Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 20 augusti 2020

Av Anneli Gustavsson - 20 augusti 2020 20:45


En av de senaste galna Youtube-utmaningarna är den så kallade "fire" challenge, som går ut på att unga sätter sig själva i brand. Och nu ligger en 12-årig flicka i kritiskt tillstånd, med tredje gradens brännskador, efter att ha testat utmaningen.

Då och då dyker det upp en ny, helt galen, internettrend. För ett tag blossade den så kallade "condom challenge" upp på nytt. Utmaningen som tog internet med storm för första gången 2013 går ut på att den utmanade snortar en kondom

 

Ja, du hör ju. 

 

Något som verkar vara en röd tråd för dessa typer av utmaningar är att den ena är dummare än den andra. En trend som var särskilt tragisk och avhumaniserande var den så kallade "hobo challange" som gick ut på att unga tävlade med varandra genom att ta selfies med hemlösa människor

 

I bästa fall slutar dessa trender bara med tanklösa videos och bilder som sprids i den virala sfären. Men då och då får dessa utmaningar tragiska konsekvenser.

 

Denna gång har en tolvårig flicka skadats så allvarligt att hon vårdas på intensiven med tredje gradens brännskador över större delen av kroppen. 

 

Det var när 12-åriga Timiyah Landers, från Michigan, USA, försökte sig på Youtube-utmaningen"fire challenge" som hon skadades allvarligt. Enligt läkare på Childrens Hospital i Michigan kommer läkningsprocessen ta flera månader och hon kommer att behöva genomgå flera smärtsamma hudtransplantationer. 

 

 

En bild på Timiyah på sjukhuset. Bildkälla: Facebook


Livsfarliga "Fire challenge" går ut på att den utmanade ska hälla desinfektionssprit på sig själv och sedan tända eld. Och när Brandi Owens kom in i sitt kök bevittnade hon konsekvens av utmaningen – där stod hennes tolvåriga dotter Timiyah i lågor och skrek förtvivlat på hjälp.

 

Tillsammans med sin fästman lyckades Brandi släcka lågorna och föra sin dotter till sjukhuset.

 

– Jag agerade mest reflexmässigt, jag kunde inte ens känna elden, det enda jag visste var att jag behövde rädda min dotter, säger Brandi Owens i en intervju med The Washington Post

 

När händelsen ägde rum fanns också några av Timiyahs vänner på plats och efter sjukhusbesöket började mamma Brandi fråga om vad det var som hade hänt. 

 

Hon fick då reda på att flickorna hade hjälpts åt att badda Timiyahs armar och men med desinfektionen och sedan tänt eld. Flickorna hade bestämt sig att prova efter att de hade hört om en vän som gjort utmaningen och "lyckats" – alltså lyckats släcka lågorna snabbt.

 

Timiyahs mamma tror också att parfymen och hudkrämen som Timiyah hade på sig ytterligare försvårade släckningen av lågorna. 

 

– När hennes vän tände eld på henne blev det i princip som en mindre explosion på grund av desinfekitionen och parfym som hon hade på sig. De förklarade att de inte visste att det skulle bli så. Om man kan ta något positivt från situationen är det väl att andra barn förhoppningsvis ser detta som en varning, säger Brandi.

 

 

 

 

Jag förstår inte hur utbota korkade barn o ungdomar är ?? Hur tusan kan man bara komma på att göra en sån sak som att tända eld på sig själv ??

Undra hur hennes kompisar mår som hjälpte henne att hälla på desinfektionen o sen bara stå där o se på hur hon brinner... 

 

Som mamma komma in o se detta, det måste ju vara fruktansvärt. Jag vet inte hur jag hade känt om detta hände min son ?

 

Tänk alla operationer som hon måste genomgå nu pga vad som händer idag där man ska utmana varandra att göra korkade saker.. Det är IDIOTISKT !!!

 

Låt bli att testa allt som händer på nätet.. Tänk på att det kan sluta väldigt illa, då är det ingen återvändo !!!

 

 

Av Anneli Gustavsson - 20 augusti 2020 10:27


Vid halv 3 inatt vaknade jag med hjärtklappning o undrade om jag levde eller var jag var.

Jag var i en skyskrapa högst upp o jag som är så höjdrädd förstår inte var jag hade där att göra överhuvud taget, men där var jag i alla fall.

 

Jag såg något i ögonvrån, sen blev det ljust o det började dundra nåt så in i norden sen small det, det exploderade o jag kände tryckvågen som blev. Jag kände hur ont det gjorde för planet körde rätt in i huset där jag var.. Jag har aldrig känt den smärtan eller känt något sånt det går inte att beskriva... Först blev det nästan svart allt smällde, folk skrek o allt gjorde så fruktansvärt ont,,, sen,,, blev det ljust, folket lugnade ner sig o det kändes som allt blev som om man vore på ett moln,, jag vet inte om det var det sista för där vaknade jag tack o lov..

 

Jag hade så svårt att somna om för jag var så rädd,, den rädslan satt i länge även att det "bara" var en mardröm men den var så verklig.

 

Just nu är det 19* ute,, ingen sol, men det kan ju hända mycket än för dagen har bara börjat.

 

Önskar er en fin dag ♥

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards