Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 14 april 2020

Av Anneli Gustavsson - 14 april 2020 10:30


 

Jag är inte den som brukar utrycka mig i sociala medier men nu blir jag på riktigt förbannad och samtidigt väldigt ledsen när jag läser uppdateringar om hur andra åker till fjällen på semester, har stora fester, tänker hälsa på nära o kära i påsk som om inget hänt.

Karolinska har sett över all sin administrativa personal och de som har sjukvårdsutbildning har varit tvungna att ställa om sig till arbete på avdelning. Jag är en av dom. Jag riskerar därmed min egen hälsa varje gång jag går till jobbet och är tacksam varje dag jag vaknar och inte har några symptom.

Vi vårdar dagligen Covid-19 patienter med feber och andningsbesvär.
Av och påklädning av skyddsutrustning som för övrigt är hemsk att arbeta i, larm som ringer nästan konstant och inte många minuters återhämtning under passen. Hur länge kommer jag att orka?

Att stå bredvid en människa som kämpar för sitt liv och har ångest, iklädd skyddsutrustning som liknar en rymdvarelse känns otroligt distanserat och ovärdigt, vilket tar hårt psykiskt när dagen är slut och man har tid för reflektion.
Väl hemma värker vader, fötter och rygg. Ork finns inte till annat än att bara slötitta på tv i soffan. Allt annat får vänta till senare när kraft finns.

Det finns risk att jag bär på viruset, därför rör jag mig endast till och från arbetet med bil. Andra får hjälpa mig att handla. Låter kanske vansinnigt men jag vill få stopp på detta och få tillbaka min vardag och det tror jag många med mig vill. Men för att detta ska vara möjligt måste vi alla hjälpas åt.

Många tar Covid-19 på fullaste allvar och tänker både på sig själva och sina medmänniskor men tyvärr långt ifrån alla.
Vi måste alla hjälpas åt för att stoppa smittspridningen.

Stockholm har otroligt bra resurser för att Intensivvårda många patienter men samma kapacitet finns tyvärr inte överallt i landet.
Varje person som lämnar sitt län utgör därmed en risk att sprida smittan vidare.
Så jag ber er alla,
SNÄLLA STANNA HEMMA TILLS COVID-19 ÄR ÖVER🙏❤️

 

 


Linda Axelsson är en av dem som får rycka in som vårdpersonal i coronakrisen.

Nu vädjar hon till allmänheten i ett inlägg på Facebook.

”Snälla, stanna hemma tills covid-19-krisen är över”, skriver hon.

 

Linda Axelsson, 44, arbetar som chefsassistent på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och Huddinge. Men nu har sjukhuset sett över sin administrativa personal och tar in de med sjukvårdsutbildning som stöd i coronakrisen.

– För mig var det inget att fundera över, det var en självklarhet. Patienten går alltid först, det är därför jag jobbar inom sjukvården, säger Linda som är utbildad undersköterska.

Sedan den 23 mars har Linda arbetat på olika avdelningar, bland annat de som vårdar coronasmittade patienter.

– Det är svårt och utmanande, men det känns väldigt bra att kunna hjälpa till. Jag kommer att fortsätta arbeta så länge behovet finns.

 

”Det gäller att vi alla hjälps åt”

Samtidigt upplevde Linda att många i hennes närhet fortfarande planerade att åka till fjällen över påsk, besöka nära och kära eller arrangera fester.

– Jag blev väldigt ledsen över att folk inte verkade förstå allvaret i att vi alla måste hjälpas åt för att häva smittspridningen.

I ett inlägg på Facebook vädjar hon nu att alla måste hjälpa till – genom att stanna hemma.

– Tanken var att jag ville få folk att förstå att varje person som lämnar sitt län utgör en risk att sprida smittan vidare. Stockholm har bra kapacitet att intensivvårda patienter, men det ser inte ut på samma sätt ute i landet, säger Linda och fortsätter:

– Det går inte att vissa bara följer råden från Folkhälsomyndigheten – alla måste hjälpas åt.

 

Vill dela kärleken med alla inom vården

Lindas Facebook-inlägg har gillats av över 20 000 och delats av nästan lika många.

– Jag är chockad, men det är fantastiskt roligt att läsa alla kommentarer från alla fina människor. Allt de skriver vill jag dela med av till alla som jobbar inom vården.

Linda vill även uppmana de som har sjukvårdsutbildning att höra av sig till vården.

– Nu behövs alla. Det är fantastiskt att få bidra och hjälpa till i den svåra situationen som vi befinner oss i.

 


 

 


I filmen på sidan så pratar Boris Johnson o säger att han är så tacksam för all den vård han har fått. Dom har suttit 2 stycken som har vakat över honom o jag undrar om alla andra får samma vård som han fick ?? Om dom sitter hos varenda en som är så sjuka.. Nej, det tror jag absolut inte.. Varför i såna fall ska han särbehandlas ?? Det är helt fel !!!

 

All vårdpersonal går snart på knäna o försöker göra allt dom kan. Dom utsätter sig varje dag o kämpar med dom som ligger där o är jättesjuka, som har ångest o är livrädda för vad som kommer att hända.. Inga anhöriga får ju komma dit o hur känns inte det för den som ligger sjuk ?? Eller för familjen som inte får komma till sin sjuka mamma eller vem det nu är.

 

Tänk om min mamma blev sjuk så att jag inte kunde få komma till henne.. Jag skulle ju gå sönder, mitt hjärta skulle gå i tusen bitar.. 

 

Så snälla tänk er för när ni ger er ut bland folk o tro att detta inte kommer att drabba dig på något sätt.. Tänk dig för,, du kanske har någon i din familj som är sjuk men du tänker ändå att det inte kommer att drabba dig,,, men du är lika dödlig som alla andra. Det kan hända att du bär på smittan utan att vara sjuk o om du då är bland folk så för du smittan vidare.. 

 

TÄNK DIG FÖR !!!

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards