Mitt Nya Liv

Alla inlägg under november 2020

Av Anneli Gustavsson - 30 november 2020 23:25


Idag var jag o Rohde ute på en promenad igen. Det var så skönt o hon pinnade på rätt bra.

 

   

Vi gick ca 5 km så det är bra att hon drar ut mig, det behöver jag. Men det är så läskigt nu när det blir kallare o halare, jag är så rädd att halka o bryta nåt.. Jag hade ett par kängor men dom hittar jag inte.. Jo , jag har flera kängor men dom funkar inte om det blir halt så jag får se vad jag ska göra. Jag har ju inte lust att åka till Asecs för att köpa nya men det kanske blir ett måste. Ja eller några skor som är bra i halkan. Jag har ju såna däringa halkskydd men jag vet inte hur det är att promenera med dom =)

 

 

Vårt fina berg,, det såg bättre ut i verkligheten för det såg ut som det var dimma mellan träden,, det såg lite mystiskt ut..




Ja vilket jäkla liv dom för.. Jag tycker lite synd om dom som bor där o som måste stå ut med detta bygge som kommer att hålla på länge =)

 

 

Så här kommer dom nya lägenheterna se ut, det är ju ett bra läge precis vid Åsasjön o det kanske blir mysigt.. Men jag bor så bra här o jag stortrivs.

 

   

Jag bakade ju 2 sorters kakor till Linus som han hämtade idag o jag fick den här fina amaryllisen av honom o Julia.. Jag blev så glad, han är underbar ja det är dom allesammans.

 

Jag sa att dom får äta upp det snabbt så jag kan baka mer =)

 

Annars har det inte hänt så mycket idag, det har varit lugnt. Har fortfarande ganska jobbigt med värken.

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 


Av Anneli Gustavsson - 30 november 2020 18:00


 

 

 

Tänk så mycket man kan göra på nätet.. Det du inte kan eller kommer ihåg kan man googla o man får alltid svar. Det är rätt intressant att det finns så mycket som det gör.. Var kommer all information ifrån ? Vem är det som har "lagt in allt",, vilket jäkla jobb =)

 

Första gången jag hade en dator så var jag livrädd för att göra fel. Jag kunde ju inget, absolut inget. Det var sonen som fick lära mig trots att han inte var så gammal. Allt är ju nytt o i början fick man ju lära sig hur man skulle ta reda på allt. Hur man kommer till vissa sidor mm. 

 

Det är svårt med en dator. När det har strulat så har jag alltid haft turen att få hjälp på något sätt. När det gäller mjukvaran mm så kan jag inget men jag har en vän som brukar köra en fjärrhjälp o det är jag så tacksam för. 

 

Att hålla på med mitt ritprogram är något jag klarar av o tycker är så roligt. Blogga är en grej som jag oxo gillar, det är skönt att få ur mig saker o ting. Att ha mina grupper på fb där jag har mina vänner.

 

Men,, sen är det ju så att datorn faktiskt kan gå sönder, Moxa är en klassisk tillverkare av hårdvara, datadelar o komponenter.. Det gäller ju att hitta rätt när man söker efter något.

 

Jag har en laptop, en stationär o min mobil där jag kan sitta på nätet men då behöver jag en router o den köpte jag för inte så längesen o den är jättebra. Den jag hade innan hade jag i många år.. 

 

Jag är så glad för mina datororer o jag är ännu gladare när dom funkar =)

 

 

 

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 30 november 2020 10:30


Trots att coronaspridnigen ökat på flera håll i världen och vi alla är oroliga över vad denna andravåg kommer att erbjuda oss, fortsätter svenskarna att resa.

 

Bara över julhelgen väntas 15 000 semestersugna svenskar  resa till Kanarieöarna, rapporterar TV4.

 

Ingen har väl missat att allt fler svenskar tenderar att tumma på de restriktioner som finns på grund av den rådande corona-pandemin. Alltifrån strandhäng till folkmassor på krogar som blev till en vardag under sommaren och nu när det svenska folket har under de senaste veckorna och månaderna återvänt till sina arbeten, så har även kollektivtrafiken återigen blivit en het samlingspunkt.


 


Coronaspridningen i Sverige ökar i rask takt och regeringen gör vad de kan för att minska spridningen. Men ännu har restriktionerna inte gett särskilt stor effekt.


94 nya dödsfall med bekräftad covid-19 rapporterades under gårdagen (onsdag, 25 november 2020)  i Sverige sedan i fredags, meddelade Folkhälsomyndigheten. Därmed har totalt 6 500 smittade avlidit i landet.


Bilder sprids på sociala medier på människor som trängs på knökfulla bussar mitt under rådande pandemi, vilket har väckt starka reaktioner över hela landet.


Men det är inte bara kollektivtrafiken på mark som är knökfulla, utan även flygplanen till soliga semestrar. Det är nämligen så att över jul och nyår beräknas omkring 15 000 svenskar att resa till Kanarieöarna.


– Exakt antal är svårt att säga eftersom de stora resebolagen inte går ut med det. Däremot säger de att ungefär en femtedel av ett normalt år kommer att resa. Och tar man då Kanarieöarnas statistik över hur många som kom i fjol så landar det på ungefär 15000 svenskar som kommer i december, säger reportern Maria J Holmgren, till TV4.


 


För de semestersugna svenskarna kommer dock inte Kanarieöarna att se ut som vi är vana vid. Flera hotell och restaranger är nedstängda, och en hel del försiktighetsårgärder behöver vidtas.

– Man måste hålla avstånd, man måste ta PCR-test för att komma hit, man måste ha munskydd överallt när man rör sig på Kanarieöarna. Både inne på hotellet och utomhus. Det är bara när man ligger stilla vid poolen eller äter som man får ta av sig det, så det är klart att det är annorlunda. Men å andra sidan är det lätt att hålla avstånden för de som tar sig ner hit, säger Maria J Holmgren till TV4.





Ja men det är ju jättebra,, åk gärna till Spanien eller vad ni vill åka.. Det drabbar ju inte dig i alla fall,, du kommer inte att få corona,, du kommer inte att smitta någon med corona så kör på som vanligt. Du är till 100% säker att du aldrig nånsin kommer att få corona eller smitta den vidare. Jag förstår att du har tröttnat på att vara hemma, så ge dig ut bland folk. Ta flyget till värmen, men glöm inte att slänga bort munskyddet för det är bara onödigt att ha. 

 

Krama så många som du träffar, för du kanske inte har kramat någon på länge, så släng dig i famnen på alla du ser. Krama sen dina barn länge o väl, o även dina föräldrar o morföräldrar, det är helt säkert för dig att göra det för du smittar ingen.. 

 

Vilka jubelidioter det finns !!!

 

 


Av Anneli Gustavsson - 29 november 2020 17:27


Har bakat en till kaka , dom här är så goda så det svårt att låta bli att äta dom,, men jag har inte tagit nån utan mamma har smakat dom o dom fick godkänt.. 

 

Receptet;  175* i mitten av ugnen i ca 15 - 20 minuter. Känn efter med en tandpetare, den ska vara helt torr. Lyft gärna lite på kanterna så ser du om den är klar oxo. Baka i en långpanna.

 

3 ägg stora frukostägg

3 dl socker

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver, man kan ta lite mer

3 tsk vaniljsocker

1 dl varmt vatten,, låt det svalna lite innan du blandar i det.

 

Vispa ägg o socker poröst innan du har i dom andra ingredienserna. Häll ut det på en långpanna som du har bakplåtspapper på.. Sen in i ugnen i 15 - 20 min,, känn så att tandpetaren är torr.

 

 

Glasyren;

 

100 gr margarin/smör

1½ dl ljus sirap

1 stor blockchoklad/bakchoklad

6 - 7dl rice crisp från Kellogs. Det ska inte vara för rinnigt så ta gärna lite mer krisp.

 


   

Vispa fluffigt.

 

  

Sikta ner mjölet o bakpulvret.


     

Vispa med elvisp några minuter.


Kakan ska vara kall innan du lägger på glasyren. 


 

Det är så gott =)


   

Smeta ut det jämt på kakan o låt den svalna lite innan du delar upp den.


 

Det blev 48 stycken.


 

La i dom i formarna. Dessa kakor ska hem till Linus ♥

 



Av Anneli Gustavsson - 29 november 2020 13:14


Vaknade i natt av att någon skulle strypa mig.. Jag kände hans händer på min hals o sen försökte han lyfta mig uppåt.. Himla tur att jag vaknade men var var rätt skärrad för det var så verkligt. Jag var vaken en bra stund för jag vågade knappt somna om igen men det gjorde jag tillslut..

 

Men när jag vaknade i morse så hade jag haft ännu en mardröm där mitt bråck hade blivit nästan lika stort som min mage.. Så hela magen, musklerna ,, vad heter det hade delat sig så att mina organ trycktes ut o det gjorde så fruktansvärt ont. Jag trodde ju att det hade hänt så jag tittade o kände på magen men det var som vanligt tack o lov, för det räcker med det stora bråket jag redan har,, som ska opereras bort om ca 1 år. 

 

Jag förstår inte var alla mardrömmar kommer ifrån ? Mamma frågade vad jag hade sett för film igår eftersom jag blev strypt,, men det var ju en julfilm så det var inget där =)

 

Nä nu är det dags för lite kaffe ,, ha en bra dag ..

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 29 november 2020 11:00


 


En faktura om en så kallad ”slutbetalning” av skuld har hamnat i brevlådan hos många i dagarna. Polisen går nu ut och varnar för bluffmakarna som vill få in pengar snabbt.


Företaget Billpay med en boxadress i Malmö har det senaste dygnet dragit på sig runt 300 polisanmälningar i landet, där merparten registrerats under onsdagen. Fakturan de skickat ut kräver alla 7 500 kronor av mottagaren samtidigt som de skickat med papper från Sveriges domstolar om hur skulder registreras vid tingsrätten och att Kronofogden kan utföra utmätningar av personens egendom.

Bifogat finns i en del fall också en blankett för stämningsansökan för att trycka på för betalning än mer.


– Många har fått det här betalningskravet under tisdagen och så vill det här företaget ha betalt i dag. Samtliga fakturor har varit med en summa på 7 500 kronor, säger Christer Andersson, poliskommissarie, och fortsätter:

– Det har kommit in ett tiotalet ärenden till polisen i länet sedan tisdagen och närmare sju i Laholm. Vi vill att de som fått detta gör en anmälan på telefonnummer 114 14, säger han.

Polisen ser det som ett större bedrägeri, då ingen haft med företaget att göra tidigare.

 

 

 

 

Ja folk försöker ju med allt dom kan för att kunna lura andra. Det är så extra mycket nu med tanke på coronan, där folk blir lurade.. 

 

När man får såna här brev så tror många att det är på riktigt. Kanske många äldre som blir lite rädda o betalar. Ja det kan ju även vara yngre, men dom är nog mer insatta i att det är massa lurendrejare ute. Dom blir rädda o betalar in så så fort dom kan.

 

Det är så mycket skit i världen. Folk förstår inte vad som är ditt o vad som är mitt. Att man inte kan vara snälla mot varandra, att vara hjälpsamma.. Nej,, man ska sänka så många som möjligt för att själva få må bra. 

 

Man ska hjälpa varandra,, inte stjälpa någon. Många retar sig på hur en del ser ut.. Men om man ser någon som är vacker så säger man inget. Jag har flera gånger sagt till andra att dom är fina o söta/vackra. Dom har blivit lite generade o tackat men jag gjorde dom glad för jag menade det. 

 

Behöver någon hjälp med att betala en räkning,, hjälp dom. Är det något annat så se efter vad du kan göra. 

 

Man ska inte stjäla från andra, det som inte är ditt ska du inte ha,, så vad är det som är så svårt att förstå ??

 

Ta reda på saker o ting om ni får tex räkningar eller något annat om det stämmer innan ni gör något.

 

 



Av Anneli Gustavsson - 28 november 2020 23:43


Idag har jag varit i köket i flera timmar o fixat o donat.. Har gjort en stor kycklinggryta, den blev ganska god. 

 

Jag är ju ganska kräsen ,, men det har jag blivit efter min magsäcksoperation som jag gjorde 2010 o det verkar bara bli värre o värre. Men, jag kan äta kycklingfilé , fisk o skaldjur.. Men tillbaka till maten idag så har jag i massor med gottigt i.. 

 

   

 


Mitt recept är; 

 


2 brk Kokosmjölk


Grädde


svamp 2 brk hela svampar o 2 brk skivade


2 brk vattenkastanj


2 brk bambskott

 

6 morötter (hackar i mindre fyrkanter eller som du själv vill)


Vitlök 5 st


Sweet chilisås


2 stora Gul lök


salt o citronpeppar


Chili sweet


Gurkmeja


Curry

 

Jag skär kycklingen i mindre bitar o bryner dom,, kryddar dom oxo i stekpannan innan jag lägger över dom i min stora gryta. När jag bryner dom så kryddar jag bara med citronpeppar o salt o sen när jag har lagt i alla dom brynta bitarna så kryddar jag med dom andra kryddorna.. 

 

Sen har jag i den hackade moroten, jag delar vattenkastanjerna, bambuskotten o dom hela champinjonerna på mitten o blandar med kycklingen innan jag har i kokosmjölken o grädden. Låter det koka upp o sen sänker jag värmen lite o låter det puttra, det får puttra på i nästan 1 timme.. Jag har i löken o vitlöken när det har puttrat i ca 30 min.. Sen är det bara att vänta på att det ska smaka gott =)

 

Till detta har jag kokt potatis o massor med brysselkål.. Brysselkålen kokar jag kanske i 5-6 min sen häller jag av vattnet,, har i lite flytande margarin o salt o det slungar jag runt.. Det är så gott. 

 

Smaklig Måltid =)

 

 

Av Anneli Gustavsson - 28 november 2020 19:00



 

Amygdalan, den lilla mandeln, och Hippocampus, den lilla sjöhästen, båda delar av limbiska systemet är utgör centrala element i våra minnes- och affektinlagringssystem. Att känna till något om hur de samarbetar hjälper dig både skapa metaforer tillsammans med din klient och att arbeta mer effektivt med finliret mellan affektreglering och narration.  Hippocampus och amygdala arbetar tätt samman men står för olika minnesinlagringssystem hos oss. Tekniker för att arbeta modifierande med dess funktioner används mer eller mindre i nästan alla terapiformer som syftar till nyinlärning och nya färdigheter – även om terapeuten inte tänker på det – men genom bara litet mer kunskap om hur de fungerar är det lättare att anpassa interventioner.

 

 

 

Två omaka samarbetspartners

Amygdalan hjälper oss överleva genom att varna för fara, verklig eller upplevd. Amygdalan funkar som en “alarmcentral” som säger varning, varning –  svarta hundar bits, rynkade pannor betyder hot, en hiss betyder fara etcetera. Den är särskilt uppmärksam på ångest men även på upplevelser av skam och oro. Den kallas ibland lekfullt för generaliseraren – den varnar hellre en gång för mycket än en gång för litet. I minnesinlagring har amygdalan den centrala funktionen att koda in känslor i minnen.

Hippocampus funktion är bland annat episodiskt, språkligt minne och har en aktiv del både i inlagring och återkallande av minnen. Denna kortisonkänsliga formation slås ut av långa perioder av stress – därav del av förklaringen av nedsättning i minne vid långvarig stress. Men i god funktion är den drottningen av språk och kallas ibland för “förminskaren”. När amygdalan larmar för oro kan hippocampusaktiviteten öka för att att förmedla – inte den svarta hunden, inte just en sån hiss. Fenomenet kallas inom interpersonell neurobiologi “name it to tame it”, det vill säga när ett stimuli blir begripliggjort i sin kontext så kommer skräcken att minska.

I terapi märker vi detta genom att kontextualisering verbalt ofta lugnar och reglerar en orolig klient. Balansgången och hantverket består i att för mycket “ord” och prat under en session kommer att ta bort känsloupplevelsen och därmed hotar att göra behandlingen overksam.

Varje gång du minns ett minne lagras det in på nytt – används för rekonsolidering

En av mekanismerna bakom fungerande terapi såväl som återkommande negativa minnen, flashbacks, rumination är att varje gång du minne ett minne så lagras det in på nytt. Även om vi tror det är det inte samma minne av t.ex doppen i vår ungdoms badsjö som vi minns varje gång. När minnet återkallas blir det vad man kallar för “instabilt” och känsligt för ny tillkommande information. En del av det vi upplever samtidigt som vi minns, t.ex en ändrad känsla kommer att lagras in tillsammans med minnet. Säg t.ex att du får veta att vattnet i sjön var förorenat. Minnena av baden kommer att ändras till följd av detta.

Den fobiskt hundrädde som en gång blivit skrämd av den svarta hunden får varje gång en mörk hund dyker upp (och senare kanske alla hundar) en återaktivering i amygdala som varnar för fara samtidigt som episodiska minnen dyker upp i hippocampus. Så länge alla hundar undviks förstärks inlagringen – rädsla hör ihop med hundar. Minnet blir inlärt på nytt – ofta flera gånger per dag och minnesspåret förstärks.  Och ju fler gånger samma neuronbanor fyrar av tillsammans – desto mer sannolikt att de upprepas igen; neurons who fire together – wire together.

Detta använder vi aktivt i t.ex ångest- och fobibehandling – genom att återkalla minnesbilder som del av behandlingen. När man påminns om något blir minnet instabilt och sparas igen på nytt (Björkstrand et al. 2016:Disrupting Reconsolidation Attenuates Long-Term Fear Memory in the Human Amygdala and Facilitates Approach Behavior, Current Biology).  I terapi arbetar man ofta med att “störa” återsparandet av minnet på olika sätt, så kallad rekonsolidering. Genom att tillföra ny erfarenhet – t.ex en rynkad panna betyder kanske inte att någon är arg på mig – kommer hippocampus att inlagra en modifierad version av minnet som leder till att amygdalan inte larmar lika starkt nästa gång. Skillnaden kommer att synas på fMRI-scans på bland annat amygdalas minskande aktivitet före och efter en lyckad behandling.

Bron mellan hippocampus och amygdala – ett kontaktarbete

Precis som så mycket annat i fungerande terapi handlar detta arbeta om kontakt mellan differentierande delar som var för sig utför sin uppgift men är länkande till andra funktioner. Idealt sett fungerar amygdalan och hippocampus i samspel – en överaktivitet hos amygdalan kan märkas som att man badar i ångest utan att kunna ta sig ur det, medan en dominant hippocampus (i samspel med vänsterhemisfäriska funktioner) kan leda till att affekten för snabbt släcks ut och undvikandet är ett faktum. Att arbeta för att återupprätta fungerande samspel är en grundnerv i terapi.

Hippocampus funktion försvagas till exempel vid stress eller trauma, bland annat på grund av att formationen är så känslig för höga nivåer av stresshormonet kortisol.  Med en utslagen hippocampus kommer “generaliseraren” amygdalan kunna få stort spelrum om känsligheten för ångest och oro blir stor, och den blir ofta överaktiv. I flera fall kan faktiskt minnesträning tjäna en funktion i att återaktivera hippocampus samtidigt som man arbetar med tekniker för att lugna amygdala – till exempel genom god allians i kombination med nyinlärning (Louis Cozolino 2017: The neuroscience of psychotherapy, Third edition).


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards