Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 1 december 2022

Av Anneli Gustavsson - 1 december 2022 17:58


Det är inte lätt att vara sjukskriven eller ha sjukpension. Tänk vad livet skulle vara lättare om jag fick gå till jobbet som alla andra. Klaga lite på att det är tråkigt, jobbiga arbetskompisar för att sen skynda mig hem o laga lite mat. Ta en dusch, sätta mig i soffan tills det är dags att ställa klockan o lägga sig för att sen göra om allt nästa dag.

 

I dag är mina mediciner min klocka o min vardag. Jag vaknar helt stel o nästan värker sönder. Men, jag kommer ur sängen o kan ta mina mediciner. Fixa till mig för att sen gå ut med Neo. Ge Neo mat o sen är det dags för min frukost. 

Vänta på att värktabletterna ska börja värka så att jag kan få slappna av lite. 

 

Sätter mig skönt i soffan. Har ont i huvudet, ja det har jag nästan varje dag. Det blir ofta en treo oxo, om jag har tur försvinner skallevärken. 

 

Börjar känna av värken mer nu.. Usch,, det är nästan 2 timmar kvar tills klockan blir medicin. 

 

Myser lite med Neo, eller så leker vi lite. Kanske plockar lite eller om jag försöker laga lite mat.

 

Ja äntligen är det dags för lite värktabletter o Neos middag,, klockan är nu 15. Sen sätter vi oss i soffan o kanske slumrar en stund. Känner efter ett tag att medicinen gör lite nytta.. Tack o lov för mina mediciner.

 

Men,, det håller tyvärr inte så länge.. Kanske 3 timmar sen blir det värre igen. Jag har kramper i mina lår. Jag har svårt att sitta rätt upp o ner på en stol. När jag ska resa mig kommer jag knappt upp så ont gör det i låren av kramperna. 

 

Jag vet ibland inte om jag ska sitta ? Stå ? Krypa ? Ligga ? Eller gå ? Nä, krypa kan jag inte, det räcker med att jag har ramlat då kommer jag knappt upp igen. Eller om Neo har skickat en boll under min säng,, jisses vad jag får kämpa för att få ut den. Jo då man kan se det lite roliga i det oxo, men det gör satans ont.

 

Hur som helst på den tiden när jag "bara" var sjukskriven var man tvungen att göra som försäkringskassan sa annars hotade dom med att man inte fick några pengar.. Ja dom fick man ofta vänta på för dom kom nästan aldrig som dom skulle. 

 

I alla fall,, så var jag på badhotellet i Tranås, det var väl helt ok men så jobbigt. Jag grät mig till sömns efter allt man var tvungen att göra under dan. Men,, jag var den enda som hade ett fint dubbelrum o en stor toalett, dom andra hade små rum längst upp så jag hade tur.

 

Sen var jag tvungen att gå till 2 olika arbetsterapier inne i stan. Jag kommer inte på ordet nu men det kommer säkert sen =)

Jag gick dit o gjorde det jag skulle.. Sen var jag tvungen att gå till olika psykologer vilket jag absolut inte ville men jag hade inget val. 

 

Den sista jag kom till, jag tror att dom hette Psykologer i Centrum.. Där fick man ringa på en klocka så dom skulle öppna.. Jag ringde o ringde men ingen öppnade. Jag väntade länge o fortsatte att ringa men inget hände. Sen kom det nån som skulle in där då gick jag oxo in. Då sitter den psykologen där uppe men har inte brytt sig. Sen gick vi in i ett litet rum med 2 stolar o 1 bord. Hon pratade lite o frågade om min uppväxt  mm som ALLA andra oxo hade gjort.  Jag berättade att jag hade haft o hade en bra uppväxt med min mamma o syster. Ändå fick dom det till att jag inte mådde bra av att min pappa inte fanns där men så var det absolut INTE.  

 

Hon tar fram kort med svarta pluttar på som jag ska säga vad jag tycker att dom föreställer.. Jag hade lust att säga till henne att allt liknar fågelskit.. Jag förstår inte vitsen med dom korten än i dag.

 

Sen sa jag att jag hade en underbar läkare som hade lärt mig avslappning, jag kan än i dag höra hans röst o köra samma avslappning som han gjorde på mig. 

 

Då säger hon till mig vi ska göra lite avslappning, jisses tänkte jag. Jag får ju gå med på det då. Det stämde inte alls med hennes röst o hennes sätt att prata. Men,, jag låtsades slappna av så jag skulle komma därifrån. 

 

Rätt som det är så hör jag hur hon börjar sluddra o säga konstiga saker som inte hänger ihop. Jag smygtittar på henne o ser att hon SOVER. Jag blev så förbannad så jag gick därifrån o gick direkt till f-kassan. Jag var så arg så jag grät o sa till dom att dom är inte kloka, berättade hur det gick till o sa att jag aldrig mer går till en psykolog. Det är INTE själen jag har ont i det är mina muskler. 

 

Efter ett tag fick jag sjukbidrag ett par år så jag slapp gå till läkaren för ny sjukskrivning, bara det var skönt o underlättade mycket. Efter det fick jag sjukpension utan att jag visste om det, jag hade inte bett om det så jag ringde o frågade vad dom gjorde ? Men det var rätt så då kände jag mig mer lättad o kunde börja slappna av o ta reda på hur jag skulle göra för att må bättre i musklerna. Tyvärr var det inget jag kunde styra men jag slapp ändå alla läkarbesök o nya sjukskrivningar.

 

Många tror att man är hemma o har semester, ja dom får tro det men jag skulle gladeligen byta med dom alla dar i veckan. Har fått höra att jag inte har nåt att stressa över eftersom jag ändå är hemma. Man kan stressa på flera sätt. 

 

Har man tur så får man en bra läkare, eller ett par som jag har o har haft. Men just nu har min värk blivit mycket värre o jag har fått mer ont i lederna. 

 

Tån som jag bröt i somras kan jag inte böja, så därför kan jag inte böja dom andra heller. Har jätteont i den, har fått atros i den oxo. Det värker på ett bredare område så jag vet inte om foten fick sig en rejäl smäll.. Ja tån var ju bruten så dom fick dra den tillrätta.

 

Hur som helst. När du kan jobba, när du är frisk så kan du styra o ställa på ett helt annat sätt än om du är hemma o är sjuk. 

 

När du är hemma o är sjuk så är du helt utlämnad. Du kan inte säga att du ska ta o jobba  extra för det behövs lite pengar till julen mm. Du är helt ulämnad när du ska till läkaren.. 

 

Man måste vara frisk för att orka vara sjuk, för att klara av att vara sjuk. Att hålla reda på allt som hör till med sjukdomar o medicin. 

 

Ni som är friska o kan jobba. Tänk på vad ni säger när ni tror att vi som går hemma o är sjuka att vi har semester. Du skulle ALDRIG vilja ha min "semester" .... Jag lovar. Min journal fylls på hela tiden.

 

Ha en fin kväll där ute   

 

 


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards