Mitt Nya Liv

Alla inlägg under september 2020

Av Anneli Gustavsson - 21 september 2020 14:59


Jag fick ett minne på fb innan med den här texten som jag skrev för många år sen o det gjorde mig så ledsen att läsa,, att gå igenom mina egna tankar på det sättet. 
Det värsta är att det är precis likadant idag. Det går inte en dag utan att jag har smärtor i hela kroppen. Sover dåligt mm. Ska jag göra nåt så får jag tänka efter om det är värt det för jag vet att jag får betala det med smärtor sen. Ja,, många gånger är det värt det så då får jag ta smällen. Dom gångerna gäller oftast att ha barnbarnen. Jag har väl lärt mig att leva lite bättre med värken. Jag försöker att inte visa det utåt utan tar det när jag kommer hem igen i min ensamhet. Visst kan jag visa det utåt men jag försöker alltid att vara trevlig o glad.. Ja det hoppas jag i alla fall. 
Det är så svårt att leva med kronisk värk o att ha det dygnet runt är hemskt. Musklerna jobbar hela tiden, dom tar aldrig semester.
 
 
------------------------------------------------------------------------------------------
 
Jag kommer inte ihåg den dagen jag var fri från värk.
Jag kommer inte ihåg den morgonen jag fick vakna utsövd, och utan värk.
Eller den kvällen jag kunde lägga mig och sova utan värk, sova för att
sova hela natten.
Vad jag kommer ihåg är att i början av min värk så blev man ”kastad” hit och dit för undersökningar. Jag hade turen som fick en sjukgymnast vid namn Mikael. Han var underbar, trygg och lugn.(det gjorde ju inte alls ont att han var lång och väldigt snygg) Det kändes lite läskigt för det var precis som att han såg rak genom mig. Det var som att han öppnade en dörr och där fanns allt.
Jag hade aldrig sagt till någon att jag gick och va rädd att det kunde vara cancer jag kanske hade ?!.
Vad skulle jag tro ??
Vid ett besök hos honom sa han till mig en dag.
- Anneli, du behöver inte vara orolig, det är inte cancer du har. Jag började gråta. Jag grät av lättnad.
Han sa att han förstod att jag gick och funderade i dom tankarna.
Mikael förklarade för mig att han trodde att det var Fibromyalgi jag hade, men att läkarna inte ville sätta det på papper.
Av hans förklaring så var det en stor lättnad.
Vad jag inte visste va att det skulle bli så jävligt som det är i dag.
Lite värk, ja det va det jag trodde.
När jag hade läst lite om det, så insåg jag att det var inget man sa, Fibromyalgi är bara inbillning. Det är en kärringsjuka.
Jag inbillnings och kärringsjuk ??
Skulle inte tro de.
Nu i dag vet jag bättre. Vi är många som har Fibro, vissa mår ganska bra, så dom klarar av vardagen och kan jobba. Andra har fått sjukbidrag/pension.
Jag tillhör den sista kategorin.
Detta var inte vad jag hade planerat med mitt liv. Att jag skulle ha pension vid min ålder (född – 66 ).
Det var också något jag skämdes för att säga till andra. Men det är ju så min vardag är.
Jag har sjuk pension. Det var inte svårt att säga.
Det finns så mycket annat som är svårt, svårare.
Omgivningen.
Hur ska man få omgivningen att förstå ?
Ens nära och kära. Hur kan dom förstå att jag mår apa ?
Hur ska man kunna förklara för sin son/sina barn att man inte orkar, man har ont, man måste lägga sig, man måste äta en massa tabletter för att få lindrig om bara för ett par timmar.
Hur ?
Många gånger jag har frågat mig själv om min son har ”tagit skada” av att se mig sjuk ?
Vad tänker han innerst inne ?
Någonstans måste det ju finnas ett hat, kanske inte riktat till mig utan till situationen och min sjukdom.
När han var liten så gjort jag allt med honom. Hans fritid var också min. Fotboll, Hockey, köra hit och dit.
I dag orkar jag knappt med mig själv. Hur ska andra orka med mig då ?
Om jag vill göra något roligt, så får jag betala det sen. Man får prioritera vad man tycker är värt att betalas.
Förr älskade jag att bugga, jag buggade så fort jag kom åt.
I dag skulle jag kunna bugga men jag skulle gråta mig igenom en låt. Sen skulle jag få betala säkerligen i två veckor.
Är det värt det ?
Ja det kan det vara.
Jag tycker att man får betala ett högt pris för allt man ska göra. Och det är inte lätt.
Det blir att man drar sig undan, man orkar helt enkelt inte. Till slut så finns inte viljan kvar.
Eller så kanske jag inte ska säga, viljan finns men,,,,,
Bestämmer du att du ska träffa din allra bästa vän, så slår det aldrig fel.
Men längtar å planerar, vad händer ?
Joo, man blir liggandes.
Ska min älskade son komma hem, så blir man liggandes.
Fan vilket liv.
Tänk om jag bara hade haft värken. Och inte allt man för på köpet.
Tänk om jag kunde få ha normal värk, kunna somna på kvällen (många gånger gråter man sig till sömns), sova utan att vakna 10 ggr/natt, vakna utvilad. Men framför allt, att kunna komma ur sängen utan att behöva få tårar i ögonen av smärta.
Få på sig kläderna utan problem.
Jag glömmer aldrig en gång när min mamma berättade för mig att hon hade kommit in till mig, min lägenhet, vi bor grannar. Hon hörde och såg mig liggandes i sängen å gråta av smärta. Jag hörde inte henne.
Hon visste inte vad hon skulle göra, hon gick in till sig å var lessen på sitt håll. Detta berättade hon efter en lång tid. Hon ville inte att jag skulle veta att hon sett mig så lessen.
Hur hemskt är inte det att se sitt barn vara sån ? *lessen*
Jag vet inte om jag kan sätta mig in i det, men jag försöker så gott jag kan. Och jag lovar att det är inte alltid lätt.
Det är inte lätt för dom som inte har värk att kunna förstå. Man kan inte heller begära att någon ska förstå hur man har det.
Vad man kan begära är att andra kan försöka förstå, det är stor skillnad.
Om andra kunde försöka lyssna , kanske se,, inte titta utan se hur den andra mår.
Man kan tyda mycket mer än man tror.
Och man kan vara ett stort stöd åt varandra utan att behöva anstränga sig.
Men som sagt, det är inte lätt.
Jag förstår själv inte vad Fibron gör, vad den ställer till med.
Något har tagit över min kropp. Jag vet inte om jag klarar att ta tillbaka den.
Inte som det är i dag i alla fall. Jag har inga krafter att slåss.
Hur ska man kunna hitta krafter till att slåss när man knappt har krafter till att sova när man är trött och har ont ?
Varför finns det ingen bot ?
Lindring, vad är det ?
Smärta, är något som äter upp en inne ifrån, som man inte kan slå bort.
Fibromyalgi är Jävulen själv.
Misstankarna mot sjukdomen som ibland kan få en att känna sig som en hypokondriker.
Ångest som smyger sig på.
Rädslan att det ska vara så här för alltid.
Många verkar tro att man har valt själv att leva sitt liv på detta sättet.
Men tro mig,,, dom vet inte vad dom pratar om.
Det är ingen dröm att gå hemma och vara sjuk. Vi har inte någon semester.
Det är skrämmande, fruktansvärt skrämmande.
Tack och lov att det finns andra människor som är i samma situation som jag är. Det finns människor som förstår hur man mår.
Det finns alltid någon att gråta ut hos.
Jag vill också säga att man ska försöka att inte döma andra, utan tänk efter först.
Du kanske mår precis som jag gör. Utan att någon annan vet om det.
Det är viktigt att säga hur man mår. Låta andra få veta.
Hur ska dom annars kunna sätta sig in i vad som händer i ens liv.
Det går inte.
Stöt inte bort familjen, vänner.
Är du rädd för det okända, så fråga istället för att undra eller dra dig undan.
Det gäller även mig själv.
 
Anneli 2005–07-25
 

Av Anneli Gustavsson - 20 september 2020 14:49


Ibland får man välja mellan pest eller kolera.. Vad skulle du valt ?? Ja det spelar ju ingen roll för det är skit med vilket som.

 

Jag äter ju en medicin för mitt eksem o med dem medicinen så är det en vanlig biverkning att tappa håret o självklart ska jag ju göra det.

 

Det gjorde jag även första "perioden" jag åt den. Men sen fick jag sluta för man måste göra uppehåll men det blev inte så långt uppehåll ,, det var ca 2 månader men sen kom mitt eksem tillbaka så jag har fått börja med den igen.

 

Jag är tacksam för att det finns mediciner som hjälper o jag hoppas att det kommer att hjälpa även den här gången.. 

 

     

 

Men nu så känner jag av biverkningarna även håret men även huvudvärk. Vet inte om det är nåt mer för jag har så mycket ändå som håller på i kroppen på mig.

 

Så här mycket hår har jag tappat på 2 veckor.. Det kanske inte ser så mycket ut på fotona men det är jättemycket o jag vet inte hur det blir.. Om jag kommer att fortsätta att tappa det eller om det kommer att stanna av ? Läkaren vet inte heller... Vem vet ??

 

Jag hoppas att det kommer att stanna av så jag får behålla håret. Sist tappade jag så mycket så man såg hårbotten på vissa ställen. Tänk att håret betyder så otroligt mycket. 

 

Ja det är bara att hålla tummarna o hoppas att eksemet försvinner o håret stannar kvar.

 

Ha en fin söndag..

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 20 september 2020 10:15


På fb får man upp lite allt möjligt som man kan titta på.. Många delar vidare o jag har ju själv en sida på fb där jag lägger ut bilder med text o små filmsnuttar.

 

När jag såg den här,, ja den går inte att länka ordentligt så ni får klicka på länken;

 

https://www.facebook.com/newsner/videos/1765519906809950

 

Eller kopiera den o klistra in den.

 

Hur som helst så när min son var lite så hade han en som älskade honom över allt.. Jo det var ju självklart jag men han hade en till som var kär i honom.. Det var min lilla Tilda,, min yngsta systerdotter.. Det var bara Marcus som gällde när dom träffades o det var så gulligt.. Men,, det gulliga slutade när han träffade en tjej.. Fy tusan vad hemskt det blev för lillan.. Om blickar kunde,, ja ni vet vad jag menar =)

 

Hur som helst så märkte hon att Nina var här för att stanna o det var hon inte glad över o särskilt inte när dom förlovade sig.. Hon blev svart i synen o arg. Jag kommer ihåg det som det vore igår.. Dom försökte prata med henne men hon tog lite avstånd.. Tills,,, dom kom dit till henne o hade köpt en ring,,, ja till Tilda.. Dom frågade om hon ville förlova sig med dom o hon blev så glad.. Ja Nina, min svärdotter blev till slut accepterad.. Vilken tur att det slutade så bra =)

 

Det är hur gulligt som helst. Jag vet inte om jag har det på film eller om jag bara tog kort på dom,, det finns nånstans i min dator. Sen har jag en film där Liam innan jag började filma friade till mig o jag sa ja.. Då började jag filma ,, vi hade tänt ljus o vi sa ja till varandra. 

 

Underbara underbara minnen. Det värmer så gott i mitt hjärta ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 19 september 2020 19:59


Jag fick ju plocka fram det fasten jag inte äter av det själv... Jag är så fruktansvärt sugen på både godis o fika... Jag vill kunna sätta mig i soffan o bara värka i mig,, äta äta äta...

 

Jag vill baka o laga mat men jag har ju inte plats i frysen.. Så innan när jag gick bort till Rohde så plockade jag fram lite fika,,,,,, ja till henne...

 

 

 

Nu fick jag ju göra "momentet" i alla fall. Jag tog ut fikat o fick känna doften plus att om jag ger bort lite mer så kan jag ju kanske baka nåt annat snart =)

 

Fan så gott med är med fika.. Jag har massor med choklad o annat gott här men jag har inte ätit det.. 

 

 

 

Förstår du vad jag menar ?? Herregud det skulle vara så gott att få sätta tänderna i allt detta.. Men, jag får försöka hålla mig... Jag ska i alla fall poppa lite popcorn för det äter jag ofta o det är så gott. Salta lite extra så blir det mumma.. Hon behövde även lite hjälp med sitt fodral som jag skickade efter från skalhuset.. Jag köpte mitt där o jag är supernöjd, det är så fint o det var faktiskt ett bra pris oxo.. Men det är nog lite felsytt för sladden åker ut hela tiden så jag har först pratat med dom o sen mejlade jag dom så dom får se filmsnuttarna när sladden åker ut.. Det kommer nog att lösa sig.

 

Önskar en fin kväll.. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

BE SAFE

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 19 september 2020 12:36


Sov ganska länge,, ja jag trodde inte att klockan var så mycket som den var men jag har sovit lite dåligt inatt. Har haft det lite jobbigt med saknaden av Teddy, men det blir väl snart bättre igen.

 

Idag blir det en serietittardag,, har lite smått o gott att titta på.. 

 

Jag ska se avsnitten på McLeods döttrar,, den är så bra men jag är fortfarande sur för att den ena dog,, det förstörde så mycket,, jag förstår inte hur dom kan göra så på en bra serie ??

 

Sen blir det Hem till gården,, jo då,, jag tittar på den o jag tycker att den är bra.. Sen går började jag titta på Sommaren 85,, det året föddes min son fast i december =) Första avsnittet tänkte jag bara vad tusan är detta för serie ? Men sen kom jag till halva andra avsnittet o jag tror att den kan bli bra... 

 

Ja, det är ju nåt mer jag brukar titta på men det har jag glömt nu. Jo jag har tittat lite på en serie som heter Yellowstone, den går nu på Paramount Network o den är bra oxo.. Har inte sett så många avsnitt så jag har inte kommit in i den än. Men det är bla Kevin Kostner som spelar o han är så bra,, för att inte tala om sexig =)

 

Så blir min dag,, nu ska jag sätta mig skönt i soffan..

 

Ha en fin lördag ... BE SAFE  ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 18 september 2020 23:21


Det har varit en långtråkig dag igen. Förstår inte hur det har varit den här veckan ? Så tråkig, så mörkt o trist.. Ja ok förutom dom sista dagarna då har det varit bra väder.

Jag vet inte, jag har väl känt mig lite låg, har saknat Teddy lite extra igen ♥

 

Tidigare när jag satt o tittade på tv;n så ser jag nåt rör sig i ögenvrån o tittar till på laptopen,, då kryper det en tvestjärt där.. Jag AVSKYR dom, dom är så äckliga o hemska.. Men jag ville försöka ta ett kort innan han fick kila vidare.. Jo det fick den faktiskt göra så hemsk är jag.

 

   


 
 

Sen när jag sitter lugnt o gott i soffan o pratar med Maria så skriker jag högt o hon frågar vad jag gör =)

Jag fick först inte fram det jag ville säga men sen sa jag att det kröp en stor spindel på mitt ben så jag flög ur soffan... Men den försvann så jag har inte hittat den än. Men det var inte så farligt för det var den vanliga spindeln o den är jag inte så rädd för , men hade det varit den andra hemska som hoppar så får jag panik.

 

Nä nu är det dags att krypa ner i sängen o dra nåt gammalt över mig. Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar. 

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 18 september 2020 11:00


I går tittade jag på ett program på 4;an där barn "flyttade" in på ett äldreboende. Dom gamla hade det inte så roligt, det var knappt någon som pratade, alla satt tysta o störde ingen. 

Flera av dom ville ha lite mer att göra eftersom det inte hände så mycket där. 

 

När barnen kom in så lös alla gamlingar upp o jag blev varm i hela kroppen.. Det var så otroligt att se hur barnen o dom gamla kom överens o började prata o leka med varandra.

 

En man satte sig t.o.m på golvet tillsammans med barnen, han kom inte upp själv så han fick be om hjälp. En annan man spelade piano o sen sjöng dom.

 

En av damerna hade förlorat sin man men hon hade kvar hans morgonrock som hon alltid tog på sig på morgonen för att komma nära honom. 

 

Dom äldre är så underbara o barnen tyr sig till dom.. Direkt får barnen dom äldre på glatt humör..

 

Ett av barnen kramade om en kvinna o då kom mina tårar. Det är så underbart att se detta o det är ett fantastiskt program.

 

Dom hjälper varandra barnen o dom gamla.. Dom samarbetar när dom ska plantera eller när dom leker.. Barnen hjälper till att köra rullstolarna.

 

Dom har t.o.m börjat prata mer med varandra i alla fall medans barnen är där. 

 

Ena mannen har haft en stroke o när han berättar sina planer om att få rå om sitt egna hem framöver så börjar han gråta, usch det är så hemskt att se när dom gamla är ledsna.

 

Undra hur det blir sen när barnen inte kommer tillbaka dit ? Undra om alla har en anhörig som kommer o hälsar på dom ?? Ja nu är det ju corona men annars oxo ?

 

Finns det någon där ute som jag kanske kan besöka ?? Få någon att prata bort ett par timmar ??

 

Man undrar ju själv hur det kommer att gå när jag blir gammal ? Kommer jag att klara mig själv eller måste jag flytta till ett boende ??

 

Om ni inte såg detta programmet så titta på det.. Det är en serie i 4 delar,, missa det inte.

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 17 september 2020 21:14


Jag vet inte varför jag kom att tänka på Nils Poppe ?? Men förr när jag jobbade på macken Shell Torsvik så tog jag ju hand om precis allt,, även att jag var gravid.. Detta var 84-85,, fick sonen den 3 december.. 

 

Men hur som helst så var det på den tiden skrivna kvitton o många som tankade ville att man skulle skriva om dom för att dom skulle kunna dra av dom på jobbet/deklarationen.. Jag brydde mig inte utan jag gjorde som dom sa o så gjorde även ägarna.. 

 

Men i den vevan så fick vi en ny kassaapparat där skrivna kvitton inte gällde längre utan det var dom som "kom" ut från kassan.. Så en dag kom Nils Poppe in o han var hur trevlig som helst men sen när han ville skriva om kvittot sa jag att dom skrivna inte gäller längre utan det är dom som är från kassaapparaten.. Då blev han så förbannad på mig o skällde ut mig o var så otrevlig på alla sätt o vis.. Så jag frågade min chef hur jag skulle göra så han tog över det i stället o Poppe fick som han ville men han fick oxo höra från chefen det jag redan hade sagt,, men han var inte otrevlig mot chefen..

 

En annan gång när jag o pappa jobbade tillsammans så kom Lasse Berghagen in o han var lång o en riktig nallebjörn.. Hur trevlig som helst,, stod o pratade o skämtade om allt möjligt. Så när han skulle betala sa pappa till honom att jag gärna ville ha en autograf,, vilket jag inte hade sagt att jag ville men på den lappen skrev han något till mig o avslutade med kramar Lasse Berghagen... Men sen säger Lasse att det är nåt som fattas ?? Jag förstod inte vad han menade ,, jag tittade på lappen o han hade stavat rätt =)

Men sen kommer han fram till mig o säger - Jo men jag har ju inte fått kramen .. Ja jisses då fick jag världens goaste kram.. Jag skämdes lite o tyckte det var pinsamt.. På den tiden var jag mer blyg än vad jag är i dag =)

 

Ja där ser man hur olika folk kan vara.. 

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar. 

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards