Mitt Nya Liv

Alla inlägg under november 2021

Av Anneli Gustavsson - 29 november 2021 19:57


Det finns så mycket gott som jag vill baka nu.. Ja, jag ska baka mina bullar till min kusin nu i dagarna oxo som betalning för barngrindarna,, bra deal för min del =) 

 

I dag blev jag sugen på lite julgodis.. Jag hade alla ingredienser hemma så det var bara att sätta i gång.

 

RECEPT;

 

35 st pepparkakor

20 gr margarin/smör

1 brk kondenserad mjölk , sötad.

Strössel, nötter, mandel, kakao eller vad du vill rulla dom i. 

 

Krossa pepparkakorna till smulor. Jag använde min matberedare så det gick på nolltid. Du kan ta dom i en plastpåse o slå med en gryta eller en kavel.

 

Smält margarinet o ha i den kondenserade mjölken o sen smulet av pepparkakorna. Se till att blanda hela tiden så att det inte bränns vid. 

 

 

Jag hade en form på 20x20 cm. Smorde in bakplåtspappret så att det inte skulle fastna.

 

 

Ja, det blev lite drygt 20 gr men det gör inget. 

 

Ner med allt så kör på =)

 

 

Det ska vara småsmuligt.

 

 

Har i den kondenserade mjölken o se till att röra om hela tiden..

 

   

I med smulet o fortsätt att röra om,, hela tiden. Ja jag vet att jag tjatar men det bränner fort =) 

 

 

 

I början ser det ut så här,, lite grynigt men det blir bättre så fortsätt vispa =)

 

 

Nu har det blivit mer upplöst o ser bra ut så nu tar vi o lägger det i en form.

 

 

Det gör inget att det är lite margarin över. In i kylen i minst 2 timmar innan du rullar dom till bollar.

 

 

Nu har dom varit inne i kylen i 2½ timme o det känns jättebra.

 

 

Jag väger dom så att dom blir någorlunda lika stora. Mitt ögonmått är inte alls som det ska vara =) I mitt tycke så blev det perfekt med 17 gr/boll.

 

 

Blank o fin liten boll =)

 

 

Jag velade på vad jag skulle ta,, polka strössel eller choklad strössel men det blev polka o det blev gott. 

 

När jag har rullat dom så lägger jag dom först på ett fat så dom fryser en o en innan jag lägger dom i en bunke. 

 

 

Ja det är farligt gott. Det smakar Jul,, pepparkaka o polka,, så gott. 

 

Lycka till o hoppas att ni tycker att dom är goda =) 

 

 


Av Anneli Gustavsson - 28 november 2021 11:48


 


Ja tiden går fort, nu är det redan Första Advent o jag önskar er en fin dag allesammans.

 

Glöm inte att släcka ljusen efter er   

 

 

Av Anneli Gustavsson - 26 november 2021 21:25


 


Överallt blir man lurad, det spelar ingen roll vad det gäller så finns det alltid någon som ska försöka lura en så mycket som möjligt. 

 

Jag får ofta sms från Yours där jag ska få ett paket. Ibland får man kanske tänka efter för det finns olika bolag som åker ut med pakten man har beställt på nätet men detta är INGET av dom.. Detta är båg o det ska man inte gå på. 

 

Dom tar viktig information, dom säger att du kan vinna men du måste betala mm. 

 

Jag lägger ut en länk här som är värd att läsa.. 

 

Var rädda om er o klicka inte på sånt som ni inte vet vad det kommer ifrån.

 

Läs HÄR.

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 23 november 2021 16:13


I går hade jag telefontid till min läkare i Eksjö ang mitt operationsbråck på magen som jag fick efter jag opererade bort min gallblåsa. 

 

Det var en ny läkare för min andra hade slutat. Den här läkaren kändes det inte bra med. Jag hade lite svårt att förstå lite vad han sa. Men han sa i alla fall att han ville ha en ny röntgen på bråcket för han tror inte att det är något bråck.

 

Både min läkare här på Ryhov säger att det är ett bråck o min andra läkare i Eksjö sa det oxo, men inte den nya. 

 

Han tror att det kan vara så att nerverna inte fungerade i musklerna ,, ja som håller ihop magmusklerna utan att dom har töjts ut så därför vill han ta en ny röntgen. OM det är så så går det inte att operera ,, då får jag ha en maggördel för att jag inte ska ha ont,, ja ont har jag ju ändå men det ska hjälpa lite. Han tror att om jag har gördeln så kommer detta att växa ihop lite o inte fortsätta att töjas ut. Ja jag vet inte vad han sa men jag blev så ledsen o jag känner inte att jag fick en bra start med honom. Det var något som inte kändes bra i alla fall, något som gör att jag ifrågasätter honom. Att det alltid ska strula, jag orkar inte med all skit. 

 

Nu är det bara att vänta på en remiss till röntgen o den bad jag att få här i Jönköping på Ryhov så jag slipper åka till Eksjö. 

 

Nä, det är inget roligt alls !!!

 

 

Av Anneli Gustavsson - 17 november 2021 16:07


För ett tag sen blev jag så sugen på stuvad blomkål. Det var så många år sen jag gjordet det. Jag gjorde det ofta när sonen var liten o till det åt vi stekt falukorv,, o det får inte vara nåt annat än Vaggeryds korv.. 

 

Recept;

 

1 blomkålshuvud

ca 50 gr smör/margarin

4 msk mjöl

3 dl mjölk

3-4 dl matlagningsgrädde

Ketchup (valfritt)

Salt

Vitpeppar

Citronpeppar

Socker (valfritt)

 

  

 

Ta först o dela blomkålen i små buketter o skölj det ordentligt. Jag lägger alltid ut det i diskhon o sköljer det där, det är så smidigt. 

 

 

 

Ta en gryta o lägg ner blomkålen/buketterna i grytan,,, fyll den med vatten o ta ganska mycket salt. Låt det koka i ca 5 min.

 

 

 

Medans det kokar så tar du en annan gryta ,, du smälter smöret/margarinet,, vispar ner mjölet.. Tillsätt sen lite av mjölken i taget o vispa så det inte blir några klumpar. Ta inte all vätska på en gång för då är det svårare att få bort klumparna som blir. När det är klumpfritt så tar du i resten av mjölken o grädden. Krydda innan du har i blomkålen. Tillsätt sen blomkålen o låt det puttra en stund. Du får själv känna av hur mjuk du vill ha blomkålen. Blir det för rinnande så kan du reda den lite.

 

 

 

Det är så otroligt gott.. Nää jag hade inga grönsaker men det går lika bra utan =)

 

 

Av Anneli Gustavsson - 15 november 2021 10:45

 


Hipp Hipp Hurra Hurra Hurra

 

 

Stort GRATTIS På Din Födelsedag.

 

 

Jag hoppas att du får en bra födelsedag.

 

 

♥ Jag Älskar Dig  ♥

 

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 14 november 2021 11:00


 

 

Tiden bara rusar i väg. Nu är det Farsdag igen. Jag önskar dig

 

en Trevlig Farsdag var du än är   

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 12 november 2021 20:27


 


Ja vi har ju alla våra drömbilar. Jag har haft 4 bilar tror jag. Första bilen fick jag av mamma när jag var 19 år.. En Saab V4 tror jag att det var. Det var i alla fall rattväxel o den var ganska rolig att köra. Kommer inte ihåg vad som hände med den men sen hjälpte pappa mig att köpa en bil, som rostade sönder direkt. Fick min 3;e bil av farmor,, en Renault 12;a med värsta långa växelspaken. Den var så fin o i bra skick men inget för mig så den sålde jag. Blev lite lurad på pengarna där för jag hade kunnat få mycket mer men vad visste jag då ? Sen köpte jag min alldeles egna röda faran.. En Nissan Sunny 89;a.. Världens bästa bil som höll hur länge som helst. Jag bara älskade den bilen o hon var mig trogen i många år.. Men som med alla bilar så kommer barnsjukdomarna o man måste hålla dom friska. 

 

Men det är ju inte bara att hålla dom friska o krya,, man kan ju fixa till dom så mycket. Pynta dom lite fint. Du kan köpa fina däck, fälgar, led ramp, många fina belysningar till bilen. Klädseln gör så mycket. Det är ju viktigt att det doftar gott i en bil oxo, lite luftfräschare

Det retar mig att jag inte kommer på vad min ena bil hette ? Den var i alla fall lite rödorange, jag se den framför mig =) Jaja den höll som sagt va inte länge, det var ju inte den nyaste bilen heller. 

 

Det är inte lätt att hålla efter bilarna men man får hela tiden ta allt direkt så det lilla inte blir allt för stort problem. 

 

Visst är det underbar att ha en fungerande läcker bil =)

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards