Mitt Nya Liv

Direktlänk till inlägg 5 september 2021

SMARRIG LINGONKAKA.

Av Anneli Gustavsson - 5 september 2021 10:30


Tänk att det är så roligt att baka. Ja min frys är ju ganska full men jag ska möblera om lite o se om jag får in nåt mer. Jag måste baka bullar för jag har inga kvar, mamma fick dom sista. Jo jag har bullar men dom är till sonen o dom är glutenfria. 

 

Men så hade Rohde fått lingon så då ville hon att jag skulle baka nåt med dom o det gjorde jag i dag o det blev så gott. 

 

Sätt ugnen på 200* i mitten på ugnen. Formen ska vara 20 x 30. 

 

 

RECEPT;

 

250 gr lingon

½ dl rårörsocker

BLANDA IHOP DETTA O LÅT STÅ VID SIDAN.

 

100 gr smör

3 ägg

1½ dl rårörsocker

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

1 dl mjölk

 

 

Toppingen;

 

100 gr smör

2 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1 dl rårörsocker

2 tsk vaniljsocker

 

Börja först med att blanda ner rårörsockret tillsammans med lingonen. 

 

Smält smöret.

 

Vispa äggen o rårörsockret poröst.

 

Ta en ny skål. Blanda mjölet, vaniljsockret o bakpulvret, blanda noga.

 

Smörj formen o ha bakplåtspapper i botten. Jag smorde även botten men det behövd inte.

 

Ha i det smälta smöret, mjölken o tillslut mjöl blandningen i äggvispet. Vispa tills smeten blir klumpfri. 

 

Ha i smeten i formen. Sprid ut lingonen över smeten o sen in i ugnen på 200* i mitten på ugnen i 15 minuter. 

 

Nu till "strösslet" som ska vara på kakan. 

 

Smält smöret, ha i rårörsockret, vaniljsockret, vetemjöl o havregrynen. Allt som är till strösslet ska i grytan o sen ska det klickas över kakan.. 

 

Jag trodde att det skulle smälta ner mycket mer än vad det gjorde så nästa gång blir det mindre klickar men det blev gott ändå.

 

När du har klickat på detta på kakan så ska den in i ugnen igen på 225* i 10 min.. Så ni får höja graderna på ugnen. Nu kan det ju skilja lite från ugn till ugn men det ska bli gyllenbrunt.

 

Känn efter med en tandpetare, den ska vara torr då är den klar. 

 

 

 

Börja med att blanda rårörsockret o lingonen, ställ åt sidan.

 

 

Smörj formen 20 x 30 cm.

 

 

Ha bakplåtspapper i botten.

 

 

Vispa ägg o rårörsockret poröst.

 

 

Ha sedan i smöret, mjölken o till sist mjöl blandningen.. 

 

 

Vispa till en slät smet. 

 

 

Ha först i smeten i formen o sen häller du på lingonen, fördela jämt.

 

Efter 15 min ser den ut så här. 

 

   

Klicka på strösslet. Men,,, ta mindre klickar för det flyter inte ut som jag trodde att det skulle göra.

 

 

Gyllenbrunt o fint. Ja då, kakan var klar så nu ska den svalna.

 

 

Vände upp o ner på kakan o den ser jättefin ut. Måste ju ta av bakplåtspappret =) 

 

Ja så här blev det. Det blev rätt bra ändå o ugnen höll sig o gjorde som den skulle. Min ugn bråkar ganska ofta med mig men i dag gick det bra.

 

   

Kakan är genomgräddad o fin,, syrligt o lite sött =) 

 

 

Inga tjusiga upplägg,, får försöka öva lite på det.. När dom har svalnat så är det bara att äta upp dom eller frysa in dom.

 

Ni får gärna tycka till o säga vad ni tyckte om kakan =) 

 

Lycka Till   

 
 
wiolettan

wiolettan

6 september 2021 11:27

Den liknar den som jag gjorde förr i tiden, nu är det svårt att orka baka. Finns hur mycket plats som helst, nästan, i min frys. Får komma hem till dig och smaka, för den där kakan ser mycket god ut.
Ha en finfin vecka.
Varm kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Anneli Gustavsson

6 september 2021 11:30

Hej min vän, ja du är så välkommen så, då ska jag bulla upp.. Synd att du inte kan komma då hade jag bakat något till dig, det hade jag gärna gjort.

Hoppas allt är bra med dig / er. Var rädd om dig min vän kramar ♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Gustavsson - Tisdag 16 april 20:45


      Som veterinär kallades jag in för att undersöka en 13-årig hund som hette Batuta.Familjen förväntade sig ett mirakel.Jag undersökte Batuta och upptäckte att han hade cancer och skulle dö av detta och att det inte fanns något att göra för...

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 11 april 20:45

    Den här bilden följer mig i graven. Den har jag tatuerat in på min arm =)       I dag har det varit en jobbig dag, det är det alltid den här dagen. I dag är det 9 år sen du somnade in o jag ser allt framför mig än, vilket är jobbigt....

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 4 april 21:00

  Det är så mycket att hålla reda på när man är hemma o är sjuk. Inte nog med att jag har min fibro o allt annat.. Jag går ju o bryter tån,, ja för ca 2 år sen.. Sen halkade jag ju 22a dec 23 o slog i rejält.    Men nu så har jag pratat med Fol...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 21:02


      Ja nu tjejer får vi ta fram rakhyvlarna, epilatorerna mm o se   till så att vi har lena o sexiga ben =)          ...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 20:35

  I dag har det varit skönt väder, härligt att klä sig lite lättare. I dag skulle jag även gå hem till Rohde o plocka med mig lite kläder o lite annat smått o gott.   Det är så att hon har kommit till ett korttidsboende för hon har varit sjuk. ...

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards