Mitt Nya Liv

Alla inlägg under juni 2020

Av Anneli Gustavsson - 5 juni 2020 23:56


Det har varit en långtråkig dag,, regnat har det gjort så jag har inte kunnat ta nån promenad. Jag får sån värk när jag är ute i regnet,, jag behöver inte gå ut för jag känner av det även när jag är inne.. Men jag hoppas att det blir uppehåll i morgon o på söndag..

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar. 

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 5 juni 2020 11:18


God morgon,, hoppas att natten har varit snäll mot er.. 

 

Vaknade innan o det regnar ute, men det skulle det visst göra idag. Hoppas att det är uppehåll i eftermiddag så jag kan gå en liten runda. Jag går inte ut om det regnar för då blir värken hemskare än vad den är.. Men,, om det är jättevarmt o skönt ute så kan det faktiskt ibland vara skönt, då är det precis som att värken rinner av mig,, konstigt.


 


Jag har ett tag nu kollat på den här väskan men den är slut o den finns visst inte att gå att få tag i.. Den skulle jag vilja ha i sommar,, det är en riktigt fin sommarväska..

 

Håller tummarna att den blir min snart =)

 

Ha en fin dag ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 4 juni 2020 19:44


Jag har varit så rastlös nu när jag inte har kunnat ta mina premenader .. Men jag har haft ont i tårna pga alla blåsor som kommer trots att jag plåstrar dom o har på mina tåtutor.. 

 

Men nu ville jag inte vänta mer utan plåstrade dom o gick ut.. Det var så skönt ute, jag tog det försiktigt.. Stannade o pratade med min granne som var hundvakt åt en sån söt liten kille på 2 år,, lille Milton.. Det gjorde att jag saknade Teddy ännu mer o jag kände av det under min promenad, men det var ok.

 

       

Så mjuk o fin..

 

 

Mycket fluff.

 

 

Det doftade syrener överallt, det doftar så gott.

 

Detta trädet är så vackert, det står på gården.

 

   

Lupiner är så fina,, önskar att jag hade en liten rabatt i trädgården, men dom blommar över så fort..

 

   

 

Jag gick runt Hyttevägen 4 varv o parkeringen 1 varv sen fick det räcka. Jag tog det försiktigt så att jag inte skulle "bränna" tårna igen o få blåsor.. Jag vill så gärna gå min långa runda men jag får väl vänta o se hur det går,,, jag kanske inte kan ta den på länge ??

 

Men det var skönt att komma ut idag, jag har faktiskt saknat det. Jag gör så gott jag kan , mer kan jag inte göra.

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o vandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 


Av Anneli Gustavsson - 4 juni 2020 14:49


Ja, nu har jag gjort det igen,,,, bakat alltså.. Förr älskade jag att baka, hade alltid frysen full av både bak o mat så det bara var att plocka fram. Men sen blev jag sjuk, fick fibromyalgi o hade många år då jag inte gjorde ett skit... Jag har hela tiden velat mer än vad kroppen har klarat av o det har inte varit roligt att bli liggandes i ett par veckor så fort jag har gjort nåt utöver att bara gå upp från sängen. Så ja,, det har varit hemskt o det har inte varit roligt att inte ha nåt..

 

Men,,, ni ska inte tro att jag är smärtfri nu,, nej nej... Jag får jätteont men jag väljer mina saker.. O ja,, jag får riktigt ont när jag ska stå vid diskbänken en stund men jag vet ju att jag får nåt gott tillslut, bara jag blir klar.. Men det tar tid o det får det göra för nu har jag både mat o bak i frysen igen..

 

Nu har jag bakat chokladbollar igen,, några till mig o några till mina barnbarn.. Får se när jag kan ge dom det sen,, men jag hoppas att det blir fint väder snart igen så dom kan komma hit så vi kan sitta ute o fika.. Annars vågar jag inte träffa nån.. 

 

Jag har mitt egna recept som jag går efter o jag har lagt till lite mer kaffe o det blir så gott.

 

Receptet blev den här gången till 65 chokladbollar.. Jag gjorde dom lite mindre men ändå stora =)

 

450 gr havregryn

580 gr socker

210 gr margarin/smör man tar det man har.

8 tsk kakao drygt

8 tsk vaniljsocker drygt

15 msk kaffe

 

 

Jag blandar dom torra varorna..

 

Brygger starkt kaffe o låter det svalna lite.

 

 

Låter margarinet stå ute så det blir mjukt.

 

   

Blandar ihop allt till en go deg..

 

 

Den här gången hade jag även chokladströssel plus pärlsocker.

 

   

Ja nu har jag lite igen,, jag hade några kvar från förra gången.. Hoppas att barnbarnen blir glada o att dom tycker dom är goda.. Det tyckte dom sist..

 

 

Jag har "lite" godis hemma,, chokladen ska jag väl baka med nån gång men det andra får mina barnbarn äta upp.. Oj,, jag kom på att jag har 5 dubbeldajm i kylskåpet oxo,, dom glömde jag lägga fram =)

 

Ha en fin dag där ute.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 4 juni 2020 10:30


Derek Chauvin har kommit att bli USA:s mest hatade polis. Efter George Floyds död har demonstrationerna spridit sig runt om i staterna, och samtidigt sitter Chauvin i isoleringscell i väntan på sin dom.

Den 25 maj spreds en video som en löpeld på internet. Filmen visar polisen Derek Chauvin stående med sitt knä över halsen på 46-årige George Floyd, som hade gripits i samband med att han misstänktes för att han försökt betala med en falsk 20-dollarsedel. 



 

FÖRKLARADES DÖD

Floyd, som var en afroamerikansk tvåbarnspappa, vädjade för sitt liv och sade vid upprepade tillfällen att han inte kunde andas. Lite över åtta minuter senare visade 46-åringen inga livstecken och förklarades sedan död på ett sjukhus i närheten.

Alla fyra poliser som var på plats fick efter ingripandet sparken, och FBI har även inlett en utredning mot poliserna. 

DEMONSTRERAR MOT RASISM

Georges Floyds död blev startskottet för en mängd demonstrationer över hela USA. Demonstrationerna är mot vita polisers övervåld mot afroamerikaner, och många går nu gatorna långa för att protestera mot rasism över hela världen.

– Jag vill att de ska åtalas för mord, det är exakt vad de har gjort. De dödade min bror medan han ropade på hjälp, säger Bridgett Floyd, George Floyds syster, till NBC.


JOBBADE SOM POLIS I ÖVER 18 ÅR

Derek Chauvin har kommit att bli en av USA:s mest hatade personer. Han hade innan händelsen jobbat som polis i Minneapolis i över 18 år. Poliskåren han jobbat för har gått ut med information om att han under dessa år fått 18 interna anmälningar mot sig.

Vad dessa handlar om är inget de gått ut med, men endast två av dem ledde till disciplinära åtgärder, i denna mening tillrättavisningar.

"VISSTE ATT HAN SKULLE GÖRA NÅGONTING IGEN"

Uppgifter har kommit in att Derek Chauvin för 12 år sedan hade stormat in i Ira Latrell Toles lägenhet efter att ha fått in ett larm om våld i hemmet. Den före detta polismannen hade slagit ner den afroamerikanska mannen för att sedan skjuta honom i magen.

Detta var en av de händelser som inte ledde vidare till några åtgärder, och Toles menar i en intervju att Floyds död hade kunnat undvikas om Chauvin hade fått konsekvenser efter händelsen i lägenheten.

– Jag visste att han skulle göra någonting igen, säger Toles.


 


Det har även framkommit att Floyd och Chauvin inte var helt obekanta. De hade tidigare jobbat tillsammans på nattklubben El Nuevo Rodeo i Minneapolis, där de arbetade med säkerheten.

SITTER I ISOLERINGSCELL

Derek Chauvin greps fyra dagar efter dådet och är nu misstänkt för vållande till annans död eller dråp.

Till en början togs han till Ramsey Countys interneringscenter där han blev satt under självmordsövervakning. Endast två dagar senare blev han förd till Oak Park Heights – ett av USA:s mest säkra fängelser.

Enligt en källa till Daily Mail blev han förflyttad till ett fängelse med maximal säkerhet för att inte riskera att bli mördad av de andra intagna.

Chauvin sitter i en isoleringscell och får endast prata med utomstående via telefon-eller videosamtal. På grund av den rådande pandemin får han inte heller ta emot besökare.

Måndagen den 1 juni skulle rättegången mot Chauvin dra igång, men har blivit uppskjuten på grund av oroligheterna runt om i landet.

VILL BYTA EFTERNAMN

Derek Chauvin var tidigare gift med den 45-åriga fastighetsmäkaren och skönhetsdrottningen Kellie Chauvin.


 


Hon lämnade dock sin man bara tre dagar efter Floyds död, och vill i och med skilsmässan byta efternamn. Hon gick även ut med att hon står på offrets och offrets familjs sida och inte sin ex-makes.

”Jag pratade med Kellie Chauvin och hennes familj. Hon är förkrossad av Floyds död och hennes yttersta sympatier finns hos hans familj, hans nära och kära och alla som sörjer denna tragedi”, sade åklagaren Amanda Mason-Sekula å Kellie Chauvins vägnar, skriver Aftonbladet.




Dom har valt att sätta honom i isoleringcell så att han inte ska bli mördad.. En sån människa ska inte skyddas på det sättet. Han vet att han kommer att få ett helvete när domen är klar OM han inte får sitta isolerad men det kan han kanske inte göra hela tiden ?? Ja det kanske inte blir så många år, han får nog som vanligt bara lite smäll på fingrarna o sen kommer han ut.. Men,,, han kommer nog att få flytta långt bort,, ut i skogen för han är HATAD... Han är en mördare.

 

Jag tycker synd om hans familj, jag förstår att hans fru lämnar honom o byter namn, det hade jag oxo gjort. 

 

Hoppas på ett hårt o långt straff !!!

 

Av Anneli Gustavsson - 3 juni 2020 23:14


Jag har ju inte kunnat vara ute på mina promenader för jag har haft blodblåsor o sen skoskav på högra hälen,, men det håller på att läka till nu så jag hoppas att jag kanske kan ta en liten runda i morgon ?? Ja jag får se hur det blir..

 

Igår tog jag på mig mammas sandaler o gick till hembygdsgården, det är så underbart där. Husen är så fina o man känner sån ro,, jag gick ofta där med Teddy...

 

       

Där jag skulle fota gick en gubbe, ja han följde mig hela tiden. Jag vet vem han är o han är så konstig o det går inte börja prata med honom för då kommer man inte därifrån.. 

 

     

Jag älskar detta huset,, ja alla är fina men detta är nåt speciellt, o särskilt skorstenen oxo.

 

     

Den här gropen brukar vara full med elever som firar sitt sommarlov. Vet inte hur det blir i år nu med coronan ?? För många år sen hittade jag en liten flicka sittandes i gropen o grät.. Jag ropade på henne o frågade om jag fick komma till henne o det fick jag. Så jag började försiktigt prata lite med henne o hon öppnade upp sig mer o mer.. Hon hade det allmänt jobbigt med familjen o sina vänner o det gjorde så ont i mig att se henne gråta så. Men när vi hade suttit ganska länge så sa hon att hon mådde lite bättre o skulle gå hem. Jag frågade om hon ville att jag skulle gå med henne men hon ville gå själv. Jag har aldrig glömt henne o tänkte på henne när jag är i hembygdsgården o strosar runt.

 

 

Nu är det bara på den här sidan som detta fina staketet är helt,, andra sidan har dom förstört det så det är ett vanligt staket nu,, så tråkigt när dom förstör saker..

 

Jag älskar lupiner,, dom är så vackra men dom blommar över fort så man får passa på att njuta när dom finns här.

 

     

Det kommer nya skott.. Det är så vackert när det blommar o växer till sig med allt. Att kunna gå ute o njuta av både vackert väder o fina blommor.. Jag hoppas att jag kommer att kunna gå lite nu för jag blir rastlös .. Men jag har inte mått bra sista tiden så jag har inte kunnat sitta ute i solen heller, men jag hoppas att det oxo blir bättre snart.

 

Innan idag gjorde jag en stor gryta med kycklingfilé o massa gott i.. Receptet har jag lagt in tidigare så det ligger HÄR.. Men lägg inte i löken från början för det blir mos av den,, lägg i den det allra sista... Jag hackar morötterna mindre nu oxo o inte i slantar,, det blir lite godare.. Sen har jag i mer av allt,, gott gott =)

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra .. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 


Av Anneli Gustavsson - 2 juni 2020 16:15


Jag hade en telefontid till min läkare idag så han ringde på eftermiddagen, han glömde inte bort mig =)

Jag måste säga att jag har den bästa läkaren som finns för han lyssnar o han bollar idéer med mig..

Har ju haft problem länge nu med magen så jag fick ju åka in akut i fredags kväll. Men dom gjorde inget eftersom jag skulle återkoppla med min läkare. 

Han ville att jag skulle sluta med laktulosen o börja med ett pulver som heter movikol, jag ska ta 2-3 påsar/dag så ska han ringa mig på fredag.. Detta binder visst upp vätskan i tarmen så jag hoppas på detta nu. Jag ska även fortsätta med cilaxoraldropparna på morgonen plus klyx varje morgon. 

 

Jag hoppas verkligen att detta ska hjälpa mig nu så att det inte blir tarmvred eller att dom måste göra en koloskopi för då måste dom söva mig o jag vill inte vara på sjukhusen som det är idag med coronan..

 

Nä, nu ska jag fortsätta i köket .. Lägger ut sen vad det är jag håller på med =)

 

 

Av Anneli Gustavsson - 2 juni 2020 13:05


16 gånger inom fem minuterförsöker George Floyd berätta för poliserna att han inte får luft.

Men ingen lyssnar.

Det här är vad som hände på morgonen den 25 maj i Minneapolis.


The New York Times har gått igenom material från övervakningskameror, vittnesmål, officiella dokument samt filmer från platsen för att försöka reda ut exakt vad som ledde fram till George Floyds död.

Allt börjar med att en berusad George Floyd, 46, handlar cigaretter med en förfalskad 20-dollarssedel strax före klockan åtta på måndagsmorgonen.


Floyd hade tidigare arbetat som dörrvakt på en restaurang, men förlorade sitt jobb på grund av den pågående coronaviruspandemin.

Butikspersonalen upptäcker att sedeln är förfalskad och går ut till Floyd som sitter i sin bil på andra sidan gatan. De kräver att få tillbaka cigaretterna, men när Floyd inte går dem till mötes ringer de polisen.


 

Den första polispatrullen anländer några minuter senare. Floyd tas ut från bilen och placeras med handfängsel mot en vägg vid trottoarkanten.

Strax därefter anländer ytterligare en polispatrull, med den nu mordmisstänkta polisen Derek Chauvin. Nu flyttas George Floyd från trottoaren till baksätet på en av polisbilarna, men när han säger att han har klaustrofobi drar poliserna ut honom från bilen och placerar honom på gatan igen, med ansiktet ner mot asfalten. 

Efter det trycker Derek Chauvin sitt knä mot Floyds hals för första gången. 


 

Vädjar 16 gånger

Enligt The New York Times hörs  det tydligt hur Floyd nu säger ”Jag kan inte andas” åtminstone 16 gånger, inom loppet av fem minuter.

Poliserna svarar ”res dig och sätt dig i bilen”, varpå han svarar ”jag kan inte, jag kan inte röra mig”. 


Vittnen skriker till poliserna: ”Titta på honom, flytta på er nu! Vad är det för fel på er?” och ”känn på hans puls, han rör inte på sig” 

Poliserna sitter dock kvar och Derek Chauvin tar inte bort sitt knä från halsen, inte ens när George sluter ögonen och tappar medvetandet.


 


8 minuter och 46 sekunder

När ambulanspersonalen kommer till platsen håller Chauvin kvar sitt knä mot halsen i ytterligare en minut. Totalt har han sitt knä mot Floyds hals i 8 minuter och 46 sekunder. 

17 minuter efter att den första polispatruller anlände visar George Floyd inga tecken på liv.

Klockan 09.25 dödförklaras han på ett närliggande sjukhus.


 

Derek Chauvin greps fredagen den 29 maj.

 

 

 

Detta är hemskt, det får bara inte gå till på detta sättet. Många poliser tror att dom kan utöva sin makt på allra tänkbara värsta sätt o sen inte få nåt straff.. 

 

Det spelar ingen roll vilken hudfärg man har man ska inte bli behandlad så här men nu är det tyvärr ofta så att hudfärgen spelar roll o dom mörka ses som skit under skorna för många o särskilt när det gäller folk i uniform. 

 

Det spelar ingen roll om han visste om att sedeln var falsk man ska inte ta någons liv för det.  Skulle han lämnat tillbaka ciggen, ja det skulle han men det gjorde han inte men han bad inte om att få dö..

 

Det var många som stod o såg detta men kunde dom gjort mer ?? Hade det gjort nån skillnad om dom hade ringt sos o sagt vad som pågick ?? Ja, jag tror att om det hade kommit fler poliser eller att dom på sos fått reda på detta så hade dom nog tagit detta på mer allvar. 

 

Hade det hjälp om dom som stod o tittaade på gick fram för att försöka gå emellan ?? Det vet jag inte, men då kanske dom inte hade haft den fokusen på George som dom hade utan fått mota bort andra människor. Hur som helst så är det för jävligt att det ska gå så långt pga en falsk sedel o ett ciggpaket.. En man blev mördad pga ett ciggpaket.. Vad säger det för nåt ??

 

 

Nu finns det ju faktiskt bra poliser oxo,, många bra o det kan ni se här.

 

 

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards