Mitt Nya Liv

Alla inlägg under april 2020

Av Anneli Gustavsson - 5 april 2020 16:56


 


Ja jag har ju försökt ta mig i kragen när det gäller promenaderna.. Det var ju för 3 år sen som jag gick så mycket, jag kämpade otroligt mycket o det kändes så skönt.. 

 

Sen har jag haft bakslag med eksem under fötterna o i händerna o sen förra året blev jag så sjuk så jag inte höll på att klara mig så då blev det inget heller.

 

Det känns verkligen att det är jobbigt nu när jag promenerar, jag får ont överallt o jag är matt o skakig.. Men jag vill försöka komma igång så därför går jag ganska sakta o det känns bra..

 

Idag var Rohde med en liten runda igen men hon vek av efter ca 1 km o gick hem medans jag fortsatte... Det var så skönt, fåglarna kvittrade o solen värmde gott.. Lite väl gott för min jacka är så varm ,, den andas inte så jag får leta reda på nåt annat att ha på mig =)

 

Hur som helst så stannade jag flera gånger o pratade bort en stund så tiden tickade iväg, jag pausade inte runkeeper alla gånger så den tickade på.. 

 

Det enda som kändes var att jag tog mina gympaskor som jag hade för 3 år sen men jag kände innan att jag var lite röd o öm på hälarna så jag hoppas inte att det blir några blåsor av det.. Under fötterna har jag massor med plåster så jag tror att dom har klarat sig.

 

Det kändes som sagt va riktigt skönt idag att gå, det blåste inte som det har gjort dom andra dagarna.. 

 

Nu är den här veckan slut o jag har gått 19,06 km... Inte illa... Det är riktigt bra gjort o jag känner mig stolt..

 

Hoppas nu att jag kommer att kunna fortsätta gå,,, håll tummarna =)

 

Ha en fin kväll där ute.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 5 april 2020 11:00


 


Coronaviruset sätter hård press på sjukvården runt om i världen. Alla som arbetar inom vården förtjänar verkligen en stor eloge för deras arbete.

 

Dr. Cornelia Griggs, en 36-årig barnkirurg och mamma till Eloise, 4, och Jonah, 1, delade ett brev på sociala medier som hon skrivit till sina barn ifall hon inte överlever coronaviruset.

”Mina barn är för små för att läsa det här nu, och förmodligen så känner de inte igen mig i mina arbetskläder. Men om de förlorar mig i COVID så vill jag att de ska veta att deras mamma försökte väldigt hårt. #GeMigPersonligSkyddutrustning #NYC”


”[Det ögonblicket] återspeglade ett riktigt rått och emotionellt ögonblick för mig på sjukhuset,” sa Griggs till ”Good Morning America.” ”Alla vi som dyker upp för att göra vårt jobb varje dag står inför rädslan för att bli sjuka eller bli sjuka i vår familj och jag ville att mina barn skulle veta att trots all den rädsla och osäkerhet och kaos, att jag älskar min jobb. Jag skulle fortfarande välja att vara läkare 1000 gånger om, för jag känner mig privilegierad att göra det arbetet som jag gör. ”

”Mitt hopp för mina barn, utöver deras fysiska säkerhet och hälsa, är att de hittar något i världen som ger dem den typen av mening,” skriver hon.


My babies are too young to read this now. And they’d barely recognize me in my gear. But if they lose me to COVID I want them to know Mommy tried really hard to do her job. #GetMePPE#NYC

 

 

 

Det är fruktansvärt att man ska behöva tänka tanken på att skriva ett brev till sina barn ifall hon skulle gå bort.. Att hon ev bli smittad av Corona.. Barnen var visst för små för att förstå nu men dom har ju brevet i såna fall när dom blir lite äldre.

 

Tänk er själva att skriva så, hur känner mamman sig inte. Det är ju många tankar som far i huvudet på henne. 

 

Alla som jobbar inom vården är otroliga.. Dom är så utsatta men dom gör ändå sitt jobb.. En stor eloge till dom ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 4 april 2020 17:43


 


Idag har jag o Rohde varit ute igen o gått lite.. Det var skönt, det blåste lite så man fick dra upp jackan o sen blev det varmt så det var ett evigt dragande i dragkedjan =)  Men det var skönt, friskt för skallen.. Men det har blåst så mycket sista tiden så jag har sån värk i nacken o axlarna,, ner mot ryggen men det är därför som jag både har jackan igenknäppt o vantar på mig.. Avståndet skiljer lite för jag mäter både med runkeeper o sen på jogg.se men det är inte så stor skillnad.

 

Jag fortsatte att gå när Rohde gick hem men jag fortsatte att gå sakta för jag är rädd om fötterna.. Jag plåstrade på dom rejält innan, men jag ska ta av det nu o se hur det ser ut o sen hoppa in i duschen. 

 

Jag hoppas att dom är fina,, då kanske jag kan ta en runda i morgon oxo..

 

Ha en fin kväll där ute.. 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 4 april 2020 11:15


I Skåne har en äldre person blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, där någon ringt erbjudit sig hjälp att handla – mot betalkort och koder.

Polisen varnar nu allmänheten för detta coronabedrägeri.

– Vi vet av erfarenhet att de här bedragarna jobbar väldigt snabbt, säger Evelina Olsson vid polisen.


Polisen i region Syd utreder ett fall av misstänkt bedrägeri i Skåne.

– Vi är på väg till platsen. Den här åldringen har blivit uppringd och erbjuden hjälp att handla, med tanke på att det är virustider. Man har varit intresserad av att få en inköpslista, kort och koder, säger Evelina Olsson, polisens presstalesperson.


Eldsjälar utnyttjas

Nu befarar polisen för att fler ska råka ut för detta. De uppmanar äldre personer att vara extra vaksamma.

”Lämna inte under några omständigheter ut pengar i förskott eller kort och koder till personer du inte känner. Behöver du hjälp med att handla matvaror eller dylikt, ta själv kontakt med anhöriga, grannar eller de grupper som organiserar denna typ av hjälp. Blir du uppringd utan att själv ha initierat kontakten kan det röra sig om ett bedrägeriförsök”, skriver polisen.

Samtidigt blir det allt mer utbrett med välvilliga initiativ på Facebook där grannar och eldsjälar erbjuder hjälp att handla till de som har svårt att lösa det på egen hand.

– Det är ju ett jättefint initiativ, men det kan ju slå fel. Vi vill trycka på att vill man ha hjälp – då får man själv initiera kontakten.

Om man utsätts för ett bedrägeriförsök ska man ringa polisen på telefonnummer 114 14.

– Skulle detta vara ett modus bland bedragare kan det sprida sig väldigt fort, säger Evelina Olsson.


Falska hemsidor och bank-id

Linus Fugl, bedrägeriexpert på Danske Bank, säger att banken fått kännedom om två andra sorters bedrägerier i dessa coronatider. Det ena är falska butiker på webben, som säljer exempelvis ansiktsmasker.

– Det kanske är så att varan inte kommer, eller absolut inte är som man trodde. Första rådet är att försöka att läsa ordentligt på hemsidan om den är på riktigt. Den kanske är på flera olika språk, eller är översatt genom Google. Är man osäker på hemsidan kan man alltid vända sig till sin bank, säger Linus Fugl.

Det än mer allvarliga är att man hanterat ett tiotal fall i Sverige och Danmark där bedragare utger sig för att ringa från en myndighet, och försöker lura till sig exempelvis bank-id-uppgifter.

– När de har den informationen har de möjlighet att komma åt pengar och alla personliga uppgifter, säger Linus Fugl, bedrägeriexpert på Danske Bank.


klicka på bilden så kommer du till aftonbladet  


 




Det är fruktansvärt att utnyttja äldre människor på detta sättet när dom är i stort behov av hjälp... Många tror gott om alla o får smaka på att det inte är så utan att dom blir lurade..

Man ska alltid kolla upp vad det är för några.. Lämna aldrig ut några uppgifter om dig själv eller ditt bankkonto..

 

MEN,, det finns eldsjälar som hjälper till utan att vilja ha något tillbaka. Dom som ser till så att äldre eller dom som behöver hjälp får hjälp.. Jag önskar själv att jag kunde ställa upp men jag är i riskgruppen så jag håller mig hemma o går bara ut när jag måste. 

 

Så var rädda om er o lämna aldrig ut några uppgifter. Det är kanske inte lätt att ta reda på vem det är som ringer men då är det bara att säga tack o hejdå..

 

 

Av Anneli Gustavsson - 3 april 2020 21:48


Idag tänkte jag gå ut men det gjorde jag inte för det blåste så o jag vill inte få ondare med min fibromyalgi,, det räcker som det är.. 


 


 

Dags att laga lite mat =)


 

Igår hade jag tagit ut kycklingfilé så jag har gjort en stor gryta idag fast med en ny krydda..

Det var Tikka Masala o det blev så gott när jag smakade av grytan men sen satt inte smakerna där när jag skulle äta.. Jag tog inte i sriracha eller hur det stavas o jag tog inte i sweet chilisås heller, jag trodde inte att det skulle bli bra men jag kommer att ta på det sen när jag tar ut portionerna från frysen.. Då blir det säkert bättre.. Mamma tyckte att det var gott =)



 

Det konstiga är ju att jag hade i morötterna från allra första början, några blev färdigkokta medans andra blev hårda ?? Jag förstår inte hur det kunde bli så ?? Smaken satt ju där, ja dom flesta var väl hyfsat kokta..


 


Jag åkte ner o handlade kl 20, hoppades på att det inte skulle vara så mycket folk där o det var det inte. Dom som var där höll avståndet när dom handlade men även i kön.. Så det kändes bra att handla så sent,, det gör jag nästa gång oxo.. Jag köpte ett nytt te,, grönt te med smak av apelsin o svarta vinbär.. Apelsinerna kände jag men inte vinbären, det var helt ok.. 

 

Nu ska jag lägga mig o titta lite på tv;n.. Vet inte om det är nåt bra på tv;n..

 

Hoppas att ni har haft en bra dag där ute o att ni inte har blåst bort.. Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 3 april 2020 14:00


  

 

Ett sex veckor gammalt barn har avlidit på onsdagen efter att ha testats positivt för coronaviruset, uppger amerikanska medier.

Coronaviruset kan nu ha krävt sitt yngsta offer. 

I staden Hartford, i nordöstra USA, har nu en sex veckor gammal bebis dött till följd av viruset, skriver The Hill

”Detta är ett virus som skoningslöst slår mot våra svagaste”, twittrade Connecticuts guvernör Ned Lamont på onsdagen. 

Enligt guvenören togs barnet in på sjukhus förra veckan, och på tisdagen kunde man bekräfta att hen var smittad med covid-19. 

USA HÅRT DRABBAT

Coronaviruset slår just nu hårt mot USA. Sammanlagt har över 5 000 personer dött – onsdagen var den dödligaste dagen i landet hittills. 

Enligt CNN har USA 216 000 bekräftade fall av viruset. 

I Belgien meddelades nyligen att en 12-årig flicka dött efter att ha smittats av coronaviruset –läs mer om det här





Ja hur ska detta sluta egentligen ?? Det är fruktansvärt, som man är i en mardröm o inte vill annat än att vakna upp... Kan ingen nypa mig !!!

 

Jag är rädd !!

 

Av Anneli Gustavsson - 3 april 2020 10:15




Dagen efter att Hylte kommun gick upp i stabsläge på grund av coronakrisen åkte direktör Per Borg på semester till Thailand. Nu har han avskedats.

 

För två veckor sedan ledde kommundirektör Per Borg själv krisledningsarbetet.

 

På intranätet lade kommunen ut ett meddelande där man avrådde samtliga 

medarbetare i kommunen från resor som inte är ”absolut nödvändiga”.

Ändå valde Borg att ta semester och flyga till Thailand.

 

Får 30 månadslöner

 

När Borg kom hem i helgen informerades han om att han blivit avskedad av 
en enig kommunstyrelse.


Värnamo Nyheter rapporterar att Borg nu, enligt anställningsavtalet, 

har rätt till ett avgångsvederlag
som motsvarar 30 månadslöner.

Totalt 2 379 000 kronor.

 

Kommunalrådet Ronny Löfquist (S): ”Ute i hemtjänsten och på äldreboendena 
sliter man häcken av
sig för att täcka upp. En del får semestern indragen”.

Fram till måndagen hade sex personer i Halland dött av coronaviruset covid-19.

 

– I vecka 11 satte Per oss i stabsläge vilket var rätt bedömning. Men problemet 

är att han
drog på semester. Jag hade samtal tre, fyra gånger där jag
frågade om han verkligen skulle åka.


Både för hans hälsas skull och för kommunens organisation,
säger kommunstyrelsens ordförande
Ronny Löfquist (S) till Kvällsposten.


Blev besviken

 

– Jag hade uppskattat att ha högste chefen på plats under dessa veckor.

 

Ronny Löfquist säger att han själv meddelade Borg om att denne avskedats.

 


– Han blev besviken. Jag har svårt att förstå att han inte övervägde att 
stanna hemma.


Arbetsrättsligt kan en arbetsgivare betala en inställd semester i det här

läget men det lyfte han inte.



Hemtjänst får semestern indragen

 

Enligt Ronny Löfquist har Hylte kommun ett ”stabilt läge” nu. Men många 
anställda är sjukskrivna.


– Ute i hemtjänsten och på äldreboendena sliter man häcken av sig för 
att täcka upp.

En del får semestern indragen.


Men vi har kollkoll på läget och planerar för att det ska bli värre.





Visst är det väl underbart att en sån här människa belönas med flera miljoner för
sitt agerande... Hade vi "vanliga" dödliga gjort på samma sätt så hade vi fått böta..
När dom går ut med att man inte ska resa så gör han det själv, nä det är för jävligt.

Jag kan inte förstå att dom kan få avgångsvederlag ?? Han har skämt ut sin familj
totalt för han bryr ju sig inte själv.. Vem vet vad han bar med sig
dit o vad han tar med sig hem ??

Skäms på dig !!!


 

Av Anneli Gustavsson - 2 april 2020 10:15


Häromdagen när jag var ute o gick lite så gick jag förbi runt hästarna.. Det var skönt men det blåste ganska bra.. Jag tog det försiktigt o tänkte på fötterna så att jag satte ner dom mjukt. Jag hade plåstrat om dom rejält oxo så det kändes bra.. 


 

Älskar att fota,, fota allt jag kan =)


 

Läckert fönster...


   

Underbar solnedgång.


Äntligen är våren här,,, eller ?


   

Undra vad som finns inne i skogen ,, ser lockande ut kanske går stigen nån dag.


     

Tänk så gott det är att äta lite..


         


Jag gick ner till Åsasjön oxo en runda.. Det är så fint där, jag tycker att dom ska börja med camping igen, det hade dom för många år sen..

 

Hoppas att vädret blir lite mindre blåsigt nu o att fötterna håller så att jag kan ta lite promenader igen,, det är skönt..

 

 


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards