Mitt Nya Liv

Direktlänk till inlägg 25 februari 2021

Glädjebeskedet: Får krama friska barnbarn.

Av Anneli Gustavsson - 25 februari 2021 14:59


Vaccinationen går framåt. På äldreboenden har mer än 80 procent fått en första dos. Nu kan vissa restriktioner lättas.

– Den som är fullt vaccinerad kan krama barn och barnbarn och ta emot besök, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigheten.


Antalet nya fall har minskat dramatiskt på landets äldreboenden, trots en ökning i övriga samhället. Redan om några veckor kan besöksförbuden som finns kvar på boendena komma att tas bort.

– Mycket talar för att vaccinationerna på äldreboenden utgör en förklaring till den positiva trenden där, säger socialminister Lena Hallengren på en pressträff.


”Livet återgår”

Två veckor efter den andra dosen uppges den som har vaccinerats ha ett fullgott skydd. Det gör det möjligt för personer på äldreboenden att bland annat ta emot besök och att krama symptomfria barn och barnbarn.


– Åtminstone delar av livet återgår till det mer normala. Det går bra att träffa anhöriga igen. Symtomfria anhöriga, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.

Krävs rutiner

Men det kommer fortsatt att krävas rutiner för säkra besök på boendet, enligt Johan Carlson. Detta bland annat eftersom det kan finnas boenden som av olika anledningar ännu inte vaccinerats.

– Det här är ett besök som måste ske inom ramarna som gäller för säkra besök. Det är inte så att man ska utsätta människor i andra våningar eller lägenheter på boendet för risker, säger Johan Carlson.

Totalt har 83 procent av alla som bor på ett äldreboende i Sverige fått minst en vaccindos. Omkring 70 procent är färdigvaccinerade, enligt Lena Hallengren.

Tegnell positiv

Under den myndighetsgemensamma pressträffen nämnde Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog också vaccineringseffekten. Antalet smittofall minskar i takt med att vaccinationen ökar.


– Bland personer som är över 65 år och gruppen som bor på särskilt boende minskar antalet fall. Antalet dödsfall minskar också, säger han.

Samma tendens går att se på dödsfallen – de går ner bland alla över 65 år.

– Gruppen på särskild boende minskar snabbast, säger Anders Tegnell.

 

 

 

 

 

Tänk vad många blir glada nu när man får börja umgås igen. Men många är nog ganska rädda ändå att man kan bli sjuk. Jag har kramat mina barnbarn några gånger, även sonen, svärdotter o mamma. Ja, jag vet att det inte har varit så smart men jag har gjort det ändå. Men jag har blivit lite rädd efteråt för tänk om.. Tänk om om inte fanns ? Skulle man fundera då på vad man gjorde ?

 

När man får börja handla, kramas, umgås,, hur är det om man vill att barnbarnen ska sova över ?? Jag längtar så förbenat mycket efter att ha mina barnbarn hos mig. Att få rå om dom helt själv, bara dom o jag. Det var i början av förra året som dom sov hos mig sen har dom inte fått det. Dom har frågat några gånger men jag har sagt att jag inte har vågat eftersom jag är i riskgruppen. Jag har blivit så ledsen när jag har nekat dom, har känt mig hemsk men det har varit för allas bästa.

 

Så nu undrar jag NÄR dom kan komma o sova hos mig ?

 

Detta kommer aldrig att gå över, vi kommer nog alltid att fightas med coronan tyvärr. Det gäller att vi alla gör vårt bästa o fortsätta att kämpa på.

 

Så var rädda om er o varandra. 

 

BE SAFE STAY SAFE ♥

 

 



 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 februari 2021 12:55

Jag hoppas att jag fått vaccin före påsk så min son med fjälla kan komma upp. Jag har inte träffat honom sedan i somras så jag längtar. Att få komma ut på något roligt skulle vara kul också. Få se hur det går. Jag har en moster som varit ensam sedan i somras och det vore roligt att ta ut henne på en biltur och lite gott fika i någon solig backe. Det skulle hon tycka om. Hon har fått sprutorna men inte jag.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Anneli Gustavsson

5 mars 2021 10:54

Ja det hoppas jag att du får. Jag vet inte hur dom ligger till o när jag får ta, jag är ju riskgruppen men har inte hört nåt,,än.
Det är så ledsamt med alla som får sitta ensamma, det finns dom som inte har en enda människa i sin närhet utan har hela tiden klarat allt själv. Nä det är hemskt som det är nu..

Hoppas att du får den snart så du kan träffa din familj ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Gustavsson - Tisdag 16 april 20:45


      Som veterinär kallades jag in för att undersöka en 13-årig hund som hette Batuta.Familjen förväntade sig ett mirakel.Jag undersökte Batuta och upptäckte att han hade cancer och skulle dö av detta och att det inte fanns något att göra för...

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 11 april 20:45

    Den här bilden följer mig i graven. Den har jag tatuerat in på min arm =)       I dag har det varit en jobbig dag, det är det alltid den här dagen. I dag är det 9 år sen du somnade in o jag ser allt framför mig än, vilket är jobbigt....

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 4 april 21:00

  Det är så mycket att hålla reda på när man är hemma o är sjuk. Inte nog med att jag har min fibro o allt annat.. Jag går ju o bryter tån,, ja för ca 2 år sen.. Sen halkade jag ju 22a dec 23 o slog i rejält.    Men nu så har jag pratat med Fol...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 21:02


      Ja nu tjejer får vi ta fram rakhyvlarna, epilatorerna mm o se   till så att vi har lena o sexiga ben =)          ...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 20:35

  I dag har det varit skönt väder, härligt att klä sig lite lättare. I dag skulle jag även gå hem till Rohde o plocka med mig lite kläder o lite annat smått o gott.   Det är så att hon har kommit till ett korttidsboende för hon har varit sjuk. ...

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards