Mitt Nya Liv

Direktlänk till inlägg 2 juni 2020

George Floyd sa ”jag kan inte andas” 16 gånger.

Av Anneli Gustavsson - 2 juni 2020 13:05


16 gånger inom fem minuterförsöker George Floyd berätta för poliserna att han inte får luft.

Men ingen lyssnar.

Det här är vad som hände på morgonen den 25 maj i Minneapolis.


The New York Times har gått igenom material från övervakningskameror, vittnesmål, officiella dokument samt filmer från platsen för att försöka reda ut exakt vad som ledde fram till George Floyds död.

Allt börjar med att en berusad George Floyd, 46, handlar cigaretter med en förfalskad 20-dollarssedel strax före klockan åtta på måndagsmorgonen.


Floyd hade tidigare arbetat som dörrvakt på en restaurang, men förlorade sitt jobb på grund av den pågående coronaviruspandemin.

Butikspersonalen upptäcker att sedeln är förfalskad och går ut till Floyd som sitter i sin bil på andra sidan gatan. De kräver att få tillbaka cigaretterna, men när Floyd inte går dem till mötes ringer de polisen.


 

Den första polispatrullen anländer några minuter senare. Floyd tas ut från bilen och placeras med handfängsel mot en vägg vid trottoarkanten.

Strax därefter anländer ytterligare en polispatrull, med den nu mordmisstänkta polisen Derek Chauvin. Nu flyttas George Floyd från trottoaren till baksätet på en av polisbilarna, men när han säger att han har klaustrofobi drar poliserna ut honom från bilen och placerar honom på gatan igen, med ansiktet ner mot asfalten. 

Efter det trycker Derek Chauvin sitt knä mot Floyds hals för första gången. 


 

Vädjar 16 gånger

Enligt The New York Times hörs  det tydligt hur Floyd nu säger ”Jag kan inte andas” åtminstone 16 gånger, inom loppet av fem minuter.

Poliserna svarar ”res dig och sätt dig i bilen”, varpå han svarar ”jag kan inte, jag kan inte röra mig”. 


Vittnen skriker till poliserna: ”Titta på honom, flytta på er nu! Vad är det för fel på er?” och ”känn på hans puls, han rör inte på sig” 

Poliserna sitter dock kvar och Derek Chauvin tar inte bort sitt knä från halsen, inte ens när George sluter ögonen och tappar medvetandet.


 


8 minuter och 46 sekunder

När ambulanspersonalen kommer till platsen håller Chauvin kvar sitt knä mot halsen i ytterligare en minut. Totalt har han sitt knä mot Floyds hals i 8 minuter och 46 sekunder. 

17 minuter efter att den första polispatruller anlände visar George Floyd inga tecken på liv.

Klockan 09.25 dödförklaras han på ett närliggande sjukhus.


 

Derek Chauvin greps fredagen den 29 maj.

 

 

 

Detta är hemskt, det får bara inte gå till på detta sättet. Många poliser tror att dom kan utöva sin makt på allra tänkbara värsta sätt o sen inte få nåt straff.. 

 

Det spelar ingen roll vilken hudfärg man har man ska inte bli behandlad så här men nu är det tyvärr ofta så att hudfärgen spelar roll o dom mörka ses som skit under skorna för många o särskilt när det gäller folk i uniform. 

 

Det spelar ingen roll om han visste om att sedeln var falsk man ska inte ta någons liv för det.  Skulle han lämnat tillbaka ciggen, ja det skulle han men det gjorde han inte men han bad inte om att få dö..

 

Det var många som stod o såg detta men kunde dom gjort mer ?? Hade det gjort nån skillnad om dom hade ringt sos o sagt vad som pågick ?? Ja, jag tror att om det hade kommit fler poliser eller att dom på sos fått reda på detta så hade dom nog tagit detta på mer allvar. 

 

Hade det hjälp om dom som stod o tittaade på gick fram för att försöka gå emellan ?? Det vet jag inte, men då kanske dom inte hade haft den fokusen på George som dom hade utan fått mota bort andra människor. Hur som helst så är det för jävligt att det ska gå så långt pga en falsk sedel o ett ciggpaket.. En man blev mördad pga ett ciggpaket.. Vad säger det för nåt ??

 

 

Nu finns det ju faktiskt bra poliser oxo,, många bra o det kan ni se här.

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 14 mars 20:54

  Jag är så glad,, ja jag kanske inte ska ta ut nåt i förskott.. Men,, jag undrar om inte läkaren tryckte till nåt i magen på mig i går för i dag är det bättre. Det var kanske nåt som kom i kläm med tanke på mitt navelbråck. Det är en sån lättnad...

Av Anneli Gustavsson - Fredag 8 mars 14:13

  Ja, i dag är det våran dag o det känns ju bra. Synd bara att inte mamma är hemma men hon o syrran har det bra i värmen. Dom kommer snart hem så dom får passa på att njuta.   Jag njuter oxo i dag för solen skiner för fullt. Har fått veckla per...

Av Anneli Gustavsson - Onsdag 28 feb 16:17


  Jag fick ju en tid till MR-röntgen pga att jag halkade 2 dagar innan julafton. Jag har fortfarande ont i ryggen o får inte med mig benen ordentligt. Jag har problem. Fredagen den 23e när jag reste mig från soffan så fick jag inte med mig vä benet...

Av Anneli Gustavsson - Måndag 26 feb 20:32

  Ja då var det ny vecka igen, nya oskrivna blad. Undra vad som fyller dessa blad den här veckan ? Måndagen fick väldigt fort så det var skönt. Jag o Neo sov länge i dag igen. Han är så trött på morgonen så jag får tjata på honom att vi ska gå ut...

Av Anneli Gustavsson - Söndag 25 feb 23:45

När min pappa blev sjuk o inlagd på sjukhuset så jobbade jag där på Akuten, jag arbetstränade. Pappa har alltid kommit till mig ,,, ja lite då o då. Jag kan inte berätta allt men jag hade ingen bra kontakt med honom på många år. Han jobbade hela tide...

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards