Mitt Nya Liv

Alla inlägg under februari 2021

Av Anneli Gustavsson - 25 februari 2021 14:59


Vaccinationen går framåt. På äldreboenden har mer än 80 procent fått en första dos. Nu kan vissa restriktioner lättas.

– Den som är fullt vaccinerad kan krama barn och barnbarn och ta emot besök, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigheten.


Antalet nya fall har minskat dramatiskt på landets äldreboenden, trots en ökning i övriga samhället. Redan om några veckor kan besöksförbuden som finns kvar på boendena komma att tas bort.

– Mycket talar för att vaccinationerna på äldreboenden utgör en förklaring till den positiva trenden där, säger socialminister Lena Hallengren på en pressträff.


”Livet återgår”

Två veckor efter den andra dosen uppges den som har vaccinerats ha ett fullgott skydd. Det gör det möjligt för personer på äldreboenden att bland annat ta emot besök och att krama symptomfria barn och barnbarn.


– Åtminstone delar av livet återgår till det mer normala. Det går bra att träffa anhöriga igen. Symtomfria anhöriga, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.

Krävs rutiner

Men det kommer fortsatt att krävas rutiner för säkra besök på boendet, enligt Johan Carlson. Detta bland annat eftersom det kan finnas boenden som av olika anledningar ännu inte vaccinerats.

– Det här är ett besök som måste ske inom ramarna som gäller för säkra besök. Det är inte så att man ska utsätta människor i andra våningar eller lägenheter på boendet för risker, säger Johan Carlson.

Totalt har 83 procent av alla som bor på ett äldreboende i Sverige fått minst en vaccindos. Omkring 70 procent är färdigvaccinerade, enligt Lena Hallengren.

Tegnell positiv

Under den myndighetsgemensamma pressträffen nämnde Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog också vaccineringseffekten. Antalet smittofall minskar i takt med att vaccinationen ökar.


– Bland personer som är över 65 år och gruppen som bor på särskilt boende minskar antalet fall. Antalet dödsfall minskar också, säger han.

Samma tendens går att se på dödsfallen – de går ner bland alla över 65 år.

– Gruppen på särskild boende minskar snabbast, säger Anders Tegnell.

 

 

 

 

 

Tänk vad många blir glada nu när man får börja umgås igen. Men många är nog ganska rädda ändå att man kan bli sjuk. Jag har kramat mina barnbarn några gånger, även sonen, svärdotter o mamma. Ja, jag vet att det inte har varit så smart men jag har gjort det ändå. Men jag har blivit lite rädd efteråt för tänk om.. Tänk om om inte fanns ? Skulle man fundera då på vad man gjorde ?

 

När man får börja handla, kramas, umgås,, hur är det om man vill att barnbarnen ska sova över ?? Jag längtar så förbenat mycket efter att ha mina barnbarn hos mig. Att få rå om dom helt själv, bara dom o jag. Det var i början av förra året som dom sov hos mig sen har dom inte fått det. Dom har frågat några gånger men jag har sagt att jag inte har vågat eftersom jag är i riskgruppen. Jag har blivit så ledsen när jag har nekat dom, har känt mig hemsk men det har varit för allas bästa.

 

Så nu undrar jag NÄR dom kan komma o sova hos mig ?

 

Detta kommer aldrig att gå över, vi kommer nog alltid att fightas med coronan tyvärr. Det gäller att vi alla gör vårt bästa o fortsätta att kämpa på.

 

Så var rädda om er o varandra. 

 

BE SAFE STAY SAFE ♥

 

 



Av Anneli Gustavsson - 25 februari 2021 13:45


 

  

 

Ja det är ju inte alltid lätt när man ska försöka få ihop allt på jobbet. Var ska jag lägga mig tid ? Hur ska jag lägga upp den ? 

Idag finns det så mycket bra saker man kan använda sig av för att hålla lite koll. Det beror ju även på vad du jobbar med såklart men annars är det bra att försöka dela upp tiden så att man ser lite hur många timmar man kan lägga kanske på Instagram, telefonen.

 

Du kanske har ett jobb där du jobbar med sociala medier o då måste du se till så att allt kommer med på dom plattformer du använder. 

 

Du kan använda dig av tidrapportering via Tojsystem som är så viktig för att även andra ska se hur man ligger till i sitt arbete. Du kanske måste sitta i telefonen på förmiddagarna o sen lägga upp resten av dagen på dina sociala medier. Det är ju bra på att både spara tid o pengar..

 

 

Av Anneli Gustavsson - 24 februari 2021 11:29


Ja vi människor är inte kloka många gånger men det är ju såna vi är =)

Jag har hela tiden hejat på när Teddy har kissat o bajsat o klappat händer o sagt att han är duktig o nu för jag över det till Neo o han bara tittar på mig,, men han blir ju överlycklig för att jag står där o ser ut som ett fån =)

 

Det är som Cesar säger,, när dom ska kissa så strissar man upp dom,, det är tjo o tjim o ett himlans liv innan hunden får komma ut o kissa =)

 

Men,, när den ska bajsa då är man tyst för att inte störa hunden, man vill ju inte avbryta något som kommer att hända,,, men sen,,, blir det tjo o tjim igen o man står där o hoppar som ett fån för att visa sin hund hur glad man blir o hur duktig hunden var =)

 

Jag fick upp ett minne på fb nu där Cesar Millan visar precis hur människan är många gånger o jag skrattar lika mycket varje gång. Nu när Neo är så här liten är det viktigt att man visar lite extra glädje när han har gjort sitt,, men jag har tonat ner det för att det inte ska bli någon stress utan han ska veta varför han gjorde något bra.

 

Jag har tittat mycket på Cesar Millan,, mannen som talar med hundar, han är så duktig o kommer med mycket bra. Det enda jag är så EMOT som dom använder i USA är stackelhalsband, ja dom kanske använder det överallt men det är mest i USA som jag har sett detta användas.. 

 

Info;

Stackelhalsband var ett smärtskapande dressyrredskap som främst användes för att lära muskelstarka hundar att gå snällare i koppel. Konstruktionen består av vassa taggar vända in mot halsen i kombination med en löpögla så att halsbandet dras åt när djuret drar hårt i kopplet eller löplinan.

 

Detta är  i n t e  ok för min del, man kan träna sina hundar ändå utan att plåga dom. Detta borde vara förbjudet att ha på hundar/djur. 

 

Men tillbaka till Cesar o hans demonstration gällande hundar som gå på toan,, du hittar det här inne på FB.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 23 februari 2021 14:44


I morse ringde hudmottagningen o sa att min läkare har blivit sjuk så han kunde inte ringa mig utan jag får en annan dag o det gör ju inget, det var bara att vi skulle stämma av lite med prover mm.

 

Sen nu så ringer en annan sköterska o frågade om jag hade min medicin alitretinoin kvar ? För om jag måste lösa ut den nu så får jag den inte längre på högkostnadsskyddet.. Jag fick en chock o sa att jag kommer inte att kunna äta den nåt mer. Då hade en annan läkare sett detta nu o hon ville bara säga det så det var snällt att hon bara ringde för den skull. Men jag har ändå i ca 3 veckor men jag måste ändå göra ett uppehåll nu från 1 mars, sen får jag se hur snabbt jag blir dålig med mitt eksem igen.

 

   

 

Dom kommer att kosta mig över 6000 kr för 30 tabletter o jag äter det nästan i ett helt år, det har bara varit några månaders uppehåll. Toctino som jag åt innan den här var ännu dyrare o det finns bara 2 mediciner som är till för mitt eksem,, Tyloisk eksem. Vad ska jag göra ? Ta 6200 kr x 9 månader.. Ingen rolig räkning.

 

Sköterskan sa att dom håller på att kolla upp detta eftersom det är en medicin jag måste ha, o det är ju inte bara jag som måste äta den det finns ju andra oxo men nu drabbar det mig.

 

Det är bara att hoppas att dom går tillbaka så dom kommer att gå under högkostnadsskyddet annars är det ,, ja skit oxo.. 

 

Hon hörde på mig att jag blev lite ledsen o hon sa att dom gör verkligen allt för att kolla upp detta o dom ÄR underbara på hudmottagningen o har alltid varit. Jag skulle bara gått till dom mycket tidigare när det började strula o inte vänta ut det så,, men det kanske hade blivit som det blev nu ändå.

 

Ja,, det är bara att hålla tummarna o se glad ut.............

 

 

Nytt inlägg hos Neo HÄR.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 20 februari 2021 22:48


Vad tiden går fort. Jag har haft Neo i 3 veckor o 1 dag. Vad är det som händer ? Jag hinner inte med.

 

Det har varit en rolig dag med mycket skratt, Neo är en sån glad liten kille o det är så roligt att vara med honom.

 

Han har varit länge inne hos mormor i dag så jag passade på att slappa lite för jag har sån hemsk värk ( fibron) som inte vill ge med sig. Sen började jag med maten, jag gjorde fisk i ugn med potatis o sås. Jag tyckte att det blev gott men mamma tyckte att det var riktigt stark =)

 

Höll på att halka omkull 2 gånger i dag när jag var ute med Neo så dom andra gångerna tog jag på broddarna. Men jag är så rädd att jag ska stiga på Neo för han går gärna nära fötterna eller mellan fötterna.

 

Jag är så trött på Coronan, det pratas hela tiden o det förstår jag ju att dom gör för vi måste få informationen.. Men nu är det bara mutationer så jag tror inte att detta kommer att gå över alls. Detta kommer alltid att finnas så vi kommer alltid att få hålla på som vi gör i dag. 

Snälla var rädda om er o varandra. Håll avstånd, tvätta o sprita händerna. Om ni har munskydd så köp inte dom i tyg för dom är INTE medicinsk godkända. Jag förstår inte att så många höga "gubbar" använder dom ? Vi måste göra allt för att få ett slut på detta. Vi får INTE slappna av eller bli nonchalanta. Var rädd för det,, har respekt för coronan.

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar. 

 

BE SAFE STAY SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Nytt inlägg inne hos NEO HÄR.

 


 

Av Anneli Gustavsson - 19 februari 2021 11:53


 


Jag kommer inte ihåg när jag tog bilden, det var inte detta året i alla fall, men jag tycker att det är ganska vackert.

 

Har varit på VC o tagit prover nu inför mitt telefonsamtal med hudläkaren så jag får se hur jag ligger till i värdena.

 

Jag måste ju göra ett uppehåll nu med mina alitretinoin  o det kommer nog inte att sluta bra den här gången heller. Jag förstår inte varför man måste göra ett uppehåll o det vet väl inte läkaren heller riktigt eller hur länge man måste göra det ? Men jag hoppas att det kommer att bli bra ändå. 

 

Jag har ju nu fått en spricka i hälen som gör jätteont så jag har lite svårt att gå. Men det kan ju vara så som läkaren säger att för varje gång jag äter dom så sitter det i längre i kroppen o sen kanske det läggs på is.. Jag kommer alltid att ha mitt tyloiska eksem kvar men det kan ju ligga vilande. Jaja, jag får se hur det blir den här gången. Men för varje gång jag måste börja om med dom så tappar jag så otroligt mycket hår o det hinner precis växa ut tills det är dags för nästa omgång.

 

Neo har varit inne hos mormor nu när jag var i väg, han ska äta lite o sen ska vi gå ut. Det är ganska rått ute o så moddigt. 

 

Ja då har helgen kommit igen. Den här veckan var det bara 1 avsnitt av McLeods döttrar, jag sparar ju alltid den till helgen så den ska jag se sen.

 

Önskar en Trevlig Helg

 

 

Av Anneli Gustavsson - 18 februari 2021 22:45


Jag har precis anmält Neo till en tävling, jag skulle bli så glad om ni ville rösta på honom.

 

Ni hittar honom HÄR

Av Anneli Gustavsson - 18 februari 2021 17:37


 


Det är inte farligt att inte kunna sova ordentlig under några få nätter, även om det är jobbigt. Men om du sover för lite natt efter natt, besväras av trötthet, mår dåligt och fungerar sämre i din vardag, kan du behöva hjälp med att få en fungerande sömn.

 

Därför är sömnen så viktig

Sömnen är livsviktig och behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta de intryck du fått under tiden du varit vaken. När du sover gott om natten klarar du lättare av stress och andra påfrestningar under dagen. Tillräckligt med sömn kan dessutom minska risken för förhöjda blodfetter, hjärtsjukdomar (som exempelvis hjärtinfarkt), diabetes typ 2fetmautmattningssyndrom och depression.

Vuxna brukar behöva mellan sex och nio timmars sömn per dygn. Men det varierar från person till person och generellt även beroende på hur gammal du är.

Långvariga sömnbesvär

Sömnbesvär som har pågått i mer än fyra veckor och som kommer minst varannan natt klassas som långvariga sömnbesvär.

Det kan till exempel vara att du upplever något eller några av följande:

  • Du har svårt att somna, det vill säga det tar dig mer än 45 minuter.
  • Du vaknar en eller flera gånger på natten och har svårt att somna om.
  • Du vaknar för tidigt på morgnarna, innan du är utvilad och utan att kunna somna om.

Tips för bättre sömn

Om du har svårt att få till en fungerande sömn finns det flera saker du kan prova för att sova bättre. Dessa är några förslag:

Sätt upp rutiner
Sträva efter regelbundna sömnvanor ‒ gör det till en vana att gå till sängs och gå upp vid samma tid varje dag, även på lediga dagar.

 

Undvik stimulerande medel


Undvik kaffe, svart te, läsk och energidryck sex timmar innan du går till sängs. Om du använder nikotin kommer din sömn förbättras av att du slutar med det.

Ta itu med den negativa stressen


Sömnbesvär hör ofta samman med stress. Om du anar att dina besvär är stressrelaterade är bör du ta itu med det som gör att du känner dig stressad.

Öva på att slappna av


Liksom med allting annat krävs det övning även vad gäller konsten att slappna av. Gör något avslappnande och lugnande för att varva ner, gärna 1 till 2 timmar före sängdags.

Rör på dig regelbundet
Fysisk aktivitet har en god inverkan på din sömn och kan dessutom minska stress, ångest och oro, vilket i sin tur gör det enklare för dig att sova gott. Sträva efter att röra på dig varje dag – gärna i dagsljus.

 

Förbättra din sovrumsmiljö
Sträva efter att göra sovrummet till en lugn och avkopplande plats, till exempel genom att inte läsa jobbmejl i sängen. Se även till att det är mörkt, tyst och svalt när du ska sova.

Kan du inte sova, eller besväras du av sömnproblem på ett sätt som påverkar din vardag eller begränsar ditt liv? Gör vårt självtest för att få en första vägledning samt mer kunskap om när du bör söka professionell hjälp.


 
 
Ja det är så viktigt med sömnen men det är inte alltid så lätt att sova eller somna. Jag har ju problem med tanke på att jag har min värk så jag måste gå upp o röra på mig ofta. Jag hade en gång i tiden en underbar läkare som gjorde avslappning på mig o det kan jag göra idag, samma som han gjorde. Ibland funkar det, inbland inte.
 
 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards