Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 2 maj 2020

Av Anneli Gustavsson - 2 maj 2020 16:47


Ja sköna Maj välkommen,, men det ska ju inte regna då. Jag vill ha sol, värme o en underbar sommar... Men det har regnat ett tag nu o det är inte alls kul..

 

Men jag har varit så sugen på att gå på en promenad, jag kunde inte det igår för vädret tillät inte det,, musklerna var inte alls glada..

 

Jag klädde på mig o gick ut o det var så skönt. Det doftade så gott efter regnandet, någon hade tvättat för jag kände sköljmedel, någon lagade mat så det var många härliga dofter o jag blev hungrig =)

 


Fåglarna kvittrade så fint, man kunde riktigt höra hur dom njöt nu..

 

 

Dropparna började torka upp,, ja innan det började regna igen.. Det höll sig i ca 5 km sen blev det bara mer o mer regn så jag gav upp. Men jag är ändå nöjd med min promenad idag..

 

   

Hoppas att det är fint väder i morgon så jag kan gå ut då oxo.. Nu ska jag bara njuta o ha en härlig kväll.

 

Önskar er oxo en riktigt fin kväll där ute ♥

Var rädda om er o varandra. Håll avståndet, tvätta o sprita händerna..

 

BE SAFE ♥

 

 


Av Anneli Gustavsson - 2 maj 2020 13:00


 


Ingredienser:


150 g rumsvarmt smör
3,5 dl strösocker
1,25 dl rapsolja

1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl

 

 

Gör så här:


Sätt ugnen på 150°.


Vispa smör och strösocker poröst med hjälp av en elvisp. Tillsätt oljan lite i taget och vispa samtidigt.


Sikta ner kakao. Tillsätt vaniljsocker, hjorthornssalt och vetemjöl och vispa på svag hastighet till en jämn deg.


Rulla degen till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.


Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Öppna inte ugnsluckan under tiden de gräddas.

 

Jag vispade socker o smör poröst.. Sen hällde jag i oljan lite i taget INNAN jag hade i kakaon.

 

    

Jag siktade även ner dom torra ingredienserna o vispade på lägsta en stund..

 

 

Jag har aldrig gjort chokladdrömmar så jag visste inte hur smeten skulle vara ? Skulle den vara smidig, hålla ihop mm ?? Den här blev mjuk men den höll inte ihop.. Men det gjorde den när jag rullade bollarna.

 

 

Då var degen fuktig, mjuk o smidig att jobba med.

 

Jag hade inne dom i 15 min o sen när jag tog ut dom så ville jag ha dom på ett galler men när jag skulle ta i en så smulades hela kakan sönder. Jaha ,, ska det jävlas nu oxo ? Men jag tog hela bakplåtspappret o lät dom vara där tills dom hade svalnat. Dom kändes o uppförde sig nästan som när man gör sandslott, allt bara faller isär när man rör dom..

 

 


Men när dom hade kallnat så tog jag med min spatel lite försiktigt o la dom i burkarna så dom fick frysas lite.. Jag smakade på en när den hade legat i frysen o då gick det äta dom. Men jag vet inte hur det blir när dom har tinat upp.

 

Jag vet ju att vanliga drömmar är sköra men dom har ändå lite hårt i sig så jag får se hur det går med dom här.

 

Det blev 46 st har jag för mig. Dom blev lagom i storleken.

 

Hahaha, fick precis ett sms av mamma där det stod - Farligt goda =)

 

Jättebra, då är jag nöjd..

 

  

Av Anneli Gustavsson - 2 maj 2020 10:30


Sjuksköterskan: Det blir en boost att se att vi gör skillnad

Sjuksköterskan Josefin ville sprida hopp till kollegorna.

Nu sätter hon upp en vimpel i taket för varje patient som överlevt covid-19 på avdelningen.

– Det blir en boost att se att vi gör skillnad, säger hon.


FOTO: PRIVAT Josefin Grönlund, sjuksköterska på Karolinska sjukhuset i Huddinge.
 

Josefin Grönlund jobbar som sjuksköterska på den medicinska intermediärvårdsavdelningen (MIMA) på Karolinska sjukhuset i Huddinge. Där vårdas just nu personer som insjuknat i covid-19.

– Vi är ett mellanläge mellan vanlig vård och intensivvård, säger Josefin.

Avdelningen har 18 vårdplatser. Patienttrycket varierar från dag till dag.

Personalens arbetsuppgifter går bland annat ut på att kontrollera de covid-19-sjukas blodvärden och syresättning. De hjälper också till med vardagliga saker som frukost, dusch och tandborstning.

– Det är tunga patienter vi har. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Det tär mycket på personalen att se personer ligga och vara dåliga, säger hon.

Ville sprida hopp till kollegor

Josefin menar att hennes kollegor gör fantastiska insatser varje dag. Men samtidigt är situationen ansträngd och det kan kännas tufft att gå till jobbet.

Därför har hon den senaste tiden funderat på hur hon skulle kunna sprida hopp på MIMA.

– Förra helgen diskuterade jag med en kollega. Vi ville på något sätt uppmärksamma det vi gör och lyfta oss själva.


Tillsammans kom de på en idé: Att sätta upp en vimpel i taket för varje patient som överlevt covid-vården på avdelningen.

I tisdags gjorde de slag i saken. Josefin och kollegan klippte ut 35 pappersvimplar i olika färger och häftade fast på en lång lina.

– Då har vi räknat överlevare sedan i mitten av mars. Egentligen är det några fler än 35 som klarat sig. Vi har en bok där vi skriver in och ut folk och den har vi inte riktigt följt med vimplarna, säger hon.

Vimpelslingan sitter i en ren del av avdelningen, där personalen kan röra sig utan skyddskläder.

När kollegorna såg tilltaget blev de glada, berättar Josefin.

– Det blir en boost att se att vi gör skillnad. Det finns hopp i allt det hemska.


Uppmaning till svenska folket

Nu vill Josefin uppmana svenska folket att fortsätta lyda Folkhälsomyndighetens restriktioner.

– Folk tar sig ur det här. Men vi har också förlorat många. Om vi skulle sätta upp vimplar för de som gått bort skulle linan vara lika lång, säger Josefin Grönlund.

 

 

 

Vårdpersonalen gör ett fantastiskt jobb. Dom jobbar o sliter för att få patienterna friska. Dom utsätter sig själv hela tiden o dom går till jobbet medvetna om att dom kan bli smittade,, men ändå går dom. ♥ ♥ ♥

 

 


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards