Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 13 juni 2023

Av Anneli Gustavsson - 13 juni 2023 12:10


Tänk att fikat går åt så fort... Njae,, ok,, det är kanske inte så konstigt när jag ger bort det mesta men det gör jag så gärna. Sen när jag lägger det i mammas frys så har det en förmåga att få ben o gå iväg,, kanske letar det efter mig =) Jag kan ju säga att det inte är några fibromyalgivänliga bullar men värt det när man är klar. Med jäsningstiden tog det ca 5 timmar att få allt klart, jo då det stämmer. 

 

Jag har ju en ny köksassistent,,, Irma #kenwood som klarade att ta dubbel sats o det jäste som tusan. Det var inte den svalaste dagen att baka på. 

 

Hur som helst så har mina vaniljblomsbullar tagit slut men nu har jag 50 nya goda bullar igen. Jag smakade på 1 i går o mamma fick med sig 3 till jobbet i natt o dom tyckte oxo om bullarna. 

 

RECEPTET; 225* mitten av ugnen i ca 12-15 min. Vägde mina till mellan 74-76 gram o då blir dom stora.

 

 

Degen; Detta är dubbel sats. Enkel sats HÄR.

 

8 dl röd mjölk

8 st kuvert saffran totalt 4 gram, kan även uteslutas

100 gr jäst eller 12 gr torrjäst

4 dl socker

1 tsk salt

500 gr kesella 10%

300 gr rumsvarmt smör/margarin

Ca 28 dl mjöl

 

Fyllning; Detta är dubbel sats. Enkel sats HÄR.

 

8 dl röd mjölk

20 msk snabbmarsanpulver / detta dubblade jag för det går åt så mycket mer än vad man tror.

 

 

Pensla;

 

2 uppvispat ägg.

 

 

När dom ska ätas;

 

Pensla dom i smör/margarin

Socker att doppa bullarna i.

 

 

1. Värm mjölken & saffran (kan uteslutas) till knappt 37* o häll ner i en bunke, gärna till en köksmaskin. Lös upp jästen i mjölken. 

 

2. Tillsätt socker, salt, kesella o smöret i bitar. Häll hälften av mjölet o arbeta ihop till en deg. Knåda degen väl, ca 10 min med maskin o dubbel tid för hand. Tillsätt lite mjöl i taget till det blir en smidig deg. Täck bunken med plastfolie, låt degen jäsa i 45 min. 

 

3. Blanda alla ingredienser till vaniljkrämen i en skål, låt stå i kylen tills den har stelnat, det tar ca 10 min. 

 

4. Häll upp degen på mjölat bakbord, dela den så den väger ca 74-76 gram, receptet var nog på ca 90 gr men jag ville inte ha dom så stora,, dom blev stora ändå. Forma till en boll. Täck med bakduk medan du bakar ut bullarna. Kavla ut till en rektangel, ca 15x10 cm. Skär ca 10 korta remsor längs långsidan, se till att man kan ha krämen på kanten. Den ska likna en kam.

 

5. Spritsa på krämen längs den oskurna kanske, rulla ihop långsidan o rulla ihop till en blomma. Lätt på en plåt med bakplåtspapper & upprepa med resten av degen. Täck med bakduk o jäs i 30 min. 

 

6. Värm ugnen till 225* ,, över o underugn, i mitten.

 

7. Pensla bullarna med ägget.

 

 

 

 

Det var tur att jag hade så mycket marsanpulver hemma för det gick åt mängder. Tror att det var 2 dubbla satser. 

 

 

Jag sätter in den i kylen sen.

 

 

Irma arbetar degen smidig o fin ett bra tag.

 

 

Så här blir den när den är knådad .

 

 

Vaniljkrämen o den ojästa degen.

 

 

Ha på plastfilm när den ska jäsas.

 

 

Jo då,, den jäste lite till sen. Fick hjälp av värmen i lgh.

 

 

Knådade den en stund o la sen tillbaka den i bunken.

 

 

Gör en rektangel, jag jämnade till kanterna sen. Börja med att rulla degen överst ner mot den delade delen så det blir som en korv =) 

 

 

Snurra sen ihop den så det blir en ring,, en blomma.

 

 

När dom har jäst ytterligare 30 min,, penslar ni med ägg o sen in i ugnen. 

 

 

Det blev 50 stora vaniljblomsbullar. Nu är det bara pensling av smör/margarin o doppa dom i socker Innan dom ska ätas. Frys inte in dom med socker på, det gör ni sen när ni har tagit ut dom. Jag lät mina bullar ligga på hög så här o det kommer jag inte göra mer för dom som låg längst ner blev ganska platta =) 

 

 

Ja det är så otroligt gott. 

 

 

 Ja nu får dom räcka ett tag, jag kommer inte att ge bort några av dom här.. Ja inte än i alla fall. 

 

Lycka Till   

 

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards