopp obrutet, & romanen mynnar ut i en magnifik scen som bär hela denna fängslande berättelse dubbla prägel av tragedi & ömsinthet.

 

Här samsas ett levande sinne för komiska detaljer med en gestaltning av dom stora livsfrågorna, & Yann Queffélec ger oss en omskakande & djupt gripande inblick i en förnekad människas själ...

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

 

Vilken bok... Jag kunde inte sluta läsa sista halva boken.. Jag hade ett långt uppehåll när jag började med den men sen kunde jag inte sluta läsa, det gick av bara farten.. 

Jag kan starkt rekommendera den här boken.. Den är hemsk, ryslig, o gripande. Den slutade absolut INTE  som jag hade trott. Jag blev helt paff.. Det var inte det slutet jag ville ha, men jag förstår att det blev så.... Det är så synd om Ludo, han vill inget hellre än att hans mamma ska älska honom, krama om honom men för henne är han bara i vägen o efterbliven. Den mannen som mamman gifte sig med visade lite mänsklighet mot honom, men han vågade inte heller gå emot Nicole.. En vidrig hemsk människa ... Läs gärna boken.. 



 


Det ska bli gott med lite nektariner o se om det är nåt på tv;n sen.. Just nu tittar jag på TLC - 90 days,, det är rätt så bra..

 

Ha en fin kväll. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 


Av Anneli Gustavsson - 29 juni 2020 22:24


Det har varit en jobbig helg, den har varit så lång.. Men igår kväll/natt så var det "bara" 1 tvestjärt så det kändes så bra, men jag kunde ändå inte slappna av ordentligt o sova.. Hoppas inte att det kommer några mer nu.. 

 

Jag skulle få nåt med posten, men ingen i området har fått nån post idag så nåt måste ju ha hänt.. Konstigt.... 

 

Har inte varit på mina promenader på över 1 vecka nu tack vara min stora blåsa på hälen, men snart,,, snart ska jag ut igen.. Kanske i morgon, får se.

 

Idag har jag varit på VC o tagit lite prover. Jag hade beställt en tid så även om folket var före mig när det gäller nummerlappen så fick jag gå in.. Det är jättebra att dom har så nu att man ska boka tid..

 

 

 

Ikväll fick jag för mig att jag skulle fixa till frysen.. Jag har bara ställt in allt o inte vetat hur jag har haft det..

 

 

Men nu är det bättre. Nu har jag mer koll på allt. Nu har jag plats för mer bak o lite mer lagad mat.. Men i morgon har jag mat igen,, mamma gjorde korvstroganoff idag o det var gott, det var ett tag sen jag åt det.. Vi hade ris till o det äter jag väldigt sällan.. När jag höll på med burkarna så slank min hand in o snodde åt mig en kaka,, ja jag vet jag ska ju inte äta sånt. Men det var gott =) Japp, jag åkte dit =)

 

 

Nu har jag ätit upp supergoda netktariner.. Konsum här har billigt den här veckan så jag ska köpa på mig lite.. Dom kostar 20 kr/kg så det kommer att smaka så gott.

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 29 juni 2020 18:46


 

Det är inte roligt att ta fram mitt körkort när man måste visa upp det för jag är inte nöjd med min bild.. Men jag fick inte ta om den fler gånger så det blev som det blev..

 

Nu kan man faktiskt fixa sitt egna foto hemma,, ja i hemmet.. Du behöver inte åka till nån fotoautomat eller till en fotograf för att få till ditt foto.. 

 

 

 

Det finns en hemsida där du kan ladda upp ditt körkortsfoto hur smidigt som helst.

 

Det är så många som inte är nöjda med sina kort o man får ju inte hålla på att ta om dom hur många gånger som helst,, men det kan du göra nu när du tar kortet hemma.. Har du en bra kamera i mobilen så kan du ta den eller om du har en kamera så laddar du ju upp det på samma sätt som med din mobil.. Plättlätt =)

 

Undra när jag får ta om mitt kort ?? Jag vet inte när mitt körkort går ut,, då ska jag faktiskt ladda upp mitt foto på den sidan o sen får man hem det direkt i brevlådan..

 

 

Av Anneli Gustavsson - 29 juni 2020 10:30


En välkänd talare startade en av sina seminarier med att hålla upp en 100-lapp. Med 200 åhörare i salen frågade han:
”Vem vill ha den här sedeln”?


Flera räckte upp handen. Han fortsatte. ”Jag vill ge den här sedeln till någon, men först vill jag göra något med den”. Han skrynklade ihop sedeln till en boll.


Så frågade han: ” Är det fortfarande någon som vill ha den”?


Flera räckte upp handen igen.


Så tog han 100-kronors sedeln, lade den på golvet och trampade ned den i det smutsiga golvet. Sedeln var nu både skrynklig och smutsig.


”Är det fortfarande någon som vill ha den”?  frågade han och flera händer i salen åkte upp.


”Mina vänner”, sa talaren, ”i dag har ni lärt er en värdefull läxa. Oavsett vad jag gör med den här sedeln, så är det någon som vill ha den. Det är för att ni vet att värdet av den är oförändrat även om den är både smutsig och skrynklig.


Många gånger i våra liv, blir vi ”hopskrynklade” eller nedtrampade i smutsen, på grund av beslut som tas och omständigheter som dyker upp. Vi känner oss kanske värdelösa.


Men oavsett vad som händer så kommer du aldrig att förlora ditt värde. Du är speciell! Glöm aldrig det.


Låt aldrig gårdagens besvikelser överskugga morgondagens drömmar”.

 

 

 

 

 

Alla har vi lika värde, vi är alla värda lika mycket. Vi måste stanna till o ta till oss dom som kanske inte mår så bra. Att finnas där för dom, för gör vi det,, ger vi av oss själva så kommer det alltid tillbaka på något sätt. 

 

 



Av Anneli Gustavsson - 28 juni 2020 19:15


Det var dags i natt ingen för att jaga tvestjärtarna.. Jag vaknade till av att det kröp på benet o sen bet den till mig.. När jag gick upp så var det fullt i lägenheten igen så det var bara att få tag i dom.

 

Det kröp flera stycken under "mattan" som är under diskmaskinen men dom kunde jag inte få bort så jag tryckte till dom så dom dog istället, men jag måste försöka få bort dom.

 

Nu är det bara att se vad som händer ikväll o i natt... Jag ska ringa till Anticimex i morgon o säga hur hemskt det har varit i helgen så jag hoppas att dom lyssnar på mig o kommer hit o spruta ... Dom ska ju skicka klibbiga remsor till mig men det vet jag ju inte när jag får dom eller om dom hjälper.

 

Jag har sovit så dåligt inatt bara för detta för jag har panik.. Jag har inga fönster öppna eller altandörren men dom kommer in ändå.  Jag har tagit några idag oxo men dom fotade eller filmade jag inte. Jag fotar o filmar bara för att hyresvärden o Anticimex ska se hur illa det är.

 

Den här veckan har jag inte kunnat ta mina promenader,, det är så trist. Men jag fick en stor blåsa på hälen sist jag gick. Det var så varm o fuktigt så det skavde på lite,,, mycket..

Men jag hoppas att jag ska kunna gå snart,, skinnet har inte "satt" sig riktigt än. Ja,, alltid är det nåt.

 

Min värk har inte varit rolig heller, jag har mina kramper i axlar o benen. Men jag hoppas att det ska bli bättre snart för nu har jag haft det så här ett tag.

 

Hoppas att ni har haft en bra helg där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 


                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

Av Anneli Gustavsson - 27 juni 2020 20:05


Ja, jag förstår inte var alla kommer ifrån ? Mamma har inte lika mycket som jag har. Grannarna har jag inte frågat hur dom har det.. 

 

Jag hoppas att jag får sakerna snart som Anticimex ska skicka till mig.. Det var några klibbiga remsor som jag ska lägga ut.. Hjälper det inte så får dom komma o spruta ute som dom har gjort innan, dock inte dom sista åren för då har dom inte gjort nåt.

 

   

 

 

 

Jag blandade till nåt själv innan.. Det var ättika, vitpeppar o vitlökspulver som jag har sprutat på ute,, men jag tror inte att det kommer att hjälpa för det var inte så mycket. Ja, jag får se helt enkelt.

 

   

Det var läckra moln innan, ja dom blev inte så dramatiska som i verkligheten. 

 

 

Det har inte känts riktigt bra med min värk den här sommaren. Jag ÄLSKAR ju sol o värme, men det har inte mina muskler gjort.. Jag har småkramper hela tiden o jag dricker som jag ska så det är inte det. För några år sen var det så oxo,, jag kunde inte vara ute. Jag tog in en trädgårds stol i plast o satte mig i duschen o där satt jag. Det var riktigt skönt o svalkande men jag hade ju hellre velat vara i solen.

 

Sen blev det bra igen.. Jag kunde verkligen sitta i solen o där satt jag många timmar trots att det var 50* i solen där jag satt, men det var så skönt.. Jag satt igår tror jag det var o det var lika varmt då i solen, men den brändes så så att jag gick ut o in lite.. Idag har det inte varit nån rolig dag..

 

Jag har inte kunnat vara i solen som jag vill o jag har inte kunnat promenera som jag har velat heller.. Den stora blåsan som jag fick på hälen är snart borta. Men jag vågar inte riktigt sätta på mina plåster än o gå ut för jag blir så varm o då kanske huden fastnar i plåstret o då kan jag inte dra bort det. F-n,,, det ska bara jävlas.. 

 

       

Man blir lite gladare med fina blommor, jag tog kort på dom ute innan. 

 

 

Jag frågade min mobil innan vad jag skulle göra o fick detta svaret med en skrattande gubbe =)  Jag vet inte vad hon heter i Samsung,, men i iphone heter hon ju Siri...  Ja jag älskar ju att skratta o det gör jag faktiskt ofta.. Jag har lätt för att skratta o mår bra av att göra det oxo.

 

Då har lördagen snart gått,, en dag kvar på helgen sen är det ny vecka igen. Dagarna går fort.

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varndra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 27 juni 2020 18:00


En dag bad en lärare sina elever att skriva ner namnen på sina klasskompisar på ett papper. Dom skulle sätta ett litet mellanrum mellan varje namn. Sen bad hon eleverna tänka på det bästa dom kunde säga om varje person och skriva ner det under namnet. Det tog klassen resten av lektionen att göra det, och när dom skulle gå så lämnade dom sina lappar till läraren.
 
På lördagen gjorde läraren en lista till varje elev där det stod vad dom andra hade sagt om dom, och på måndagen fick dom den.
 
Efter ett tag log eleverna. Är det verkligen sant viskades det. Jag visste inte att jag betydde så mycket för någon, och att dom gillar mig så mycket var dom flesta kommentarerna. Hon visste inte om dom visade eller diskuterade sina listor med sina föräldrar, men det gjorde inte så mycket. Uppgiften hade haft den effekt, hon hade önskat. Eleverna var tillfreds med sig själva och varandra. Gruppen arbetade vidare.
 
Många år senare blev en av eleverna dödad i Vietnam, och läraren deltog i begravningen. Hon hade aldrig sett en militär död i en kista. Han såg så fin och vuxen ut. Kyrkan var fylld med alla hans vänner och en efter en gick förbi kistan en sista gång. Läraren var den sista, som välsignade den döde i kistan.
 
När hon står där, kommer en av soldaterna, som var med och bar kistan fram till henne. 'Var du Marks lärare?' Hon nickade 'ja.' Sen sa han:
'Mark pratade mycket om dig'
 
Efter begravningen deltog dom flesta av Marks tidigare klasskamrater i en sammankomst. Marks mor och far var också där, dom ville gärna prata med hans tidigare lärare. 'Vi vill gärna visa dig något' sa hans far, medans han tog plånboken ur sin ficka. 'De hittade det här på Mark, då han blev dödad. Vi tänkte att du kanske skulle känna igen det här'.
 
Han vek försiktigt ut två pappersbitar, papper som tydligen hade blivit hoptejpat, pga. slitage alla de gånger det hade vikts ihop. Läraren visste utan att se på papperet, att det var det samma papper, som hon hade skrivet alla de fina orden klasskompisarna hade sagt om Mark.
 
'Tack för att du gjorde det här' sa Marks mor. 'Som du kan se, så var det värdefullt för Mark.' Marks kompisar samlades omkring henne, Charlie log snett och sa, 'jag har också kvar min lista, den ligger överst på skrivbordet hemma.
 
' Chucks fru sa, 'Chuck ville ha det i vårt bröllopsalbum...' 'Jag har också kvar mitt, den ligger i min dagbok' sa Marilyn.
 
Sen tog Vicky, en annan klasskompis, fram sin plånbok och visade sin lista för gruppen, och sa stolt.
'Jag har den alltid med mig, jag tror att vi alla har våra listor kvar.'
 
Då satte sig läraren sig ner och grät.
 
Hon grät för Mark och alla hans vänner som aldrig skulle få se honom igen. Men log inom sig, stolt över sin gärning. De flesta människor i dag uppför sig, som att dom har glömt att livet en dag tar slut.
 
Ingen av oss vet när den dagen kommer.
 
Så var snäll, berätta för dom du sätter pris på och tycker om, att dom är speciella, värdefulla och viktiga.
 
Gör det ofta innan det är försent.
 
 

Av Anneli Gustavsson - 27 juni 2020 10:15


Igår fick jag ett brev med posten, det är ju alltid roligt att få paket, även om jag har beställt dom själv men det är ju alltid roligare att få från andra =)

 

 

 

Det var en "arm" som jag ska ha till den tv;n som jag ska få av sonen för dom hade köpt en ny så jag är jätteglad för den. Men den jag har nu var för lite så därför fick jag skicka efter en ny o det gick fort att få den oxo ,, o den var inte så dyr som jag fröst trodde,, tack o lov. Så sonen ska komma o hjälpa mig sen,, vi ska höras i veckan.

 

Jag har inte mått så bra idag så jag har inte kunnat sola nåt. Värken är hemsk o sen är inte magen ok heller.. 

 

 

Jag träffade på dessa goa killar.. Adam & Joel, dom skulle åka iväg o fika nånstans,, gulligt att dom hittar på saker tillsammans.

 

     

Jag tog lite kort på några av mammas blommor, det är fint när det blommar.

 

 

Vem är det som ligger där ?? Jo ,, självklart är det ju Bailys som tycker om att ligga i skuggan på jorden för den är sval o skön.. Han brukar krypa in där o sova sen kommer han fram o sträcker på sig lite,, går iväg en stund o sen är han tillbaka i landet igen =)

 

 

När jag var i badrummet innan så kom det en tvestjärt även där inne, jag är så trött på dessa äckel så den fick kila vidare.. Nä,, jag bär inte ut dom för dom kommer in igen. Dom ska bort helt enkelt.. Hoppas att jag får grejerna snart som Anticimex ska skicka till mig så jag blir av med dom.

 

Ha en fin dag ♥

 


 


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards