Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 9 december 2021

Av Anneli Gustavsson - 9 december 2021 19:04


Jag har flera citroner hemma o blev sugen på att baka ett nytt recept så det har jag gjort i dag. Det var enkelt o lätt o fort gick det oxo. Sen är det ju så gott med citron, friskt o gott, men det blir lite sött oxo när man rullar bollarna i socker. Jag duttar till på ena sidan med lite strössel o sen rullar i socker. Om du rullar bollen i socker först så är det svårt för strösslet att fastna på bollen så Om ni vill ha strössel oxo ta det först.

 

RECEPT; Börja med att sätta på ugnen på 200* i mitten av ugnen i ca 10 min. Det blev 47 kakor o jag vägde alla, dom vägde mellan 18-20 gram, det blev perfekt storlek.

 

120 gr smör/margarin. Rumstemperatur.

5 dl mjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bikarbonat

2½ dl strösocker

2 st ägg

1 tsk sirap

Strössel, valfritt.

110 gr vita chokladknappar eller vanlig vit choklad som du hackar lite smått.

Zest från 2 citroner. Skölj dom noga innan. 

Om du vill ha gul karamellfärg. Jag tog 3 tsk, men det känns som att dom blev lite orange i stället.

Strösocker att rulla bollarna i.

 

1 Börja med att vispa ägg o socker poröst.

2. Blanda ner zest, äggen o sirapen i sockersmeten. Vispa en stund.

3. Rör ihop mjöl o bikarbonat i en skål, sikta ner det i ägg o socker blandningen. Rör försiktigt med en slickepott.. 

4. Ha i chokladknapparna o fortsätt att röra med slickepotten tills du har en jämn smet.

 

Rulla till bollar. Jag vägde mina o dom vägde mellan 18-20 gram, dom blev precis lagom.

 

Jag doppade dom först i mitt strössel som jag hade på ena sidan, sen rullade jag hela bollen i socker så det täckte resten av bollen. 

 

Sen la jag dom på plåten. 4x5 så det blev lagom att lägga dom så tätt.

 

 

Vispa poröst.

 

Så här blir det.

 

   

Du har i zest, ägg, sirap o vaniljsockret. vispa lite till i sockersmeten.

 

När du har vispat en stund blir det så här.

 

   

Här siktar du i mjölet o bikarbonaten.

 

 

Fint som snus =) 

 

 

Ha i chokladknapparna.

 

 

Blanda ihop allt med slickepotten. 

 

 

Sen rullar du ut dom o lägger dom på en plåt med bakplåtspapper. Ja, Neo är nyfiken o vill gärna se vad jag hittar på för nåt =) 

 

 

Så här blev dom =) 

 

Jag vigde in mina ställningar, dom var så bra att ha o jag är glad att jag köpte dom. 

 

   

Min ugn är inte som den ska. Oftast får jag ha baket inne lite extra men det behövde jag inte i dag. Jag hade nog kunnat ta ut dom lite tidigare. Men, dom blev jättegoda så dom kommer jag göra igen.. Sen har jag ju ett annat recept oxo på citronkaka som jag har gjort tidigare. Får göra dom oxo för jag har fler citroner =)

 

Till helgen blir det nåt helt annat,, får se om det blir nåt att ha.

 

Lycka Till med baket ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 9 december 2021 13:11


Det är så mycket som händer nu o jag vet inte hur jag ska få till allt ? Men nu kom nåt i vägen så jag får skjuta på det jag har inplanerat. Jag träffade en sån go kille, jag hade aldrig hört talas om honom. Men vi var på flera dejter o han älskade att skratta o hitta på lite galenskaper, som jag oxo älskar att göra. 

 

Det kom fram folk till oss,, men på nåt konstigt sätt så verkade han gömma sig så fort det kom nån o dom beskyllde mig för att dejta honom bara för att jag ville lära mig att laga mat.. Jag förstod inget. Visst har jag väl alltid velat lära mig att både laga mat o baka men vad hade detta med våran dejt att göra ?

 

Då kom det fram till att det var en kändis som jag dejtade men jag visste fortfarande inte vem han var o han bara skrattade åt mig för att jag inte kände igen honom. Men så när vi kom hem så visade han mig några filmklipp med honom där han lagar mat o jag blev så imponerad o sa att jag kanske skulle gå hem så han inte skulle tro att jag lurade honom men han ville att jag skulle stanna kvar. Han gick ut i köket o lagade nåt gott till mig, o ,, ja jag blev kvar hos honom...

 

Hur tusan får man till såna här drömmar ? Det är periodvis som jag kommer ihåg detaljerade drömmar o sen vet jag att jag har drömt men kan inte berätta dom =) 

 

En gång för flera år sen busringde jag till en fb-vän o pratade engelska o sa att jag ville prata med Gordon Ramsay o hon fick en chock o förstod inget men jag höll på att prata en stund o sen la vi på. Jag skrattade så mycket så tårarna rann. Sen gick det en stund så ringde jag till henne igen o sa på engelska - Hej det är Gordon Ramsay, är det någon som har ringt o sökt mig.. Hon fick sig ett gott skratt =) 

 

Ha en bra dag ♥

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards