Mitt Nya Liv

Alla inlägg under juli 2014

Av Anneli Gustavsson - 23 juli 2014 23:45



Foto; Tomas Oneborg / SvD / TT  



Gassande sol, bad och glass. Det som ger oss människor njutning en varm sommardag kan vara det sämsta tänkbara för våra hundar.

– Det bästa tipset är att man tänker efter innan man tar med sig hunden till stranden och har en plan för hur dagen ska fungera för hunden, säger Ursula Lige Berglund, skadechef på Sveland djurförsäkringar.

Flera faror lurar för de fyrbenta på badutflykten. De är känsliga för överhettning och dessutom kan de precis som människor bränna sig i solen.

– En ras som har tunn eller ljus päls är extra känsliga eftersom pälsen normalt skyddar så att solstrålarna inte ska nå huden.

Även godsaker på badplatsen kan vara farligt för vovven. En chokladglass kan tyckas oskyldig men av den kan hunden bli förgiftad och som grädde på moset kan flisor från en glasspinne skada Fido.

Många hundar gillar dock att bada. Men inte heller det är riskfritt. Under algblomning i sjöar och hav kan det vara farligt för hunden att bada och att dricka av vattnet. I värsta fall kan algförgiftning leda till att hunden avlider. Var därför uppmärksam om hunden verkar må dåligt efter badet.

– Ibland kanske det är så att hunden har det bättre hemma och att vi människor anpassar oss efter det, säger Ursula Lige Berglund.


Fakta: Om hunden drabbas av värmeslag

Hundar drabbas lätt av värmeslag, bland annat för att de saknar svettkörtlar. Överviktiga hundar, trubbnosiga och hundar med mycket päls är särskilt känsliga.

Symtom på värmeslag är att hunden börjar andas med snabba, tunga andetag och har vidöppen mun och tungan långt utsträckt. Hunden kan också börja dregla, bli förvirrad och till och med svimma.


Så här gör du om hunden får värmeslag:

Ta omedelbart in hunden i svalkande skugga eller inomhus.

Sänk kroppstemperaturen genom att duscha hunden eller blöta ned den i ljumsken med kalla våta handdukar.

Se till att hunden dricker ordentligt, gärna 0,5 deciliter per kilo kroppsvikt och dygn.

Kontakta veterinären om hunden varit förvirrad eller svimmat.


Källa: Försäkringsbolaget If (TT)


Fakta: Algförgiftning hos hundar

Allmän oro och darrighet är de första tecknen på att hunden drabbats av algförgiftning.

Andra symtom, som kan komma redan inom en halvtimme, är kräkningar och/eller diarré, kramper och rörelseproblem, vinglig gång med svårigheter att resa sig.

Nästa steg kan vara koma och i värsta fall kan hunden dö.

Om du misstänker att din hund drabbats av algförgiftning ska du omedelbart kontakta veterinär.

Förgiftningen gör att både lever och njurar slås ut med urinförgiftning, gulsot och dödsfall som följd.


Källa: Statens veterinärmedicinska anstalt, Agria (TT)


GP

Av Anneli Gustavsson - 13 juli 2014 20:50


Detta är min älskade vän Susanne som behöver en benmärgstransplantation akut. Jag försökte bli donator men då jag själv inte är frisk fick jag det tyvärr inte, jag får heller inte ge blod. Det enda jag kan göra är att dela detta vidare så att så många som möjligt kan dela vidare i sin tur + att NI kan anmäla er till Tobiasregistret. Jag önskar att jag kunde vara en av dom som kunde rädda någons liv eller i alla fall förlänga livet på min vän <3

Snälla Dela Vidare.


------------------------------------------------------------------------------------


Susanne Nilsson fick cancer i ryggmärgen för sex år sedan. Nu hänger hennes liv på en skör tråd, men genom ett inlägg på Facebook som delats av tusentals har hennes chanser att hitta en donator som passar ökat avsevärt.
- Det är helt otroligt, säger hon.


Susanne Nilsson är fyrabarnsmamman från Jönköping som kämpat mot cancer sedan 2007. Hennes liv hänger nu på att rätt person anmäler sig till Tobiasregistret - ett register där alla genom en stamcellstransplantation har möjlighet att ge sjuka människor en chans till ett friskt liv.

 

 

 

Läs vidare på JNytt.


JNytt

Av Anneli Gustavsson - 2 juli 2014 23:28


Den 3 juli fyller min älskade Jack 2 år. Det är inte klokt vad tiden går fort. Det var inte längesen han föddes denna lilla underbara varelse som fyller mitt hjärta med kärlek ♥

 

Jag är så glad att jag får vara med i deras liv, jag skulle inte klara mig utan dom o det vill jag inte göra heller. 

 

Jag är så glad att jag får ha dom ofta att få se både Jack o Liam växa upp till stora killar. 

 

Ett stort Grattis på din födelsedag älskade Jack 

 

♥ ♥ ♥


 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards