Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 2 oktober 2020

Av Anneli Gustavsson - 2 oktober 2020 20:45


Har blivit så rastlös på sista tiden o det enda jag känner att jag vill göra är att baka o laga mat för promenera kan jag inte nu pga mina sprickor under fötterna...

Men nu är det så att både kyl o frys är fullt o jag äter ju inget av det jag bakar o jag bjuder ju inte hem någon heller pga coronan.. Har gett mamma o Rohde lite fika, ja grannen fick oxo fika i somras.. Så nu frågade jag mamma om hon ville att jag skulle baka bullar till henne o det ville hon gärna att jag skulle göra så idag blev det bullbak o dom blev godkända =)


 

Här är receptet;

 

250* i mitten på ugnen i ca 6-8 min.

 

50 gr jäst

100 gr smör/margarin som du smälter.

3 dl mjölk. Ha i mjölken i det smälta smöret så det blir ljummet. Sen blandar du ner allt.

1 ägg

3/4 dl socker

2 krm salt

8 dl mjöl. Jag brukar inte ta riktigt så mycket, men man känner lite..

 

 

 

Fyllning ;

 

Smält allt tillsammans. Det kan tjockna på lite om det får stå men det är bara att värma det lite igen. Fyllningen ska kännas sockrig när man har värmt till den så det är inget fel... 

 

50 gr smör/margarin

3 msk socker

½ tsk kanel

1 tsk vaniljsocker 

 

Pensla med ägg o pärlsocker.

 

Jag gör alltid dubbel sats med bullarna o 3 dubbelt med fyllning för det går det åt.. 

 

Dom här bullarna är så otroligt goda o lätta att göra. Man slipper att kavla o knåda o det underlättar verkligen när det gäller min värk.. 

 

Medans du väntar på nästa plåt så stelnar fyllningen lite så värm på den för varje plåt.

 

Kolla sen med en sticka så att bullarna inte är degiga innan du tar ut dom. 

 

 

 

Förbereder plåtarna innan jag börjar med degen.

 

   

Jäst, socker, mjöl, mjölk, smör, salt, ägg o pärlsocker.

 

 

Socker, kanel, vaniljsocker o smör.

 

Mäter upp smöret 200 gr (dubbel sats )

 

 

Jag "smälter" alltid min jäst med socker det går mycket fortare..

 

     

Smält o klart med jästen.

 

Degen är klar att skedas upp i formarna.

 

   

Använder 2 skedar som jag klickar ut degen med, men jag doppar dom i vatten så det inte ska fastna på skedarna.

 

   

Klickar ut nästan ända upp 3/4... Jag använder alltid folieformar till den här degen. Jag gjorde i vanliga pappersformar för många år sen o dom rann nästan ut.

 

Självklart ska dom ju jäsa oxo o det fick dom göra i ca 45 minuter. Fick inviga mina nya bakdukar =)

 

 

Strax innan dom var färdigjästa så gjorde jag fyllningen.. 150 gr smör

 

   

Kanel, socker o vaniljsocker..

 

 

Smälter först smöret innan,,,

 

,,, jag har i resten o låter det puttra lite.. 

 

 

Så här ska det se ut.. Sockret ska "gifta" in sig med allt det andra.

 

   

Det gjorde det inte här så jag fick göra om det. Sockret, kanelen o vaniljsockret var nästan klumpigt o smöret låg ovanpå så det slängde jag. Ja ibland blir det fel.

 

 

Om man inte vill ha lite större bullar så kan man kanske ta halva formen för dom jäser upp bra..

 

   

Sen när dom är jästa så ska man göra ett hål i mitten så att man kan ha i fyllningen. Det gör jag med 2 teskedar som jag dopper ner i vatten så degen inte ska fastna.

 

   

Fyller dom nästan ända upp i hålet.

 

 

Sen ska dom penslas med ägg o ha på pärlsockret.. In i mitten av ugnen i 250* i 6-8 min,, känn med en sticka så det inte är degigt.

 

  

 

Slutresultatet blev bra.. Den här gången blev det 39 stycken, jag smakade 1 o mamma fick resten. Godkänt av mamma tack o lov.. Det går fort att göra dessa bullar o man slipper knåda.. Det tar inte lång tid heller att vispa ihop degen o sen klicka i det.. 

Jag skulle kunna göra fler satser men jag har ju ingen plats i frysen =)

 

Får se vad jag kan göra nästa gång ??? Får kanske köpa en ny frys o ha i cykelförrådet =)

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 2 oktober 2020 10:30


 



Hur ofta undersöker du dina bröst? Om svaret är sällan eller aldrig är det hög tid att börja. En tidig upptäckt kan rädda liv – därför är det viktigt att regelbundet undersöka brösten och känna efter knölar.

 

Undersök brösten själv en gång i månaden

För att få in en rutin och undersöka brösten regelbundet är det en god idé att avsätta en specifik dag varje månad då du känner efter knölar eller andra förändringar. Om du har mens kan du undersöka brösten några dagar efter att mensen upphört, då är brösten mjuka och lätta att undersöka själv. Det tar bara några minuter och en undersökning i månaden räcker.

Att veta hur ens bröst känns och ser ut i normala fall kan göra det lättare att upptäcka eventuella avvikelser.

Hur vet jag hur mina bröst vanligtvis ser ut?

Genom att regelbundet undersöka brösten kommer du att lära dig vad som är normalt för just dig.

Håll utkik efter allt som ser eller känns annorlunda kring brösten, bröstvårtorna eller armhålorna. Det kan handla om färgen på huden, hudens textur, formen på brösten eller bröstvårtorna och hur det känns när du tar på brösten eller bröstvårtorna.

Så undersöker du brösten

1. Undersök utseendet
Ställ dig framför en spegel med raka axlar och händerna på höfterna.

Observera följande:

  • Är bröstens storlek och form som de brukar?
  • Syns några svullnader, rodnader eller sår?
  • Är huden förtjockad och porerna syns som små gropar?
  • Är färgen eller texturen runt brösten, bröstvårtorna eller armhålorna annorlunda?
  • Pekar en bröstvårta inåt eller annorlunda än den brukar?
  • Kommer det ut gulbrun eller blodig vätska från bröstvårtan?

2. Lyft armarna över huvudet

  • Titta hur brösten rör sig när du höjer armarna. Rör de sig som vanligt?Följer bröstvårtan med i rörelsen?
  • Med armarna över huvudet kan du titta efter samma förändringar som nämns ovan.

3. Känn på brösten
Du kan göra detta ståendes, sittandes eller liggandes. Känn igenom vänster bröst och armhåla med höger hand och tvärtom.

  • Använd pek- och långfingret. Tryck lätt på bröstet med små cirkulerande rörelser ända från nyckelbenet ned till där magen börjar, och från armhålan till springan mellan brösten. Börja vid bröstvårtan och jobba dig utåt. Se till att du känner igenom hela bröstet flera gånger. Upprepa på nästa sida.
  • Känner du någon knöl, svullnad eller känns bröstet ojämnt?
  • Känns huden annorlunda?

Vilka förändringar letar jag efter?

Prata alltid med en läkare om du märker något av följande:

  • En ny knöl, svullnad eller om bröstet känns ojämnt jämfört med samma område på andra sidan.
  • En förändring i storlek eller form på bröstet
  • En förändring i huden, som förtjockad hud eller gropar.
  • Vätska som kommer från bröstvårtan – om du ammar är det helt normalt att bröstmjölk kan sippra ut.
  • Om du blöder från bröstvårtan.
  • Utslag, röda områden eller om du har sår runt bröstvårtan som inte läker inom två till tre veckor.
  • Om bröstvårtan vänt sig inåt eller pekar annorlunda än den brukar.
  • Om du har ont i bröstet eller upplever stickningar i bröstet som du inte känt förut. Smärta är däremot sällan förknippat med bröstcancer.

Kom ihåg att det är helt normalt att brösten är olika stora. De flesta kvinnor har olika stora bröst. Det du ska titta och känna efter är sådant som avviker från det normala för dig – visuella förändringar eller känningar du inte är van vid.

Om du upptäcker en knöl i bröstet eller i armhålan – försök att inte drabbas av panik. Majoriteten av knölar är godartade. Knölar som gör ont är oftast inte cancer utan har vanligtvis en helt naturlig hormonell orsak. Om du känner dig osäker kan du prata med en läkare som kan undersöka dig och hänvisa till vidare vård vid behov. Här kan du läsa fler frågor och svar om bröstcancer.



 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards