Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 29 maj 2020

Av Anneli Gustavsson - 29 maj 2020 17:00



Coronaviruset: Fick åka in akut till sjukhuset.

klicka på bilden så kommer du till sidan.

 

Barn drabbas sällan hårt av covid-19 .

Men Melvin, 9, blev jättesjuk.

– Han tyckte att det kändes som det brann i hela huden, det gjorde så jäkla ont, säger mamman Hannah.


Det var den 3 maj som nioårige Melvin började klaga på att han hade väldigt ont i sina ben och knän. Där och då tänkte mamman Hannah Antonsen att det inte var något farligt och att det skulle gå över. Strax därefter började han få hudutslag, till en början trodde hon att det berodde på vårsolen men i stället blev utslagen fler och fler.

 

– Han fick jättemycket utslag, huvudvärk och lite ont i halsen. Han mådde väldigt dåligt.

Febertermometern visade 38 grader.

– Han hade främst ont i kroppen och i sina utslag. Jag kunde inte krama honom utan att han tyckte att det kändes som det brann i hela huden, det gjorde så jäkla ont.

Hannah kontaktade sjukvården. Hon slussades fram och tillbaka mellan 1177 och vårdcentralen. Till sist fick hon, något hon egentligen inte ville, använda sig av appen Kry. Där gjorde en läkare bedömningen att Melvin drabbats av scharlakansfeber och skrev ut antibiotika till honom. Men Melvin blev inte bättre.

– Han fick ont över bröstet, han hade huvudvärk, illamående och feber. Han åt knappt något och fick inte i sig någon vätska. Utslagen gjorde fortfarande ont.


”Aldrig sett ett så sjukt barn”

Ännu en gång fick de söka vård, och nu fick de en tid på vårdcentralen. Där trodde sjukvårdspersonalen också först att det var Scharlakansfeber men när de fick veta att han redan ätit antibiotika misstänkte de Kawasakis sjukdom, då han även hade röda ögon, och han skickades till Södersjukhuset.


– Då var han så uttorkad att det tog flera timmar för att kunna ta blodprov.

Men inget test visade att Melvin hade Kawasakis sjukdom heller.

– Läkarna sa att det var ett mysterium och att de inte förstod varför.

Det var först då Melvin fick göra ett coronatest, vilket visade positivt.

– Det var inte förrän då de kunde dra kopplingen till alla symtom han hade.

Läkarna ska ha varit förbluffade över hur hårt drabbad han var och sa att det tillhör ovanligheten att drabbas så pass mycket som barn.

– De som vårdade honom sa att de aldrig hade stött på ett barn som var så pass sjukt i covid-19.

I dag är Hannah väldigt tacksam över att inget hände honom dagarna innan han fick den rätta diagnosen.


”Vet inte om han får biverkningar”

Efter en natt på sjukhuset fick Melvin åka hem, men var fortfarande inskriven då han var tvungen att komma in för bland annat ultraljud.

– Han var så jäkla sjuk och fick åka in och och ut.

Än i dag, över två veckor sedan första symtomet, mår han fortfarande inte helt hundra.

– Han är så trött och sliten i kroppen. Han har ont i muskler, leder och i huvudet. Han har precis börjat äta igen. Han kommer säkert att få vara hemma ett par veckor till. Sen vet de inte vilka biverkningar det här kommer att ge, han ska ju följas upp.

Hannah har blivit tillsagd att kontakta sjukhuset om han blir sämre.

– Jag går hela tiden och väntar på att något ska hända. Jag är på spänn, när han sover kollar jag om han andas. Det är en stress inom mig.

Melvin berättar själv hur det har varit för honom.

– Det är jobbigt, man har huvudvärk, halsont, hög feber, ont i knäskålarna och så kliar det för att man har små prickar på huden. Det har varit jättejobbigt. När jag låg på sjukhuset mådde jag väldigt dåligt, men nu mår jag lite bättre. Men jag har inte varit rädd.


Nu vill Hannah uppmärksamma andra föräldrar på att vara vaksamma.

– Okunskapen är rätt stor när det gäller barn och vilka symtom som gäller. Jag har själv läst om barn som blivit svårt sjuka och fått Kawasaki-liknande symtom men jag tänkte aldrig att han hade drabbats.


– Om jag vetat att det funnits en annan symtombild för barn hade jag kanske själv tänkt på det tidigare. Jag vill uppmana alla föräldrar att inte ha inställningen om att barn inte blir sjuka, för det kan hända vem som helst. Det visar Melvin som är fullt frisk i botten. Var uppmärksam på symtomen och våga sök vård och hjälp.

Barnläkaren: Farligt tillstånd – men få drabbas

Barnläkaren Jonas F Ludvigsson, barnläkare vid Örebro universitetssjukhus och professor vid Karolinska institutet, svarar på hur orolig man bör vara som förälder.

– Man behöver inte vara så orolig, det är ett handfull fall av barn som har drabbats av vad jag vill kalla ”Covid-19 associerade hyperinflammation”. Det är ett väldigt farligt tillstånd. Men man ska komma ihåg att det är tusentals barn som är drabbade av covid-19 i den här perioden och att de flesta barn blir lindrigt sjuka. Dessutom har tillståndet fått stor uppmärksamhet av oss barnläkare, så vi är ganska snabba att misstänka om man drabbats av det. Hur som, har man ett barn som är väldigt sjukt ska man söka vård oavsett.

 

 

 

 

Jag förstår inte att dom inte kollade upp detta direkt när antibiotikan inte funkade.. Särskilt nu när det är corona-tider.. VARFÖR ska det behöva gå så förbannat långt innan folk reagerar ??? Hade mitt barn blivit sjuk, tappat smak o luktsinne, fått utslag med stickningar i huden så hade jag genast kopplat det till covid-19 o inget annat. Jag hade bett dom ta prover o inte låtit mig kopplas hit o dit för att få prata med olika vårdpersonal.. Vad är det som är så svårt att förstå ??

 

Dom sa från början att barn inte kan bli smittade. Sen kunde dom inte smitta vidare men bli sjuka,, men det skulle dom knappt känna av. Unga människor som är friska kommer INTE att bli sjuka utan det är dom med underliggande sjukdomar,, ja dom som ligger i riskzonen... 

 

Den yngsta har jag för mig var 6 veckor, men var o vem det var kommer jag inte ihåg ? Djur skulle heller inte kunna bli smittade o bli sjuka. 

 

VARFÖR skulle unga friska människor inte bli sjuka ? Det förstår jag inte, allt har tagits så lätt på detta.. Dom skulle från början strama åt tyglarna. Dom skulle varit mer rädda om våra äldre o dom som bor på särskilt boende.. Nej det är dom inte o nu tycker dom att dom har gjort allt rätt men dom säger emot sig själva hela tiden. 

 

Vi Svenskar är inte välkomna till andra länder ? Hur kommer det sig ? Jo,, för dom tror att vi inte bryr oss om vi blir sjuka eller smittar vidare..  Jag skulle inte heller välkomnat Svenskar eller andra länder som har varit nonchalanta.. 

 

Kolla bara studenterna som ville träffas o fira tillsammans. Visst det kan jag förstå men INTE som det är nu idag pga corona.. Nu blev dom sjuka, ska man säga - Ja dom får skylla sig själv  eller vad ska man säga ??

 

Jag vet att man kan bli smittade när man åker o handlar mm men det är ju nåt man måste göra kanske, men såna saker som man inte måste ska man avstå från.

 

Var rädda om er o varandra. BE SAFE ♥

 

 

  

Av Anneli Gustavsson - 29 maj 2020 10:06


För ett tag sen köpte jag ju en laptop,, jag är så glad i den.. Ja det strular lite med det är mitt wifi o jag får hjälp av en vän som försöker fixa det men antagligen måste jag köpa en ny router o det är ju inte så där jätteroligt men kanske ett måste om det fortsätter.

 

Jag är väl ganska duktig när det gäller mitt ritprogram o med bilder,, blogga o lite sånt där men det är oxo allt.. Jag skulle vilja lära mig så mycket mer o datorn,, det finns ju hur mycket som helst i en dator som jag aldrig har utforskat,, ja detsamma gäller min mobil =)

 

Men jag har alltid velat lära mig om exel,, men jag vågar ju knappt klicka upp det för jag vet inte vad som kommer att hända.. Så,,, så tänkte jag,, att man kan gå en ms project kurs så kanske man lär sig nåt nån gång =)

 

  

 

Jag kan ju lite om hur man kopierar, klipper ut mm,, men långt ifrån allt.. Att man kan markera allt ,, men hur tusan ska man kunna hålla ner alla knappar samtidigt =)

 

Ja detta är ju bara början så det gäller för mig att ha tålamod för jag vill lära mig mer om datorn.. 

 

Ska vi gå en kurs ??

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards