Mitt Nya Liv

Alla inlägg under augusti 2020

Av Anneli Gustavsson - 9 augusti 2020 20:41


Ja det har varit ännu en underbar dag idag.. Solen har varit framme hela dan o det har varit så varmt o skönt... 

 

 

Ca 44* i solen,,, där det fläktar lite,, men inne i min lilla smytt så är det 50*

 

 

 

I skuggan var det drygt 31*... Ja jag älskar värmen, jag vill inte hellre än att sitta i solen o få bli lite brun,, men samtidigt mjuka upp musklerna. MEN,, jag har inte mått bra varken i går eller idag.. Har haft sån hjärtklappning, varit skakig o känt mig "tung" på nåt konstigt sätt.

 

Ungefär så kände jag mig förra året när jag var så sjuk,, men det är inget så.. Jag tror att det kan vara att jag började med min medicin för 1 vecka sen,, den har ju massor med biverkningar,, har inte kollat dom,, jag kommer inte ihåg vad jag läste om dom sist ?

 

Men jag har lagat en stor kycklinggryta idag men den blev menlös.. Kycklingfilén var inte rolig,, fick skära bort så mycket ben o brosk o det har varit så sista tiden.. 

 

Ja det kanske går att äta den,, jag får krydda lite mer sen.. Jag kommer inte ihåg hur mågna portioner det blev ? 9-10 kanske ?

 

Nä nu ska jag lägga mig i sängen,, har takfläkt där .. Det är kvavt o varmt i vardagsrummet så jag kryper ner i sängen o tittar på tv;n.. Vet inte om det är nåt bra ikväll.

 

Hoppas att ni har haft en bra helg där ute. Den har gått i rasande fart,, som vanligt.

 

Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.. Glöm inte att hålla avståndet, tvätta o sprita händerna. 

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 9 augusti 2020 00:43


Jag har längtat efter sol o värme länge nu, för vi har bara haft regn här så gott som hela sommaren.

 

Så i dag tog jag på mig bikinin o satte mig ute,,, det var så otroligt varmt o mycket moln men det värmde på ändå..

 

Solen kämpade på,, hon gjorde så gott hon kunde med att försöka göra mig lite brun =)

Jag har inte varit så här blek på många år o jag känner mig piggare när jag har lite mer färg på mig... 

 

         

Men,,, jag har inte mått bra idag.. Det var 43* direkt i solen där det är öppet o i smytten som jag ligger i är det 50*.. I vanliga fall så kan jag ligga där hela dagarna men idag gick det inte för jag hade sån hjärtklappning så jag fick gå in.. Men jag försökte några gånger med att sätta mig men det gick inte..

 

Jag fixade till mig lite o passade på att åka ner till Ica o handla mer keso o nektariner för det är billigt den här veckan.. Jag äter ju mycket keso o det är så fruktansvärt dyrt, men nu tog dom bara 20 kr,, annars tror jag det kostar 28 kr..  Synd att dom inte hade längre datum på dom för då hade jag köpt fler.. Jaja,, jag har några nu i alla fall.. O nektariner som är så gott,, det brukar jag skära upp o äta på kvällen...

 

 

På kvällen så var det fortfarande varmt ute o inne.. Nästan  30* ute i skuggan o 24* inne,, det är varmt.. Jag vill ha ca 17* även på vintern,,, då är det skönt..

 

Hoppas att jag mår lite bättre i morgon. Det är något bättre nu,, o nu ska jag försöka somna om igen..

 

Jag började titta på den sista mohikanen,, har försökt se den många gånger men somnar bara o i kväll kände jag mig inte ett dugg trött men somnade ifrån den ändå =)

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Glöm inte att hålla avståndet,, tvätta o sprita händerna..

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Ps,,, glöm inte att dricka extra vatten nu när det är så varmt.. Har ni svårt att dricka så salta maten lite extra så blir ni törstiga =)

 

 


Av Anneli Gustavsson - 8 augusti 2020 13:41


Jag hade så svårt att gå, jag var tvungen att ta mig in till stan för att handla lite.. Jag visste inte riktigt hur jag skulle ta mig dit,, men jag fick låna en rullstol från VC så jag rullade på..

 

Ja det tog flera timmar att komma in dit men det var fint väder så jag njöt även att jag hade ont i mina armar av allt rullande.. Jag hittade lite som jag köpte o sen var det dags att rulla hem igen o nu var jag riktigt trött i armarna.

 

Jag tog vägen förbi Hovslätt o där såg jag ett hus som hade att jättestort citronträd o jag älskar citroner... Jag rullade fram till trädet o tänkte "palla" med mig några men jag såg en kvinna i trädgården som stod o plockade citroner från ett annat stort träd, dom var stora som fotbollar men ovala som en citron.. När jag säger stora så menar jag megastora...

 

Jag frågade henne om jag fick några men hon sa att jag skulle få köpa.. Visst sa jag för dom var riktigt fina, så fina får man inte i butikerna.. Jag frågade vad hon ville ha så hon börjar rabbla upp att,,, ja det är ju fruktkött, vatten, sen är det ju skalet o massor med vitaminer i dom ... Jisses tänkte jag,, hur tusan tänker människan ?? 

Men precis när hon skulle säga sitt pris så vaknar jag.... 

 

Ja så det kan bli =)

 

Ha en fin dag. Sitter lite i solen men det är jättemycket moln här tyvärr, men varmt är det.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 7 augusti 2020 23:36


Vet inte vad jag skulle laga för mat ? Kycklingfilé grytan är slut så jag fick tänka om. Jag hade lax i frysen så jag blev sugen på att slänga ihop nåt.. Men jag visste inte vad jag ville ha..

 

Igår när jag handlade så tittade jag på kräftstjärtar i lag men dom är så förbaskat dyra.. Men,, jag köpte en liten burk i alla fall,, plus en mjukost tub med räkor... Ok,, här kommer receptet;

 

 

Annelis magiska lax i ugn; 200* i mitten på ugnen i ca 40 min.

 

 

Glömde lägga fram den rivna osten o cayennepepparn här.

 

 

Krydda lite.

 

 

4 stycken laxbitar.

Salta o peppra laxen o lägg den i en ugnsfast form.

 

       

 

Till såsen;

 

5 dl mellangrädde

1 tub mjukost med räkor

1 brk kräftstjärtar

½ dl hackad dill eller fryst

½ dl hackad persilja eller fryst ( jag tog fryst på båda)

1 dl riven ost

Lite cayennepeppar 

2 pressade vitlöksklyftor

 

 

 

 

Stekte;

 

1 pkt färska champinjoner

1 lök som jag hackade tunt

2 vitlöksklyftor som jag skivade tunt

Salt o citronpeppar

 

 

     

 

När svampen o har goffat ihop sig med resten så blandar jag ner det tillsammans med grädden o allt det andra.. Sen häller jag allt det över laxen o in i ugnen i ca 40-45*

 

Till detta hade jag kokta färskpotatisar,, brysselkål o lite majs.. 

 

 

Jag har fått dille på brysselkål,, man skulle nästan kunna tro att jag är gravid men det är jag inte =)

Det är så gott,, men det måste vara med lite lite smör i plus salt, då kan jag äta det som godis..

 

Ja maten blev god så nu har jag o mamma tills i morgon oxo,, skönt det men sen måste jag göra en ny laddning med kycklingfilé gryta o det tar tid.. Måste handla lite så jag har allt hemma,, plus att det är lite på Ica som är billigare den här veckan.

 

Ja,, ha en trevlig helg. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar. Tänk på att hålla avståndet,, tvätta o sprita händerna..

 

BE SAFE ♥

 

Puss I Pannan ♥

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 7 augusti 2020 10:15


 

 

Att köra långa sträckor med bilen kan vara riktigt tråkigt. Däremot inte om du kör på en specifik väg i Ungern, där spelar vägen nämligen musik när du kör på den! Hur? Se själv i klippet ovan!

Väg 67 i Ungern är en till synes ganska tråkig väg. Men nu kan förbipasserande bilar få sig ett och annat skratt när de kör i rätt hastighet.


"ROAD 67"

Tillsammans med hastigheten, väglaget och djupen i vägmarkeringarna skapas tonerna till "A 67-es út", en populär låt bland flera DJ:s. På engelska blir det "Road 67", vilket är just det den sjungande vägen heter.

FUNGERAR SOM GITARRSTRÄNGAR

Anledningen till varför musik uppstår vid rätt hastighet beror på djupen och avstånden mellan de vita vägmarkeringarna, som på så sätt fungerar som gitarrsträngar. Bilen i detta fall räknas som själva "instrumentet".

Liknande vägar finns i bland annat i USA och Japan. Kanske något att ta upp med våra svenska politiker?

 

 

 

Ja hur kommer det att funka ? Kommer det att missbrukas ? Nån köra av vägen för att komma nära spelandet ? Eller så blir det jättebra,, för det är ju lite roligt..

 

Eller är det kanske ett skämt ?

 

Av Anneli Gustavsson - 6 augusti 2020 20:14



Anders Tegnell varnar nu för en ökad trend. Folkhälsomyndigheten har nämligen sett att antalet coronafall ökar bland unga vuxna.

Det har gått bra för Sverige den senaste tiden sett till antalet fall i corona.

Smittspridningen har minskat och det har varit en positiv trend både bland antalet nyupptäckta fall, intensivvårdspatienter och dödsfall.

"ETT DÅLIGT TECKEN"

Men nu varnar Anders Tegnell om en oroväckande statistik. Siffror visar nämligen att antalet fall av covid-19 ökat bland unga vuxna den senaste tiden.

– Det är ett dåligt tecken, säger statsepidemiologen och berättar vidare att det innebär att fler sårbara grupper riskerar att drabbas.

ÖKAD TREND I EUROPA

Unga vuxna innefattar åldersgrupperna 20-29. Statistiken visar att samma trend bland yngre även påvisats i andra europeiska länder.

– Det finns en klar risk för att det börjar sprida sig från den gruppen till andra grupper som blir betydligt sjukare. Det måste vi alla ha med oss.

INGA SPECIFIKA REGELVERK AKTUELLA

Folkhälsomyndigheten jobbar nu för att hitta bättre och smidigare sätt att nå ut med information till gruppen, men att specifika restriktioner mot dem inte är på tal.

– Just för att understryka att det här är inte bara för deras egen skull. Samtidigt ska man komma ihåg att det även inom den här gruppen finns personer som blir så sjuka att de får ligga på IVA och vi har även haft några enstaka dödsfall, avslutar Tegnell till SVT.






VARFÖR INTE gå ut med specifika restriktioner ?? VARFÖR ?? Folk har börjat slappa till det för dom orkar inte längre,, dom har tröttnat o det är FARLIGT !!!

 

Folk ligger som packade sillar på stränderna nu när det är fint väder. Dom har börjat åka utomlands o där ligger dom oxo som packade sillar.. Folk trängs på Ullared, andra varuhus mm.. 

 

Ja,, jag har träffat mina barnbarn ett par gånger o jag har t.o.m kramat dom men jag har varit så nervös efteråt... Jag kan ju ha blivit smittad när jag har varit o handlat då kan jag föra det vidare till dom, eller så kan dom ha blivit smittade av andra o för över det till mig o jag i min tur för det vidare till andra.

 

Nej, jag vet att man inte kan vara etthundra säker även om man gör det man ska, men risken är mycket mindre OM alla tar sitt ansvar. 

 

Så varför inte gå ut med lite hårdare restriktioner ?? Varför är det så förbannat slappt i Sverige ???

Om dom hade reagerat i början så hade många äldre klarat sig, det hade inte tagit sig in på äldreboenden eller andra boenden.. Jag tycker att det är hemskt slappt !!!

 

Skärpning ....

 

Var rädda om er o varandra. Håll avståndet, tvätta o sprita händerna..

 

BE SAFE  ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 5 augusti 2020 14:00


När jag pratar med mamma innan i dag så pratar vi lite om serier på tv;n. Hon kommer på att det är ett avsnitt på fredag men kommer inte ihåg vad den hette så jag går in på tv-tablån o tittar efter o säger det till henne. Hon säger att det bara går att se en dag,, alltså samma dag men jag har förklarat för henne ett par gånger innan hur hon ska göra för att kunna se programmen för flera dagar.. Så här går det till ;

 

Mamma - Det går ju bara att se samma dag.

Jag - Nej, det gör det inte.

Mamma - Jo det gör det visst.

Jag - Mamma, jag har förklarat för dig innan hur du kan göra.

Mamma - Nej det har du inte.

Jag - Jag vet så väl att jag har gjort det för du har sagt exakt likadant varenda gång.

Mamma - Ja ja.

Jag - Om du tittar på tv-tablån så längst till höger ser du en klocka, almanacka o nåt som liknar en pil. 

Mamma - Ja vänta. Ok hur gör jag då ?

Jag - Ser du det jag menar ?

Mamma - Ja.. 

Jag - Ok,,, rör inget. Tryck inte på nåt.

Mamma - Ok.

Jag - När du tittar på dosan så ser du en rund ring, ringen har 4 pilar, upp, ner, vänster o höger.

Mamma - Nej, den har bara 3 saker.

Jag - Va ? 

Mamma - Ja det är bara 3.

Jag - Nej,, titta på dosan så ser du dom 4 pilarna.

Mamma - Nej det finns inte. Det är bara 3.

Jag - Mamma,, jag sa att du skulle titta på tv-dosan nu.

Mamma - Nej det sa du inte.

Jag - Suck,,, ok vi börjar om. På tv;n har du 3 saker. En klocka, en almanacka o nåt som liknar en pil.

Mamma - Ja.

Jag - Bra.. Nu gör du inget... På dosan har du en rund ring, runt där så har du 4 pilar.. 

Mamma - Ja nu ser jag.

Jag - Bra... Gör inget nu.. Men den som är till höger,, det är den du ska klicka på,, håll den nertryckt tills den kommer till sista rutorna.. Där ska du välja det som står i raden idag. 

Mamma - Nej jag får upp sport.

Jag - Nej du skulle inte klicka på nåt. 

Mamma - Det gjorde jag inte.

 

Mamma börjar skratta o jag bitar ihop =)

 

Jag - Ta pil bak bak bak så du kommer tillbaka till tv;n.

Mamma - Men då ser jag ju inte det. 

Jag - Nej det är så jag vill ha det, du får börja om.

Mamma - Ok, nu har jag gjort det. Ska jag klicka på nåt då ?

Jag - Nej, vänta... Du ska först se till så att du kommer i den raden med datumen..

Mamma - Ok jag är där nu. Vad ska jag göra då ?

Jag - Bra,, vänta... Nu ser du att det står Idag, den 6;e den 7;e osv.. Idag är idag, den 6;e är på torsdag o den 7;e är på fredag osv... 

Mamma - Ok,, men hur ser jag vilken dag det är ?

Jag - Mamma,,, jag har precis förklarat det för dig. 

 

Självklart skrattar hon igen o tycker att det är roligt =)  Ja ok,, lite roligt är det för hon KAN men hon lyssnar inte..

 

Mamma - Ja ok nu ser jag.. 

Jag - Bra,, nu går du till det datumet du vill kolla upp o sen klickar du på OK... Du kanske inte ser det men då ändrar sig tv-tablån o då går du till vänster o till önskad kanal..

Mamma - Ok, vänta lite. Jag vill titta på 1;an.. Ok jag har hittat den..

Jag - Bra.

Mamma - Ok, nu ska jag se när serien börjar.. Där är den,, klickar på den,, ok väljer påminn. Ok nu har jag gjort det.. Vad bra nu vet jag hur man gör.. Detta har jag inte vetat om..

Jag - Jo det har du för jag har förklarat för dig innan o du har sagt precis likadant då att detta har du inte vetat om.. Men NU vet du det i alla fall =)

 

Nä vem har sagt att det är lätt,, det är bara att kämpa på o försöka göra så gott man kan,, eller hur =) 

 

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 4 augusti 2020 09:45


Jag låg inatt o funderade på mitt tidigare inlägg om att livet bara tar o tar hela tiden.. Ja det gör den,, men,, livet ger väldigt mycket oxo.

 

Jag är så otroligt tacksam för det jag har. Min son, barnbarn, svärdotter, mamma, syster m familj mm.. Jag har många fina vänner på nätet som jag har kontakt med. Jag har bra kontakt med min mamma..

 

Jag har ett bra liv trots att det är mycket som går emot mig hela tiden. Jag är rik på mycket.. Som jag alltid har sagt till mina barnbarn,, ja även till sonen när han var liten.. Fammoo har inte mycket pengar,, men jag har massor med kärlek o det säger dom att dom vet. Dom vet oxo att dom får något när jag kan ge dom det.

 

Jag har tak över huvudet, mat på bordet trots att jag har en dålig sjukpension. Vi har bra sjukvård här o äldreboende mm. 

 

Jag har haft turen att träffa fina människor, vissa finns tyvärr inte kvar men många gör det o det är jag tacksam för. 

 

Mest tacksam är jag över min son o mina barnbarn. Dom finns alltid i mitt hjärta o kommer alltid att göra såklart. 

 

Men jag blir så ledsen när någon dör, självklart blir ni det oxo men det gör så fruktansvärt ont att man inte får träffa personen igen.

 

Jag tänker ibland på min granne Lasse som var en fin människa, honom saknar jag. Rita som bodde här, jag var hos henne som ung tillsammans med hennes son o våra andra vänner. Ja det är många jag saknar..

 

Jag älskar att hjälpa människor ,, att föra det vidare,, det jag kan göra för dom. 

 

Så, ja jag är tacksam inte bara besviken... 

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards