Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 7 juli 2020

Av Anneli Gustavsson - 7 juli 2020 14:08



Sverige med corona.
 
Smittade
73 344
 
Döda
5 447
 
 
Bekräftade
11 579 837
 
Friskförklarade
6 269 860
 
 
Dödsfall
536 814
 
 
Snälla var rädda om er o varandra, följ det som sägs. Res inte, gå inte ut o trängs bland en massa folk. Kommer någon för nära dig så gå undan, säg till att dom ska hålla avståndet. Det har jag gjort ett par gånger. Fortsätt ORKA för det är när ni inte gör det som ni utgör en stor risk att bli smittade o att smitta andra.. Jag vet att jag tjatar om detta men det är viktigt..
 
BE SAFE
 
 
Av Anneli Gustavsson - 7 juli 2020 10:15


Igår kväll bakade jag en morotskaka igen.. Men jag blev lite fundersam för den blev inte lika hög som förra gången.. Jag gjorde ju precis som det stod i receptet,, från punkt till punkt.. 

 

Det var först nu som jag kom på vad det var... Fasen, jag hade tagit fel form,, den här var mycket större än den som man ska ha,, ja den som är bäst till detta receptet. Jaja,, den är supergod i alla fall.. Jag fick frysa in den i många burkar eftersom det inte går att lägga dom på varandra,, det gör jag sen när dom har fryst, då kan jag klippa till bakplåtspapper o lägga mellan, men det hade inte gått nu.. Den här gången tog jag inte lika mycket limesocker,, men det blev jättegott ändå. Den är farligt god,, gör den gärna, säg i såna fall vad ni tycker..

 

 

 

Receptet; Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en bakform, 30 x 22 cm, med smör. Mjöla formens kanter lätt med vetemjöl och täck bottnen med bakplåtspapper.

 

Morotskaka

  • 340 g morot, finrivna [ca 6] 
  • 300 g vetemjöl [5 dl]
  • 5 g bikarbonat [1 tsk]
  • 7 g bakpulver [1.5 tsk]
  • 4 g salt [0,5 tsk]
  • 6 g malen kanel [2,5 tsk]
  • 220 g ägg [4 st]
  • 300 g strösocker [3,5 dl]
  • 260 g olja [3 dl]
  1. Sikta mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och kanel i en bunke.
  2. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i en annan bunke, minst 5 minuter med elvisp. Blanda sedan i olja och de torra ingredienserna. Rör till sist ner de rivna morötterna.
  3. Fördela smeten jämnt i formen. Grädda mitt i ugnen i 30-35 minuter. Prova med sticka att kakan är genomgräddad. Låt svalna helt i formen.

Frosting

  • 200 g osaltat smör, rumsvarmt
  • 400 g färskost, rumsvarm (cream cheese) Jag hade tagit fel så det blev philadelphia ost istället.
  • 210 g florsocker [3.5 dl]
  • 12 g vaniljsocker [2 tsk]

Frosting
Vispa med elvisp ihop smör och färskost till en vit och fluffig blandning.

 

Limesocker

  • 45 g strösocker [0,5 dl]
  • 2 limefrukter, rivet skal. ( jag tog skalet från 3 lime )

Limesocker
Blanda samman allt i en bunke och strö över.

 

 

 

För många år sen när jag köpte böcker på Bonniers så fick jag den här,, men jag har inte använt den på över 20 år.. Vet inte ens om den är använd, men jag tog fram den o tänkte se om den funkade o det gjorde den så jag rev morötterna där,, men det blev ganska mycket "svinn" som inte gick att strimla,, men det åt jag upp =) så det underlättade så jag slapp riva det för hand.

 

 

Ingrediensern till kakan...

 

 

Klippte till bakplåtspapper. Smorde kanterna o mjölade det oxo.. MEN,,, den här formen är för stor,, jag skulle tagit en som var mindre. Jag vet inte hur stor den är men det skulle vara en som är 30 x 24 cm.. Jaja det blev bra ändå,, något lägre.

 

    

Jag siktade i dom torra ingredienserna.. 

 

  

 

 

Morötter i en bunke, det uppvispade äggen med sockret som jag vispade med elvisp i drygt 5 min, o dom torra ingredienserna i en bunke..

 

 


Sen blandade jag i det jag hade vispat upp i mjölblandningen. Jag vände ner det försiktigt med en slickopott..

 

 

Blandade försiktigt ner morötterna oxo.

 

  

Fy tusan så god smeten är =) Självklart måste man ju smaka av den så att den är god =)

 

   

Häller ut smeten i fel plåt =) Jämnar ut den så gott jag kan.

 

Den fick svalna i formen med bakpappret på.. Jag la den sen upp o ner på ett annat bakplåtspapper så fick den ligga så en stund under handduk.. Sen drog jag försiktigt bort pappret som jag hade i botten, det går bort riktigt lätt, men var ändå försiktig.

 

   

Ja, så här blev den.. Hur tusan kunde jag ta fel plåt =)

 

Det är ett MÅSTE att skrapa av bakplåtspappret o ta lite frosting o rätt in i munnen ,,, sååå gott. 

 

 

   

Ingredienserna till frostingen.. 

 

 

Jag vispade det rumsvarma smöret o philadelphia osten så den blev ljus o fluffig. Blandade sen i det tillsammans med vaniljsockret o florsockert o sen vispa på tills det känns rätt. Det blev något löst men det kände jag inte förrns jag bredde på det, men det blir nog bra ändå.

 

   


Bre på frostingen, det blir så gott så det är svårt att låta bli att inte äta upp allt.

 

   

Sen är det bara att blanda det sista,, limesockret som blir så gott. Jag blandar det med en gaffel för det bli lite fluffigare då o lättare att "sprinkla" ut det på kakan.

 

 

Smaskens, supergott.. Ja nu har jag inte mycket plats i frysen så nån måste äta upp det jag har bakat så jag kan göra nytt =)

 

Smaklig spis =)

 

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards