Mitt Nya Liv

Alla inlägg under oktober 2021

Av Anneli Gustavsson - 31 oktober 2021 15:39


Nu har mamma äntligen kommit hem från Fuengirola,, resan gick bra o det är skönt att ha henne hemma igen så jag kan hålla koll på henne =) 

 

Jag gjorde en paj så hon slapp laga nån mat o jag blev sugen på min tonfiskpaj så den gjorde jag. Den är så lätt att göra o det blir så gott. 

 

RECEPTET; 200* Förgrädda i 10 min mitten på ugnen sen efter det ska den gräddas i ca 20 min eller till den har fått fin färg.

 

 

Liten rund form.

3 1/2 dl mjöl
75 g smällt margarin
2 msk vatten
2 st ägg

 

Jag vispar ihop den med elvispen . Se till så att du smörar plåten rikligt så att pajskalet inte fastnar. Förbaka i ca 10 min.. När du har tagit ut pajskalet så har du på ketchup som du smetar ut,, ta gärna lite av sweet chilisåsen oxo om du vill ha det. 



 

Jag gjorde den på plåten så jag tog dubbel sats, detta är dubbel sats,


7 dl mjöl
150 g smällt margarin
4 msk vatten
5 st ägg

Röran,, den tar du dubbelt om du tar en plåt.
 
1 Tonfisk i vatten (x2 om det är dubbel sats)
1 brk creme fraiche (x2 om det är dubbel sats)
Blanda tonfisk o creme fraiche i en bunke.
Krydda den med salt, citronpeppar, sweet chilisås, srirachasås.
 

När du har blandat detta så fixar du resten av ingredienserna.

 

Ta dubbelt av detta om du tar det andra dubbelt =) 

 

1 lök, hacka eller skiva (2 om det är dubbel sats)
1 brk champinjoner ( 2 om det är dubbel sats)
2 tomater, hacka ,, jag tar bort kärnorna för det blir så "blött" annars.( 4-6 om det är dubbel sats,, beroende på hur stora dom är)
 
Ha på allt över pajskalet,, här kryddar jag lite igen ,, ja jag älskar kryddor o den här gången blev det lite starkt =)
 
Nu har du bara osten som du har på allt (riven)
 

 

Smorde plåten ganska mycket =) 


 

Tryck ut degen o sen in i ugnen.


 

Blandar creme fraiche, tonfisk, sweet chilisås, citronpeppar o salt.


 

Ha på ketchup när den har stått inne i ca 10 min


 

Nu har jag på den goda röran o sen resten oxo.


   

Ja det blir så gott =)


 

Det är gott med ost på oxo =)


 

Den fick stå inne en liten stund till , men mamma tyckte att den blev god o det är huvudsaken.


 

 

Sen har jag ju bakat bullar till mamma oxo som hon har nu när hon kom hem. Jag ville göra nåt för henne så nu kan hon plocka fram en bulle o ta ett glas mjölk när hon vill =)

 

Nu ska jag snart äta lite paj o sen ska jag ta det lugnt.. Mår inte riktigt bra i dag men det är sökert bra i morgon igen.

 

Ha en fin kväll. Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 30 oktober 2021 19:00

 


Önskar en underbar Halloween ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 27 oktober 2021 10:37


Ja det är mycket nu.. Hundar o katter o sen ska jag ta hand om mig själv oxo =) Nä då, det är så roligt att Neo har en kompis hos sig. Dom leker o ställer till det som små tonåringar som inte vill lyssna på sin mamma =) Nä då det är inte så farligt för dom klarar sig själv o dom känner av när dom ska lugna ner sig. 

 

Det har blivit att jag o Neo har varit uppe senare nu bara för att Svante inte vill kissa sista gången i min trädgård så då har vi gått ut ca 23.30 o sen somnat efter det. Jag har haft så många konstiga drömmar men i natt så började jag ta av alla örngotten på kuddarna o jag var halvt om halvt vaken på sista kudden för jag fick slita jättemycket för jag fick inte av det men det gick efter en bra stund, jag vände o vred på kudden o sen hade jag örngottet i handen o precis när jag har det så säger jag - Vad i helvete gör jag ? Ja jag drömde om att jag skulle fly från nåt men kommer inte ihåg vad eller varför ?

Ja, det var bara att sätta på allt igen o somna om, tur att jag bara har 4 kuddar =)

 

Här regnar det o är rått, hoppas att det blir uppehåll sen. 

 

Ha en bra dag   

 

 

Av Anneli Gustavsson - 18 oktober 2021 22:08


Faktauppsats om en ko, skrivet av en mellanstadieelev - den borde få MVG .
 
Nyttan med Kon
 
Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den skall dö. Men det bestämmer den inte själv.
 
Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan - Och den invändiga sidan.
 
På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen skall ha något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen. Kon har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det är nog för att den säger mu.
 
 
På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder den för att jaga bort flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar. På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det bara hår... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon. Färgen på kon heter kulör.
 
Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så blir mjölken sur... men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu. Kon har fyra ben... Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med.
Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger. Dom feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är det hål. Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.
 
Kon har gott luktsinne... Vi kan känna lukten av den på långt håll. Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också. Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.
 
Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare. Den sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till snickaren. Det kallas återanvändning.
 
 
Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt mycket.
 
Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!
 
 

Av Anneli Gustavsson - 17 oktober 2021 11:13


Det är så roligt när barnen från förr kommer ihåg mig. Jag har alltid haft många barn hos mig o det började när sonen var liten. Han hann inte börja skolan förrns han fick sina första flickvänner, ja det var inte bara en utan flera o alla tyckte om honom. Det blev lite annorlunda när han började skolan,, det blev lite mer allvar då o han hade bara en flickvän =)

Det fortsatte o dom kunde komma hem till mig även om inte sonen var hemma, ja då var dom lite äldre igen. 

 

Men,, det var inte det jag pratade om även att dom betydde så mycket för honom o även mig för jag såg hur fina dom var mot varandra. Det började även när jag flyttade tillbaka till Taberg igen till sågen.. Där fanns det många goa barn som var så nyfikna på vem vi var när vi flyttade dit o dom ville komma in o hälsa på. Jag har alltid sagt till dom att dom måste tala om för sina föräldrar om dom vill komma hit så att dom vet om det. Det hände ibland att dom "glömde" säga till o en gång såg jag en mamma Anneli som gick fram o tillbaka på gatan o tittade så jag gick ut o frågade om hon saknade sin dotter.. Mycket riktigt gjorde hon det o jag sa att jag hade frågat om hon hade frågat mamman men det hade hon glömt.. Ja sa jag, hon står i mitt kök o bakar bullar med mig =)

Vi var ute o lekte, hade vattenkrig, spelade spel, sparkade boll, ja vi hittade på massor med bus. 

 

Sen flyttade jag ner till hyreshuset där jag bor i dag o det slutade inte komma barn för det,, nä då det kom nya o även nån av dom gamla, men då med mamman med sig. 

Även här hade vi vattenkrig o vi busade, det var inte bara barnen som tyckte att det var roligt för det tyckte jag oxo. Några kom hit o dom läste jag saga för, eller tittade på tv;n. Det var en kille som brukade komma hit o han var inte gammal men vi pratade ändå ganska mycket.. 

 

Men så i dag,, igen träffade jag på Lukas o det är så roligt att prata med dom när dom har blivit äldre. Han pluggar o är så duktig men så tar en lite rast för att gå ut en sväng o då springer i på varandra ibland. Den här killen bodde granne med mig några år o hela familjen var så snälla o mysiga o vi pratar ibland minnen från förr o han kommer ihåg det vi gjorde. Jag har berättat för honom några saker som han hade glömt,, lite roligare saker,, kanske lite pinsamt för honom så det skriver jag inte om, men han var så gullig mot min ena systerdotter =)

Men han berättade i dag att han kommer ihåg hur jag hade sparat snöbollar som jag plockade fram på sommaren så dom fick kasta med o det tyckte han var roligt. Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur jag kom på att spara snöbollarna i frysen till sommaren det var bara nåt som poppade upp att jag skulle göra. Men sen när jag kom in så tänkte jag mer på det o då kommer jag ihåg hur han kastade en snöboll innanför sin pappas t-shirt så det blev fart på honom o det tyckte Lukas var så roligt, han skrattade så han kiknade. 

 

Det är ju mycket jag glömmer oxo med tiden, egentligen skulle man fört dagbok genom åren o haft så jag kunde läst dom nu. Men nånstans finns det i bakhuvudet så det gäller bara att rota fram dom =) 

 

Minnen är roliga att ha när dom är positiva o roliga, annars kan det kvitta.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 14 oktober 2021 12:50


Vi har kommit in i oktober redan. Tänker jag framåt så går tiden väldigt sakta men när jag tänker tillbaka så har det gått så fort. Neo är redan 10 månader o han växer så det knakar.. Han är en riktig tonåring =) 

 

Kroppen är inte sams med detta väder som är o har varit länge. Det skiftar alldeles för mycket för att musklerna ska må bra. Jag har sagt det innan men jag säger det igen.. Jag längtar redan till våren,, hoppas tiden går fort. Jo då jag vill ha julen oxo för jag vill köpa julklappar till barnen så det ser jag framemot. 

 

Har ni tänkt på att det kan vara en konst att ta på sig ett litet plåster ? Det viker sig o bullar sig så man kan bli galen. Jag vet inte hur många jag har fått slänga för att dom har klibbat ihop sig.

 

Men så gjorde jag så här o det var så himlans bra.. 

 

 

Jag klipper upp dom i klistret,, ja innan jag tar bort pappret..

 

 

Börjar med dom översta o lägger dom som ett kryss,,,

 

 

,,, gör sen likadant med dom sista o det blir så bra varenda gång.

 

 

Inget knöligt här o sitter jättebra.

 

 

Inget knöligt på andra sidan heller o sitter lika bra där =)

 

 

Det är tunga moln ute men molnen kan vara så vackra. Jag tycker det är roligt för man kan se lite vad dom kan föreställa,, detta föreställde väl inget speciellt men det fick komma med ändå =) 

 

 

Det har sina nackdelar med att bo längst ner för spindlarna hittar alltid hem till mig. Dom kommer in överallt o dom är så vansinnigt stora i år. Jag tror inte att jag har sett så stora spindlar här innan, dom är riktigt äckliga, vidriga o jag vill verkligen inte ha dom hos mig. Neo tycker att det är jätteroligt att jaga dom. Detta kortet har jag inte ens zoomat in för det behövdes inte,, huamig.. 

 

Ja,, nu ska jag strax åka in till stan o handla lite. Neo o Rohde ska följa med så vi ska turas om att handla så han inte är ensam i bilen. Annars är han så duktig.

 

Önskar er en fin dag där ute    

 

 


Av Anneli Gustavsson - 11 oktober 2021 20:09


     


Hade inget att göra så jag gjode dessa bakgrunder nu till hösten o Halloween om det är någon som vill ha till sin blogg. 

 

Ha en fin kväll   

Av Anneli Gustavsson - 11 oktober 2021 12:19


  

 

Ja det finns ju mycket man kan välja inom tryckerier mm. Du kan skicka efter på hur många sidor som helst. Man kan beställa som privatperson men även olika företag. 

 

Jag har skickat efter bilder på min förra hund Teddy, som en tavla o jag har en manick som jag trycker till på så har jag mitt namn med adress, så bra, den har jag förrestan glömt bort att jag har, får se om den funkar eller om jag hittar den ? Ja jag har lite allt möjligt här hemma. Ja, jag har ju ett förkläde där det står Fammoo´s Kök =)

 

Här på tryckeri Stockholm finns det oxo så mycket att väja på. Du har allt från pennor till gympapåsar o runda badhanddukar. Dom är jättefina by the way. Lite läckert med en rund handduk, när du ska till stranden o ha det riktigt gott. Själv har jag aldrig haft en rund handduk men jag har sett dom på ÖB eller Rusta men dom var inte lika fina som den här på bilden. Sista tiden har jag fastnat för blått, så visst är det snyggt. 

Ta gärna en titt på deras hemsida, det finns lite att välja på =)

 

I helgen så satt jag o kollade lite på olika foton som finns o kom på att jag har en granne som är så duktig med sin kamera o jag tror tom att jag har honom som länk på min blogg,, men om ni vill se hans bilder så hittar ni dom HÄR. Jag tycker ju om att fota o har en systemkamera men det var längesen jag fotade ute med den ,,, det har liksom inte blivit av. Man har ju alltid med sig mobilen så det blir med mobilen som jag tar mina kort.

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards