Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 20 december 2020

Av Anneli Gustavsson - 20 december 2020 18:00


Den här veckan har varit bra trots mycket värk o skitväder. Jag har verkligen gjort mitt bästa med mina promenader. Visst har det varit jobbigt när jag har varit dyngblöt o iskall men det har ändå varit skönt,, ontskönt som jag brukar säga. 

 

I måndags satte jag ett mål för den här veckan men det blev inte som jag ville tyvärr.. Jag är lite ledsen för det men jag vågade inte chansa i dag. I går fick jag två stora blåsor som jag punkterade i går kväll men det är ändå lite kvar så jag vågade inte chansa idag.. Jag hade "bara" 8 km kvar till 7 mil..............

 

Ja, jag hade planerat att gå 7 mil,, det spelar ingen roll vad det var för väder ,,, jag kämpade på o det var både roligt o kändes bra.

 

Den här veckan blev det 62,29 km o 98,048 steg... Tänk om jag hade gått milen i dag oxo då hade jag kommit upp till 7 mil o över hundratusen steg.. 

 

Men ok, jag är nöjd med mig själv o jag är stolt över att jag har gått trots skitväder.

 

Idag har jag haft tvättstugan, handlat, lagat fisk i ugn som jag strax ska äta o delat medicin.

 

Nu ska jag ta det lugnt o hoppas att blåsorna är borta i morgon. 

 

Önskar en fin kväll där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 20 december 2020 13:00


 


Önskar dig en Trevlig Fjärde Advent ♥

 

Glöm inte att släcka ljusen efter dig.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 20 december 2020 10:15


 


Kunskapen om vilka som är extra utsatta för covid-19 är begränsad. Studier visar dock på några faktorer som verkar göra att en del drabbas hårdare än andra om de insjuknar med covid-19. Men vem tillhör egentligen en riskgrupp, och vad innebär det?

Allteftersom ny kunskap och information blir tillgänglig uppdaterar vi de råd och rekommendationer som gäller för alla ‒ oavsett om du räknas till en riskgrupp eller inte.

De flesta som blir smittade med coronaviruset får lindriga besvär som går över av sig själva. Men det finns ett antal riskgrupper som anses mer sårbara med förhöjd risk att få mer allvarliga symptom om de insjuknar.

Riskgrupper för coronaviruset

Här följer en genomgång av kända riskfaktorer för en mer allvarlig sjukdomsutveckling vid covid-19. Finns dessutom en kombination av dessa faktorer, så är risken högre.

Hög ålder

Hög ålder är den enskilt största riskfaktorn, och personer över 70 år utgör den främsta riskgruppen, och risken ökar gradvis med stigande ålder.

Även om du är pigg och känner dig frisk så försämras immunsystemets funktion med stigande ålder, vilket innebär en ökad risk för allvarlig sjukdom om du skulle bli smittad. Har du dessutom en eller fler underliggande sjukdomar så är risken ännu högre.

Kronisk lungsjukdom

Till den här gruppen sjukdomar räknas kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och cystisk fibros. Astma ger en liten riskökning om den är svårbehandlad och instabil.

För dig som har en lungsjukdom är det nu extra viktigt att bibehålla lungkapacitet i den mån det är möjligt. Rådgör med din läkare kring behandling och se till att följa ordinationerna noga.

Allvarlig hjärt-kärlsjukdom

Hit hör hjärtinfarktkärlkrampförmaksflimmerstroke och högt blodtryck.

Du som har en underliggande hjärt-kärlproblematik bör se till att din medicinering är korrekt. Enbart ett högt blodtryck ser inte ut att öka risken utan andra riskfaktorer, men om man har ett högt blodtryck tillsammans med andra hjärt-kärlsjukdomar eller hög ålder så påverkas risken.

Cancer

Vid en aktiv cancersjukdom och under pågående behandling, så är immunförsvaret påverkat. Det gör att kroppen är mer mottaglig för alla typer av infektioner. Blodcancersjukdomar, aktuella eller tidigare, kan också öka risken.

En viktig åtgärd för att förhindra att bli smittad är social distansering. Det är okej att umgås med friska personer, men håll ett fysiskt avstånd. Undvik folksamlingar och kollektivtrafiken, samt köer i exempelvis matbutiker.

Diabetes mellitus

Vid all diabetes gäller att hålla blodsockret stabilt genom regelbunden blodsockermätning och hälsosamma rutiner. Diabetes typ 2 räknas som en högre riskfaktor än typ 1 som är en autoimmun sjukdom.

För dig som medicinerar kan det vara bra att ha tillräckligt av det läkemedel du behöver hemma. Tänk på att blodsockernivån höjs vid infektion och feber.

Andra riskfaktorer

Nedan listade sjukdomar kan öka risken för att insjukna i covid-19.

  • Neurologiska sjukdomar med påverkad andningsfunktion.
  • Immunhämmande sjukdom eller behandling.
  • Leversjukdom.
  • Nedsatt njurfunktion.

Fetma och övriga livsstilsrelaterade riskfaktorer

Övervikt och fetma, förhöjda blodfetter, högt blodtryck och förhöjt fasteblodsocker är alla tillstånd som visat sig innebära försämrade förutsättningar vid en svår infektion.

BMI över 40 har identifierats som en ökad sårbarhet vid insjuknande i covid-19. Risken för ett mer allvarligt sjukdomsförlopp och död är högre för dessa personer.

Du kan ge din kropp goda förutsättningar att hålla sig frisk genom att utveckla hälsofrämjande levnadsvanor (se allmänna hälsotips längre ner på sidan).

Detta behöver du göra specifikt

All underliggande sjukdom behöver vara under kontroll och det är särskilt viktigt för dig som tillhör en riskgrupp och kan drabbas allvarligt av coronaviruset. Ta dina läkemedel enligt din läkares ordination och vara uppmärksam på eventuella förändringar i dina symptom.
Du gör dessutom klokt i att följa nedan rekommendationer:

  • Ta inte emot besök från släkt och vänner om de har sjukdomssymptom, hur milda de än är. Och hur mycket ni än längtar efter att ses.
  • Alla som hälsar på ska omsorgsfullt tvätta händerna med tvål och vatten när de kommer in och gärna flera gånger under besöket.
  • Känner du av symptom som liknar de vid covid-19, såsom en ny typ av hosta eller ihållande feber, så ska du omedelbart kontakta vården för rådgivning.

För dig som är lungsjuk kan följande tips verka mildrande:

  • Sov halvt sittande, med kuddar bakom ryggen för att underlätta andningen nattetid.
  • Gör din andningsgymnastik, om du har ett sådant program.

Detta kan du göra generellt ‒ allmänna hälsotips

En livsstil med sunda vanor innebär att du ger kroppen förutsättningar att bättre stå emot både virus och bakterier. Här följer några tips på sådant du kan göra, dels för att må bättre och dels för att stå bättre rustad i coronatider:

  • Håll dig rök- och snusfri.
  • Minska din alkoholkonsumtion.
  • Rör på dig varje dag.
  • Spendera tid ute i naturen.
  • Ät en näringsrik och varierad kost på regelbundna tider.
  • Se till att få tillräckligt med sömn.
  • Ta hand om sådant som orsakar ohälsosam stress.

Skydda dig själv – och värna om andra

För dig som riskerar att bli allvarligt sjuk i covid-19 på grund av din ålder eller någon underliggande sjukdom, är det extra viktigt att följa myndigheternas rekommendationer om utökade hygienrutiner och att hålla fysisk distans till andra människor. Detta för din egen skull, men även för att värna sjukvården. Genom att så många som möjligt håller sig friska minskas belastningen på landets sjukhus och vårdinrättningar.

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards