Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 31 januari 2022

Av Anneli Gustavsson - 31 januari 2022 14:45


Viktigt för alla ♥ HLR 30, 2, mitt på!
Men hur hjälper jag mig själv vid en pågående hjärtinfarkt??
1. Ta en paus i 2 minuter och läs det här:
Låt oss säga att klockan är 17:25 och att du är på väg hem efter en ovanligt jobbig dag på jobbet.
2. Du är riktigt trött och frustrerad.
Plötsligt börjar du uppleva smärta i bröstet, som börjar stråla ut i armen och ont i käkarna, kniv i bröstet och in i hjärtat. Du är bara några km från närmaste sjukhus eller hem.
3. Tyvärr vet du inte om du kommer att hinna...
4. Du har haft hjärtmassageutbildning, men personen som höll i kursen berättade inte hur man gör det på sig själv.
5. Hur du överlever en hjärtinfarkt när du är ensam, eftersom många människor är ensamma när de får en hjärtattack och är utan hjälp. En person som börjar känna sig svag och vars hjärta slår hårt har bara cirka 10 sekunder innan han/hon förlorar medvetandet.
6. Men du kan hjälpa dig själv genom att hosta upprepade gånger och väldigt starkt! Ta ett djupt andetag innan varje hosta, och det måste vara djupt och långvarigt, som när man hostar slem från botten av bröstet. Andningarna och hostandet måste upprepas varje sekund tills du kommer till sjukhuset eller tills hjärtat börjar slå normalt.
7. Djupa andetag gör det möjligt att uppnå syre i lungorna, och hoströrelserna stärker hjärtat och blodet cirkulerar. Trycket på hjärtat bidrar också till att återställa normala hjärtslag. På så sätt kan offer för hjärtinfarkter komma till sjukhuset för rätt vård.
8. Låt oss säga att många andra är intresserade av detta ämne. Du kan rädda ditt eget liv!!!
9. Hjärtläkare säger att om någon som får detta meddelande skulle skicka det till 10 personer, kan vi räkna med att rädda minst ett liv.
10. Istället för att skicka skämt, snälla hjälp till att rädda liv genom att kopiera detta meddelande.
 
 
 

Regelbundetåterkommer uppgifter på hemsidor, i kedjebrev och i sociala media, om att upprepade hoststötar kan avhjälpa ett hjärtstopp. Det är fullkomligt felaktigt och HLR-rådet vill betona vikten av att inte sprida dessa uppgifter vidare genom att dela inlägg osv. Det finns ingen vetenskaplig evidens som stöder detta påstående.

 

”Host-HLR” är en missuppfattning som har spridits, som rekommenderar kraftiga hoststötar vid andra arytmier än ventrikelflimmer som orsakar hjärtstopp. Personen som drabbas är då vaken, talbar och kan hosta för att eventuellt avbryta en arytmi.

 

Det är alltså inte fråga om ett hjärtstopp! Läs här vad American Heart Association skriver: AHA cough-CPR

Hjärtstopp orsakas av ett minskat blodflöde i något av kranskärlen, vilket medför celldöd och försämrad pumpförmåga. Även skador på hjärtats retledningssystem som genererar de elektriska impulserna kan ge upphov till hjärtstopp. Det innebär att den drabbade inom några sekunder blir medvetslös. Hjärtat slutar slå och cirkulationen till hjärna, hjärta och andra viktiga organ upphör.

 

Hjärnskador uppstår redan efter 3-5 minuter om inte livräddare startar HLR. Om medvetslös och ingen eller onormal andning, larma 112 och starta omedelbart hjärt-lungräddning. Ca 8 500 personer drabbas årligen av hjärtstopp på- och utanför sjukhus i Sverige.

Vid pågående hjärtinfarkt med symtom som ihållande bröstsmärta, andnöd, yrsel, smärtutstrålning i käke och arm, ska 112 kontaktas omedelbart.

 

Inte heller här hjälper det att hosta, utan det viktigaste är att få hjälp av ambulanspersonal så snabbt som möjligt.

 

Budskapet är att gå en HLR- eller Första hjälpenutbildning. Där får du lära dig att känna igen ett hjärtstopp, utföra HLR, hantera en hjärtstartare och åtgärda ett luftvägsstopp. Då kan du känna dig trygg hur du ska agera om ett hjärtstopp inträffar.


#tillsammansraddarviliv #allakanraddaliv #jagkanhlr

 

 

 

Det kan vara livsfarligt att läsa allt som skrivs på fb, ja på andra ställen oxo. Hur man kan rädda sig själv mm.. 

 

Om man delar saker så ska man ta reda på om det verkligen stämmer eller om man fortsätter att dela något som är falskt o kan skada personer. 

 

Det är så viktigt att vi tar reda på vad som stämmer för det är ju någon som har suttit i skrivit ihop allt som sprids. OM dessa personer tror att man faktiskt kan rädda sig själv genom att hosta om man får en hjärtinfarkt eller om personen i fråga vill ha ihjäl andra ?

 

Om man nu skulle vilja sprida viktig information så ta reda på det innan, gissa inte eller skriv nåt som du tycker o tror kan stämma. Det finns så mycket skit som borde få plockas bort men som år efter år fortsätter att spridas. Dela inte såna här meddelanden. 

 

Får ni ont i hjärtat RING OMGÅENDE 112... HOSTA INTE !!!

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards