Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 24 maj 2020

Av Anneli Gustavsson - 24 maj 2020 20:30


Jag har varit nervös ett par dagar nu för jag har velat baka dessa kakor,, o jag har funderar på hur jag ska kunna smälta ner coca-cola flaskorna,, godiset till smeten.. O jag har köpt massor med påsar så att det ska räcka... Men när jag började ta fram sakerna så blev jag så osäker o började fundera på om det var drickan coca-cola istället ?? Jamenvisst var det ju drickan man skulle ha, så jag skickade ner mamma o handla det till mig.. Det är ju tusan att jag alltid ska hitta på nåt galet,, det spelar ingen roll hur noga jag läser receptet om o om igen =)

 

I alla fall,,, så började jag på smeten,, hade det o olika bunkar.

 

 

 

Kom ihåg att det INTE är godiset cocacola som man skulle ha i utan drickan =)

 

 

Jag pudrade ner alla torra ingredienser i en bunke så jag visste hur jag hade det.

 

Äggen fick självklart en egen skål..

 

   

Coca-colan kokar för fullt o det doftade så gott... 

 


 

 

Det var ju detta som skulle i o inte godiset =)

 

  

Sockret har jag i den stora bunken o dom andra har sina skålar. Så nu är det bara att blanda..

 

 

  

Här blandadet jag sockret med äggen. Detta ska vispas fluffigt med elvisp.

 

 

I med dom torra ingredienserna.. Rör försiktig i med en slickepott. Min slickepott gick sönder här =)

 

 

Så här gottigt blir det när man har rört försiktigt en stund ..

 

 

Klädde en form 40 x 32 cm o fördelade smeten.

 

 

Jag lät den svalna lite med pappret på..

 

 

Den var ganska fuktig så jag satte in den i ugnen en stund till, ca 6 min.. Den sprack oxo så jag trodde att det var kört, men det var det inte. Så spricker din oxo upp så ta det bara försiktigt o vänta tills den är kall o du har på frostingen.

 

 

Nu till frostingen.. Du rör om det med en slickepott, du känner hur frostingen blir. Om den blir för lös så ta i lite mer florsocker.. 

 

 

Det blev lite för löst först så jag tog i lite mer florsocker o rörde försiktigt.

 

 

Efter en stund så blev den jättebra...

 

 

Men den stelnade till ännu mer när jag hade på den på kakan.. Men det gjorde inget för det funkade ändå..

 

   

Det var inte svårt att smeta på frostingen.. Man skulle ju kunnat göra små toppar men det tänkte jag inte på nu. 

 

 

Jag hade 2 olika sorters strössel så jag hoppades att det skulle bli gott.

 

 

Självklart smakade jag på en liten bit.. Det var gott,, ganska gott,, ok det var gott. Det blev 42 bitar,, dom kanske kunde varit större men jag vill ha dom i mumsbitar.. Dom är ju lite olika o storleken men det är ju hembakat =)

 

  

 

Nu är det bara att frysa in kakorna o hoppas att någon vill äta dom =)

 

  

Det var detta strösslet jag hade.. Jag blandade lite, jag hade ett annat oxo men detta fick räcka..

 

Ja det var ganska nervöst men jag gjorde det o det är jag glad för.. Hoppas att det blir godkänt av mamma oxo, hon fick in några.. 

 

Så se till så att kakan är kall innan du tar på frostingen ,, njut för fullt av den goda kakan =)

 

 

Ingredienser:


225 gr smör

4 ägg

4 dl socker

5 dl mjöl

5 dl coca-cola (reduceras till 2 dl)

1 msk bakpulver

1 msk vaniljsocker

1/2 dl kakao

 

Glasyren:

100 gr smör

5 dl florsocker

1 dl coca-cola (reduceras till 4 msk)

1 msk vaniljsocker
 
 

Du kan garnera med strössel eller nåt annat gott som coca-cola flaskorna (godiset)

 

Gör så här:

 

1. Sätt ugnen på 200 grader. Ta en form, ca 30x40 cm och klä den med bakplåtspapper.
 

2. Smält smöret och låt det svalna. Häll coca-colan i en kastrull och låt den koka ner/reduceras till ca 2 dl.
 

3. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda de torra ingredienserna, sikta ner dom i äggsmeten, och blanda ihop försiktigt med en slickepott. Tillsätt smöret och coca-colen och blanda. Häll smeten i formen och grädda i mitten på ugnen, ca 20 minuter ( jag fick ha ca 5 min extra ). Känn med en sticka så att den är färdig. Låt kakan svalna helt innan du lägger på glasyren.
 

4. Gör glasyren. Reducera coca-colan till ca 4 msk och smält smöret. Blanda florsocker, smör, vaniljsocker och coca-colan. Den skall inte vara för rinnig, tillsätt i så fall mer florsocker.
 

5. Bred glasyren över kakan. dekorera med tex. brunt strössel och coca-cola godis. Skär den sedan i rutor.

 

Av Anneli Gustavsson - 24 maj 2020 14:13


 


Nej, jag är ta mig f-n inte alls nöjd med den här veckan. Jag är både arg o ledsen,, för att inte tala om besviken för att det alltid ska strula när jag ska göra nåt. Varför ??

 

Jag hann bara gå drygt 13 km o det blev 20522 steg, javisst det är väl  bättre än inget men det var inte det jag ville..

 

Hoppas verkligen att det blir bättre nu med mina nya skor. Jag har inte vågat gå mer den här veckan pga att jag fick blodblåsor på stortåna o dom har gjort riktigt ont. Jag har "skrapat" emot tårna när jag har gått i nedförsbackar, ja det har dom gjort annars oxo men det har varit värst med backarna. 

 

Jag har även beställt nya tåtutor,, storlek L så jag hoppas att jag kan ha dom på mina stortån så att dom oxo får lite skydd, annars vet jag inte hur jag ska göra för att skydda dom ? Får kanske se om det går att plåstra dom på nåt bra sätt.. Jaja,, skitvecka.. 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 24 maj 2020 10:15


 


I går fick jag ett mejl från DN där det stod att min mamma skulle ha skickat detta till mig o att dom ville att jag skulle läsa artikeln,,, men när man håller muspekaren på där det står läs intervjun så går den till en helt annan sida än DN... 

 

Mamma hade inte skickat något o det förstod jag ändå när jag såg detta,, så var försiktiga när ni får såna här meddelanden.. Det finns så mycket skit som cirkulerar ...

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards