Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 22 december 2021

Av Anneli Gustavsson - 22 december 2021 18:06


Jag är helt galen i lakrits o äter det mer än gärna. O när man hittar recept på kakor med lakrits så måste jag ju prova att baka dom =) Jag har ju bakat lakritssnittar innan o dom är supergoda, så nu hittade jag ett annat recept o ville testa det. 

Dom ska väga 18 gram o låt dom ha lite utrymme på plåten för dom flyter ut lite,, ja i mitt fall lite mer =) 

 

Dom ska bakas i varmluftsugn i 175 *. Mitten på ugnen i 10-12 min. Det blev 60 stycken.

 


RECEPT;


2 tsk vaniljsocker
225 g smör (rumsvarmt)
1 ägg
6 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
3 dl strösocker
0,5 tsk salt
saltlakrits strössel ( jag hade lakrids knas/krisp som jag köpte på Ica maxi, samt en brk sötsalt strössel med hallon o lakritssmak från Konsum )

1 msk lakritspulver ( mitt egna val )

 

Jag börjar med att vispa smör o socker poröst i ca 3 min med elvisp. Ha i ägget o vispa några minuter till. 

 

Blanda samman dom torra ingredienserna o sikta ner det i smöret. Jag blandade först med en slickepott men la den åt sidan o knådade med händerna lite försiktigt. När du har fått till en slät deg har du i strösslet.. Jag hade i 2 burkar, ca 1½ dl strössel plus att jag hade i en msk lakritspulver oxo.

 

 

Börjar med att vispa smöret o sockret poröst, vispa ca 3 min med elvisp. Vispa några minuter till när du har haft i ägget.

 

 

Blanda ner torra ingredienserna.

 

 

Det är bara att dega ihop det. Jag tar först med en slickepott o sen med händerna.

 

 

Här kommer det gottiga.. Strösslet o lakritspulvret.. Om du är osäker så kan du smaka av ,,, jag vill att det ska vara mycket lakritssmak.

 

 

 

Det är så gott så ta rejält =) 

 

 

Även laktritspulvret tar jag i.. Smaka av o ta rejält så det smakar sen när dom är bakta =)

 

 

Lilla gubben får vara med =)  Degen blir lätt att hantera.

 

 

Jag väger upp dom i ca 18 gr,, det blir precis lagom.

 

 

Så här är det lagom att lägga ut dom.. Dom flyter ut lite. Den här gången plattade jag inte till dom så dom blev mycket bättre än dom andra gångerna. 

 

 

Nu är dom klara,,, redo att ätas eller frysas =)

 

 

Det är så otroligt gott. 

 

Jag älskar mina avsvalningsgaller.. Där ligger dom o gottar till sig..

 

Ja dom fick godkänt av mamma.. Sen träffade jag grannen i trapphuset så hon fick 2 såna här kakor o 2 dumlekolakaka,, hoppas att dom tyckte om det =)

 

Detta är en jättegod kaka,, farligt god. Den är som godis så det gäller att inte gå o nalla =)

 

Lycka Till   

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 22 december 2021 00:37


Höstens elpriser har varit skyhöga, och även om det lugnat ner sig en del nu när vi gått in i december, så är de fortfarande höga för perioden. Så om du oroat dig för hur du ska göra med dekorationsbelysningen i jul – blinkande lampor i trädgården, julstjärnor i fönstren eller annan mysig och härlig belysning som sprider stämning – är du långt ifrån ensam.

 

 

–Det är nog många som tänker lite extra på just detta i år, och funderar på hur mycket man kan spara på att dra ut kontakten till ljuskedjorna på dagen när det är ljust, säger Daniel Petersson på Göta Energi.

–Har du belysning med LED-lampor så kostar det nästan ingenting, fortsätter han. Som tur är finns det ingen större anledning till oro. För enligt vår uppskattning (läs längre ner i artikeln) kan man lysa upp julen hemma utan att bli ruinerad.


–Ja, du behöver inte vara så orolig, för det kostar inte speciellt mycket – i alla fall inte om du har ljuskedjor eller ljusdekorationer med LED, säger Daniel Petersson och hänvisar till beräkningarna för att illustrera sin poäng.

8 kronor i månaden för ljuskedja

Om du till exempel har en hundra meter lång ljuskedja med 630 LED-lampor i trädgården eller på verandan, och låter den stå på dygnet runt under hela december kostar detta cirka 8 kronor i elkostnad.

–Är man väldigt förtjust i att lysa upp uteplatserna i jul, och bestämmer sig för att ha fem sådana ljuslänkar utanför hemmet, så ökar elkostnaden med 40 kronor för hela december månad, exemplifierar Daniel.

Lysande julkula

Om du är en av alla de som gillar att dekorera hemmet eller trädgården med olika julfigurer, som en självlysande julkula eller små renar, behöver inte elräkningen öka särskilt mycket av den anledningen heller. – Det är kostanden för inköpet av själva juldekorationen som är den stora utgiften. För väljer du en juldekoration med energisnåla LED-lampor märker du knappt på elräkningen att du har den på under julmånaden, säger han. Ta till exempel en stor lysande julkula med en effekt på 3,6 watt. Om du inreder trädgården med en sådan den 1 december har det kostat dig 4 kronor på nyårsafton, enligt vår uträkning.

2 kronor för att ha adventsljusstaken tänd till jul

Har du en modern femarmad adventsljusstake med LED-ljus i fönstret, och låter det stå på från första december fram till nyårsafton, kostar det knappt 2 kronor i elkostnad, om du låter det stå på halva dagen. – Så välj julbelysning med LED så kostar det inte många kronor i el att lysa upp julen, upplyser Daniel Petersson. Den klassiska sjuarmade adventsstaken är däremot lite dyrare i drift. Det kostar runt 12 kronor i månaden i elkostnader.


Så här har vi räknat:

Ljusslinga:

7,5 W i effekt, 24 timmar om dygnet, 31 dagar, snittpris 151,85 öre = 8,50 kr

Moderna adventsljus:

0,8 W i effekt per glödlampa (5 st) = 4 W, 12 timmar om dagen, 31 dagar, snittpris 151,85 öre = 2 kronor

Klassiskt adventsljus:

21 W i effekt totalt, 12 timmar om dagen, 31 dagar, snittpris 151,85 öre = 12 kronor i elkostnad

Juldekoration, snöboll 50 cm

3,6 W i effekt per glödlampa, 24 timmar om dygnet, 31 dagar, snittpris på 151,85 öre = 4 kr

Adventsstjärna:

1,3W i effekt, 24 timmar om dygnet, 31 dagar, snittpris 151,85 öre = 1,50 kr

Disclaimer: Angivet pris/kWh (151,85 öre) är Göta Energis snitt för rörligt elpris för november, i det mest tätbefolkade elområdet i Sverige, elområde 3. Elområde 1 och 2 hade lägre priser för november, och elområde 4 något högre. Angivna beräkningar ovan är endast elkostnaden. Fasta avgifter, elnätskostnad, moms och skatt är inte inräknat.

 

 

 

 

Ja ha en "tändande" jul o njut av det vackra. Men glöm inte att släcka ljusen som brinner om ni går ut,, en olycka händer så lätt..

 

 

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards