Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 3 maj 2020

Av Anneli Gustavsson - 3 maj 2020 16:45


Nä, den här veckan blev inte riktigt som jag hade tänkt. Jag hade planerat mer promenader, o mer tid . Men det har varit skitväder o min kropp har inte gillat läget alls. Så därför blev det så här, men jag får vara nöjd ändå..


 

Det var så skönt väder idag, 15 * mycket moln fast solen var framme nästan hela tiden. Mot slutet blev vinden lite mer kylig.. Men jag njöt idag..


 

I nästan 3-4 km har jag ont i mitt högra ben/fot men sen släpper det mer o mer. Jag vet inte varför det gör så. Jag vet att det gjorde det sist jag gick så mycket för några år sen.. Jag får väl snett antar jag ?? 


 

Men som sagt,, så går det riktigt bra sen.. Ok, tro nu inte att jag kommer undan min värk, nej då det gör jag banne mig inte. För jag har ont hela tiden o det är en utmaning varje gång jag är ute o går.


 

Minsta lilla uppförsbacke är hemsk.. När man har fibromyalgi så har man ingen uthållighet o det är fruktansvärt med dessa backar, stora som små.. 


 

Den värsta backen är den när jag kommer från Åsasjön o ska gå uppför, den är liten men seg som tusan.. Jag vet inte varför den är värst ?? Men när jag har gjort den backen så brukar jag säga - Yes,, jag gjorde det idag oxo.. Ja för det gjorde jag..


   

Idag gjorde jag det 2 ggr,, ja jag gick runt Änganäs 2 ggr för jag ville gå milen o det gjorde jag.. Det kändes så bra.. Mitt huvud säger att jag skulle kunna gå en gång till men musklerna säger nej.. Så det får vara bra =)


 

När jag har varit på mina promenader så är jag helt slut. Så varför ska jag då ta ut mig på det sättet ??? Jo, för när jag är ute o går så känns det skönt o jag känner att det skulle funka att gå en liten stund till för i morgon kanske jag inte kan gå pga olika orsaker.. Så därför vill jag passa på.. Men sen är det för att jag vill komma igång oxo från förra året när jag var så sjuk.


 

Det är inte bara fibron som är jobbig utan även min kondition.. Jag måste jobba upp den för man vet aldrig vad som kan hända ?? Jag känner ju efter när jag går hur det känns, känns det inte bra så får jag gå hem.. Men jag vill ändå försöka göra mitt bästa..



 

Den här veckan blev det inte så långt.. 18,09 km o 7 h 48 min... Jo men det är bättre än inget.



   


Nu blir det en skön dusch o sen tar jag kväll =)

 

Ha en fin kväll där ute. Var rädda om er o varandra ♥

 

 



Av Anneli Gustavsson - 3 maj 2020 15:15


Från och med 1 maj kommer den nya plastskatten på plastpåsar att börja gälla. Priset för en påse kommer att bli nästan en fördubbling.

 

 

Från och med första maj så börjar den nya plastskatten på kassar att gälla i Sverige.

Detta efter att riksdagen den 29 januari röstade igenom en ny punktskatt på tre kronor för en traditionell mat-plastpåse, och 30 öre för frukt- och gröntpåsar i plast.

 

 


EN PÅSE KOMMER KOSTA SEX TILL SJU KRONOR

Skatten kommer att innebära att en plastpåse kommer att kosta mellan sex och sju kronor.

I många fall innebär detta en fördubbling i pris för konsumenterna. 

SKA GE STATSKASSAN CIRKA 2,9 MILJARDER KRONOR OM ÅRET

Skatten är tänkt att ge cirka 2,9 miljarder kronor om året och har tillkommit för att Sverige ska uppnå EU:s mål. Målet är att använda max 40 plastpåsar per person och år. 

Många butiker har valt att ta bort den lilla plastfryspåsen och bara använda komposterbara papperspåsar istället.

 

 

 

 

 

Detta är inte klokt, vad mycket pengar dom alltid ska dra ut en.. Jag har köpt mina kassar nu även fruktpåsar så jag tar med dom varje gång jag handlar. Det lönar sig verkligen att köpa o ha själv än att betala dyra pengar varje gång men är o handlar.

 

   

 

Så gör som jag har gjort ,, jag köpte 3 kassar,, köp dina kassar. Icas kassar är så stora o man kan packa ner jättemycket i dom,, men det blir ganska tungt men dom är toppen.. Jag kommer inte ihåg vad jag betalade för dom ?  Om det var 30 kr st ?? Fruktpåsarna var 3 st för 49 kr har jag för mig men jag kan ha fel ... 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 3 maj 2020 10:15


Coronapandemin kommer med största sannolikhet att pågå i två år.

Det skriver en expertgrupp i en ny rapport, enligt Bloomberg.

Världens länder föreslås att ta höjd för ”värsta tänkbara scenariot”.


I rapporten, som presenterades den 30 april, förutspår ett forskarteam på Center for Infectious Disease Research and Policy på University of Minnesota att det kan dröja ända fram till 2022 innan coronaviruset är under kontroll.

 


 

”Baserat på de senaste influensapandemierna kommer detta utbrott troligen att pågå mellan 18 och 24 månader” skriver forskarna inledningsvis.

Smittar innan symtom

Anledningen är virusets förmåga att sprida sig mellan människor som inte verkar sjuka, och gör det därmed svårare att kontrollera än exempelvis vanlig influensa.

Faktorer som längre inkubationstid, mer asymtomatisk spridning och ökad smittspridning mellan människor gör att covid-19 verkar spridas snabbare än en vanlig influensa, enligt forskarna. Dessutom kan människor vara som mest smittsamma innan symtom ens uppvisats, vilket också är en bidragande orsak.


 


Trots att framfarten av corona väntas gå i vågor så skriver teamet vidare att läget väntas vara under kontroll först när två tredjedelar av jordens befolkning är immuna.

”Det kommer sannolikt inte att stoppas förrän 60–70 procent av befolkningen är immun”.

Bör planera för värsta scenariot

Rekommendationerna från expertgruppen är att länder bör planera för ”värsta tänkbara” scenariot där den första vågen av covid-19 under våren 2020 efterföljs av en ännu större våg höst/vinter 2020 och därefter en eller flera mindre vågor under 2021, samt att det varken finns tillgång på vaccin eller flockimmunitet.

”Budskapet från regeringsföreträdare bör vara att den här pandemin inte är över snart och att människor måste vara beredda på att detta kommer att blossa upp igen under de kommande två åren”, skriver de avslutningsvis i rapporten.


 




Det är ju det jag har sagt  hela tiden.. Att det kommer att hålla på länge.. VARFÖR har dom inte tagit detta på allvar från början ?? Jag tycker att dom har varit så nonchalanta o dryga, dom har bara ryckt på axlarna... Jag vet att dom inte kan veta hur allt detta ska sluta men dom skulle reagerat direkt... Folk dör som flugor över hela världen. Detta kommer att sluta riktigt illa, o då menar jag riktigt illa..

 

Vad händer OM jag blir smittad ?? Jag ligger i riskzonen o har inte den bästa konditionen. Förra året låg jag på sjukhuset o höll på att gå över andra sidan 2 ggr o jag känner ännu att jag inte har fått tillbaka den styrkan som jag hade då.. Hur kommer min kropp att klara av detta ?? Jag vill inte bli en i statistiken.. Jag är RÄDD.

 

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards