Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 29 december 2016

Av Anneli Gustavsson - 29 december 2016 17:42

 


Många ger fåglar mat under vintern, både pga. att det är trevligt att få besök vid fågelboet och att man gärna vill hjälpa dem genom vintern. Vi har undersökt vilken mat du borde ge dem och vi ger dig också ett recept på hemlagad fågelmat.


Du kan självklart mata fåglarna året runt, men det är framför allt under vintermånaderna som de behöver lite extra hjälp. Du måste bara vara uppmärksam på att fåglarna kommer ihåg vart det finns mat att hittas. Om du plötsligt slutar mata fåglarna kan det bli problematiskt för dem.

Var är det bäst att placera fågelbordet?

Om du har fyrbenta vänner i hemmet eller i trädgården så är det en bra idé att tänka på var du ska placera fågelbordet eller hänga upp maten.

Placera maten på en plats med bra utsikt över trädgården som fortfarande är inom räckhåll för buskar eller träd. På så sätt kan fåglarna hålla ett öga på katter och andra rovdjur, och även ta skydd om de skulle vara i fara.

Gör egen fågelmat

Det är både enkelt och mysigt att göra sin egen fågelmat och fågelmatare. Det gör det också möjligt för dig att anpassa maten efter vilka fåglar du helst vill få besök av.

De flesta fåglar håller sig inte till bara en slags fågelmat utan du kommer att få flera olika slags gäster om du varierar din meny något.


Ge fåglarna kvalitetsfoder

Det är viktigast att du kvalitetssäkrar den maten som du lägger ut. Mögliga fröblandningar eller bröd, vitt bröd, salta jordnötter och saltat fett är inte lämpligt som fågelmat. Det kan nämligen göra fåglarna sjuka.

Om du tycker att det kommer för få fåglar till ditt fågelbo kan det vara så att du erbjuder för dålig mat. Att fågelmaten är väldigt billig kan vara en bra indikator på att det rör sig om något som fåglarna inte vill äta.

Det är också en bra idé att kontrollera fågelfrönas kvalitet när du handlar. Om solrosfröna är torra och det finns många tomma skal i påsen så är fröna är av dålig kvalitet.

Recept på fågelmat

  • 1 kg fågelfrö/foderblandning
  • 500 g osaltat fett (t.ex. palmolja eller ister)
  • Småkaksformar, ½ mjölkkartong, förpackning av t.ex creme fraiche
  • Snöre, ståltråd eller band
  • Liten pinne

Hur du gör

Den mest eftertraktade och bästa energikällan för fåglar i vinterkylan är osaltat fett. Smält fettet i en kastrull på låg värme och blanda i fröna.

Det är viktigt att du blandar väl så att alla ingredienserna är täckta av fett. Då håller det ihop bättre. När du har din blandning kan du använda den på flera sätt - vi har valt 3 metoder med en mjölkkartong, en plastmugg och småkaksform.

Lägg fågelmaten i en mjölkkartong

Klipp eller skär mjölkkartongen på mitten. Bind fast snöret på en liten pinne och sätt ned den i kartongen. Fyll i fettet och fröblandningen. Låt blandningen stelna och pressa ut den i mjölkpaketet.

Stick små hål i den stelnade blandningen och sätt i pinnar så att fåglarna har något att sitta på.



...eller använd en cremefraiche-förpackning

Du kan använda en förpackning av t.ex creme fraiche och färskost på samma sätt som den klippta mjölkkartongen. Följ bara samma instruktioner som ovan.

Häll fågelmaten i småkaksformar

Lägg kakformarna på en plåt och häll i blandningen. Stick hål med en pinne eller en matpinne och ta ut plåten så att den kallnar. Skrubba figuren av formen när blandningen väl har stelnat. Dra en bit garn eller ståltråd genom hålet, knyt en knut och häng upp maten.

Du kan också fylla en del av blandningen i formen, knyta en knut på ett snöre och lägga snörbiten på massan. Sedan fyller du i resten så att det inte blir några luftrum.

Om du har plastformar eller formar som du endast ska använda till fågelmat kan du även låta formen vara i. Då kommer maten att hänga längre.

Ställ också fram vatten

Det är också en bra idé att komplettera maten med en skål ljummet vatten så att vattnet inte fryser till is när det är minusgrader. Byt ofta vattnet så att fåglarna har en liten oas under hela vintern.

Anpassa menyn efter dina fåglar

Grundreceptet är egentligen detsamma men om du vill ha fler fåglararter till fågelboet, eller har några fasta bekanta fåglar i grannområdet, så kan du även duka speciellt åt dem.

Nedan ser du en liten lista över fåglar som du kan träffa vid fågelboet och den menyn som du kan erbjuda dem om de skulle kika förbi.


 

Av Anneli Gustavsson - 29 december 2016 14:52


Jag förstår inte att det ska vara så svårt för brevbäraren att dela upp posten här ?!......

Flera gånger nu sista tiden så har mamma fått in min post till sig. Hon heter Agneta o jag heter ANNELI !!!!  Vi har ju båda samma efternamn men det är stor skillnad på förnamnen... 

 

Brevet som kom in till henne var från min läkare.. Jag var lite nervös innan jag öppnade det för det kunde ju vara svar på min undersökning från knölen i pannan. Jag kollade o det stod att hudförändringen vi tog bort från din panna har vid mikroskopisk undersökning visat,,,,,,, sig vara en helt ofarlig åldersrelaterad förändring. Den är borttagen i sin helhet och behöver naturligtvis inte följas upp eller åtgärdas på något ytterligare sätt.  Det tackar jag så mycket för. Jag har varit nervös.

 

Ja lite tur måste väl även jag få ha.. Det har varit så mycket sista tiden (åren ) så det borde räcka nu.. Men jag har en liten "knöl" vid näsan, mamma har en sån oxo på precis samma ställe o den har börjat bli vit på mig så jag vet inte om jag ska avvakta eller kanske åka ner o fråga om min läkare behöver ta sig en titt på den ? Ja, jag får se hur jag gör.

 

Jag dricker min olja (blärk) o nyponsoppa så jag hoppas att mina stämband snart ska rätta sig till så jag slipper vara så ansträngd när jag pratar.. O jag tar min nässpray o även nozoil.. Måste ju lyda doktorn =)

 

Nu ska jag ringa till posten o fråga om dom anställer analfabeter där ?

 

Ha en bra dag allesammans. Puss I Pannan   

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards