Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 26 juli 2021

Av Anneli Gustavsson - 26 juli 2021 17:28


Herregud, hur gott är inte den här Japanska ostkakan ?? Så god. Jag har gjort den en gång innan men misslyckades. Jag hade inte tillräckligt brett aluminiumfolie så jag la dom omlott så vattnet kom antagligen in under formen.. Hur som helst så blev det en pannkaka.. Men den här gången hade den höjden o jag blev så glad. Jag lät den svalna lite o när jag skulle ta bort bakplåtspappret som är under kakan så kände jag att den inte riktigt var klar i mitten så den delade sig lite. Självklart blev jag lite besviken men,, jag kommer att göra om den tills den blir helt perfekt =) Den är jättegod o det gick att äta. Den har stått i kylen hela natten utan något om den så den har väl "torkat" till lite =)

 

Den är inte alls svår att göra o det är bara 3 ingredienser o dom kommer här.

 

 

Sätt ugnen på 180* Grädda kakan längst ner i ugnen. 40-45 min beroende på ugn. Den ska vara gyllenbrun.. Formen ska vara 20 cm. Klä den med bakplåtspapper. Du ska även ha aluminiumfolie under formen, jag visar med bilderna nedan. 

 

RECEPT;

 

4 stora ägg

250 gr Philadelphiaost

400 gr kondenserad mjölk

 

Form 20 cm

Bakplåtspapper

Aluminiumfolie

Koka upp vatten

En större form att ställa den andra formen i.

 

Dela på äggen, äggvitan för sig o äggulan för sig.

 

¤ Vispa äggvitan så den blir toppig o fluffig o porös. Elvisp

¤ Vispa äggulan fluffigt. Elvisp

¤ Blanda i Philadelphiaosten med äggulan. Vispa fluffigt. Blanda sedan ner kondenserande mjölken o rör om. 

¤ Blanda ner äggvitan lite i taget i den andra blandningen, rör om försiktigt med en visp. 

 

Öppna formen o lägg på ett bakplåtspapper, sätt tillbaka ringen igen o klipp bort överflödet av pappret.

 

Ta en bra bit med aluminiumfolie som ska formas runt formen.

 

Häll i smeten. Sätt ner den formen i den större formen o sätt in den i ugnen INNAN du häller på med vatten. Det får inte komma nåt vatten i smeten. Jag hällde i det kokande vattnet i min blomkanna för att vara säker på att det inte skulle skvätta.. 

 


Det är viktigt att INTE ÖPPNA LUCKAN förrns den är färdigbakad. 

 

När den är klar så öppnar du ugnen lite o låter den stå kvar i ugnen i 30 min. 

 

Låt den svalna helt. 


   

Kondenserad mjölk.

 

   

Vispa poröst.


 

 

Vispa äggulan fluffigt.

 

 

I med osten o fortsätt vispa

 

 

Så här blir det, nu är det bara vitan som ska i.

 

 

Klicka i lite i taget o vispa försiktigt.

 

 

Nu är smeten klar o gör som jag,,, självklart måste jag ju smaka den o den är super god =)

 

 

Har klippt till med bakplåtspapper.

 

 

Klätt den med folie.

 

 

Kokat vatten o laddat med kannan.

 

 

Jag väntar med att hälla i vatten tills det står i ugnen så jag inte skvalpar ut vattnet på smeten.

 

 

Då är det bara att vänta o hoppas att det ska bli bra.

 

 

Den kunde blivit lite mer gyllenbrun, nästa gång ska den få stå inne längre.

 

 

 

 

Oh titta så fin den blev =) 

 

 

Jag väntar med att ta bort pappret tills den har svalnat. Men,, den var inte riktigt klar i mitten men den blev bättre när den hade fått stå i kylen under natten.

 

Du kan äta den med glass, grädde, sylt, ja du kan ta det du tycker om eller så pudrar du den bara med lite florsocker,, det är så gott.

 

LYCKA TILL ♥

 

 


Av Anneli Gustavsson - 26 juli 2021 17:04


Jag är så nyfiken så fort jag ser nåt gott recept så jag måste prova. Dom flesta gångerna lyckas jag men sen finns det dom gånger som det går åt skogen. Men, jag ger inte upp utan gör om tills det blir som det ska vara. 

 

Den här gången blev jag sugen på lite godis så jag gick ner o plockade lite röda vinbär. 

 

RECEPT: 6 portioner

 

3 dl röda vinbär

3.75 dl socker

2,25 dl grädde

1,5 msk honung

 

¤ Mixa vinbären, häll i en gryta tillsammans med socker, grädde o honung. 

Koka upp till 120 grader eller tills du kan göra kultestet. Häll lite smet i ett glas med kallt vatten o se om du kan göra kulprovet. Jag hade en termometer men jag provade ändå med kultestet, jag kände i stället på hur fast det blev på skeden.. Det tog rätt lång tid innan det blev bra så ge inte upp.. Vispa lite då o då.. 

 

¤ Smörj en lite form, jag tog vanlig olja men jag tog visst inte tillräckligt så det fastnade ändå så ta på rejät o hoppas på tur =) 

 

¤ Häll smeten i formen o låt det stelna. 

 

¤ Dela upp det i den storleken du vill ha. 

 

¤ Jag pudrade med lite potatismjöl så att det inte skulle "klibba" ihop.

 

Det Blev gott, smaken var så läskande men det är så många kärnor i vinbär så det var lite jobbigt att äta den. Men jag är glad att jag har gjort den i alla fall. Nu får jag prova på nåt annat =) 

 

       

Mixa bären,, jag kanske skulle silat dom så jag hade sluppit kärnorna men då kanske det inte hade blivit bra ?

 

   

Det är så enkelt,, så det är bara att hälla i allt o sätta på spisen.

 

 

O vänta på att tiden ska gå =) 

 

   

Nu är vi nära =) 

 

 

Ja o där är vi i mål,,, men jag testade ändå med lite i kallt vatten. 

 

 

Det doftade så gott,,, kola gott.

 

 

Smörj en form eller så kanske man kan ta bakplåtspapper under ?

 

 

Väntan är värst,, jag vill ju smaka nu.

 


   

Ja den satt rejätl i formen men skam den som ger sig =) 

 

 

Man kan ju göra bollar oxo men jag valde fyrkanter, ja nåt sånt.

 

 

Det blev jättegott, men jädrans kärnor förstör ju.

 

 

Lite puder så så det inte klibbar.. Jag vet inte om man ska ta floursocker eller potatismjöl när man gör så här ? Jag blev osäker men då hade jag redan pudrat dom o det smakade ändå gott.

 

Ja,, nu är det bara att önska dig lycka till OM du vill äta lite godis.

 

Har du några bra recept så tar jag tacksamt emot det.

 

Lycka Till ♥

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards