Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 15 juli 2021

Av Anneli Gustavsson - 15 juli 2021 19:58


 


Trots att det är så varmt o kvavt så bakade jag i går. Dom sista gångerna jag har bakat så har det inte blivit bra.  Jag har sagt till hyresvärden att dom ska komma o kolla på min ugn så inte slingan börjar gå sönder igen,,, men den här kakan blev faktiskt färdig o väldigt god även att jag inte hade dom rätta ingredienserna så jag mixtrade lite själv. 

 

Den var lätt att göra o det gick fort. Jag har hittat receptet på nätet, på youtube, det är bra att leta recept där för dom visar precis hur man ska göra. 

 

Innan du börjar med något ,, sätt på ugnen på 180 grader. Smörj en form som är 28 centimeter. Skrynkla ett bakplåtspapper så är det lättare att få till det i formen. Nu till det roliga. 

 

Recept;

 

Börja med krämen, ta en skål eller bunke.

 

Krämen

 

¤ 1 ägg

¤ 15 gr majsstärkelse

¤ 250 ml mjölk

Blanda ihop i en gryta o värm tills den tjocknar,, rör om hela tiden. 

 

¤ 1 tsk Vaniljextrakt.

 

Eller;

 

¤ ca 4 tsk vaniljsocker. Smaka av så att det smakar vanilj. 

¤ 1 tsk vaniljpulver som man gör vaniljkräm med. Båda dessa tog jag för att jag inte hade vaniljextrakt o det gick precis lika bra.

 

Ställ åt sidan, låt svalna.

----------------------------------------------------------------

 

Ta en ny skål till dina äppel.

 

¤ 2 st äppel

¤ ½ citron med juicen

 

¤ Skala o skiva äpplen ganska tunt o dela dom i lite mindre bitar men inte för små.

Lägg dom i en skål o pressa ner citronen,, bara juicen. Men jag kommer nog att ta med lite citronskal nästa gång. Ställ åt sidan..

 

----------------------------------------------------------------

 

Degen

 

¤ 2 st ägg

¤ 100 gr socker

¤ En nypa salt

Vispa poröst o vitt. 

 

¤ 1 tsk vaniljextrakt

 

Eller 

 

¤ 4 tsk vaniljsocker, smaka av så att det smakar lite vanilj. 

¤ 100 ml mjölk

Vispa en stund

 

----------------------------------------------------------------

 

Ta en ny skål o blanda ner

¤ 200 gr mjöl

¤ 13 gr bakpulver

 

Blanda det noga

Sikta över mjölet/bakpulvret. Vispa en stund med elvispen, ta sen en slickepott o rör om lite på kanterna så allt blandas. 

 

Blanda ner äpplena o rör om ordentligt. Häll blandningen i formen. 

 

----------------------------------------------------------------

 

Ta fram krämen som du gjorde. Ta en spritspåse o lägg ner det i sen ringlar du krämen över degen innan du sätter in den i ugnen. Har du ingen spritspåse kan du ta en vanlig plastpåse som du klipper hål i ena änden. För att lättast få ner det i påsen kan du sätta den i ett stort glas så får du stöd.

 

----------------------------------------------------------------

 

Ställ formen i mitten av ugnen på 180 grader i 30 min. Tänk på att det kan skilja sig från ugn till ugn.

 

 

Detta är vad som behövs.

 

 

Jag vispar hela tiden när jag kokar upp krämen. Låt det puttra till tills det tjocknar.

 

 

Här har det tjocknat så nu ställer jag det åt sidan.

 

Så här skivade jag upp mina äpplen, jag tycker att det blev precis lagom bitar.

 

   

En nypa salt.

 

 

Blanda poröst o vitt.

 

 

Blanda mjölet o bakpulvret.

 

 

Jag siktar ner det till degen.

 

 

Ja jag börjar med att smörja formen. 28 cm.

 

 

Bakplåtspapper som jag har knölat ihop så blir det lättare att forma till det.

 

 

Nu har vaniljkrämen valnat o tjocknat lite till. Den är så god =) 

 

 

Sätter spritspåsen i en stor mugg, det är lättare att ha i krämen då.

 

 

Sen snoppar jag av det yttersta. Det ska inte vara för stort hål.

 

 

Jag ringlar över det gottiga..

 

 

Så här blev den. Jag vänder först upp den o tar bort bakplåtspappret o sen lägger den på ett fat.

 

 

 

Den blev luftig o fin. Den blev faktiskt jättegod. 

 

Lycka Till ♥

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards