Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 19 mars 2020

Av Anneli Gustavsson - 19 mars 2020 19:30


 


Jag har eksem under fötterna o i händerna o har  haft i flera år nu. Det har varit så jobbigt med trasiga fötter o händer, stora sprickor, djupa sprickor..

 

Jag har fått olika salvor o andra krämer o jag smörjer mina fötter o händer hela tiden. Ja förutom om jag har mina plåster under fötterna, då behöver jag inte det, men  händerna är x-antal / dag... 

 

Jag tål inte plast o vissa plåster o jag har ju så jag måste dra upp dom lite på sidorna på fötterna så att dom ska hålla o det är på sidan o ovanpå foten som jag inte tål plasten, under går jättebra. 

 

Men jag pratade med min läkare om detta o han skrev ut ett nytt recept på duoderm plåster o dom har jag haft på mig nu några dagar. Men när jag skulle duscha nu o ta bort det så satt det som f-n..... Det hade nästan smält ner i huden o det satt så så att huden lossnade på flera ställen.. På ett ställe trodde jag att det var plåstret så jag drog till men det var huden så nu har jag ett ganska djupt sår där plus att jag har fler på fötterna.. 

 

Jag hoppas att det ska läka ihop fort. Nu har jag inte satt på några plåster för jag fick inte bort allt som satt innan.. Jag har masserat in massor med vit vaselin nu men det svider som tusan o jag är så ledsen för mina fötter såg ganska bra ut innan... Men nu är dom fnasiga o trasiga .... 

 

Aldrig mer duoderm plåster för min del... Vilken skit det var.. Jag kommer att använda mina gamla ,, hydrocoll så det får klia helt enkelt..

 

Det var tur att jag o Rohde var ute på en liten promenad innan för imorgon kommer jag inte att gå något, det kan jag lova.. Det var vackert ute, skönt i luften o solen sken.. 

 

Har även varit o handlat lite snabbit idag. Jag var där strax efter halv 10 för jag vill inte att det ska vara massa folk, men det var ganska lugnt.

 

Ha en fin kväll där ute. Var rädda om er o varandra. 

 

Puss I Pannan ♥

 

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 19 mars 2020 15:15


På ett laboratorium i London ska läkare smitta människor med coronavirus för att försöka hitta ett vaccin. Frivilliga får 43 000 kronor i kompensation.

 

Se Videon  HÄR;

 

 

Skulle ni kunna ställa upp frivilligt så att man ska kunna få fram ett vaccin ?? Ja du får ju betalt,,, 43.000 kr... Många är nog ute efter att få dom pengarna, men jag skulle aldrig även om jag var utom riskzonen,, nej jag skulle aldrig våga göra det.. 

 

MEN det är ju bra att det finns dom som gör det..

 

 

Av Anneli Gustavsson - 19 mars 2020 10:15


Myten om mjölk.

 

Vi har alltid lärt oss att mjölk ger oss starka ben.

Men enligt nutrionisten är det inget måste.

 

Här är allt du behöver veta om mjölk och alternativen till den: Som vad du helst inte ska ge ditt barn.


 


För många barn är mjölk en självklar måltidsdryck, men hur viktigt är mjölk egentligen. Måste ens barn dricka mjölk?

 

– Nej, man måste inte dricka mjölk som barn. Men mjölk är en bra källa till bland annat kalcium, men också andra viktiga vitaminer och mineraler. Dock behövs det inte så stora mängder mjölk som man kan tro, säger Åsa Brugård Konde, nutrionist hos Livsmedelsverket.

Man ska inte ge sitt barn mjölk eller andra mejeriprodukter för tidigt. Barn som är under ett år ska inte ges några större mängder mjölk, fil eller yoghurt.

 

– Anledningen till att de minsta barnen inte ska få i sig det är att trots att mjölk är näringsrikt så innehåller den inte järn. Och de här riktigt små barnen behöver ganska mycket järn i förhållande till den lilla mängd mat som de kan äta. Och om de då äter sig mätta på mjölkprodukter finns inte lika mycket plats för annan mat som kan innehålla järn.

 

– Bröstmjölk eller modersmjölksersättning är perfekta för spädbarn men komjölk i större mängder ska man vänta med i alla fall till slutet av spädbarnsåret.

Spelar det någon roll om man ger lättmjölk, mellanmjölk eller vanlig mjölk?

 

– Vårt råd är att ge lättmjölk och andra magra mjölkprodukter.

 

Anledningen är fettet i mjölk inte är nyttigt på något sätt, menar Åsa Brugård Konde. Barn behöver nämligen få i sig fleromättade fetter, vilket inte finns i mjölkprodukter.  Därför är det bättre att barn får i sig fett i form av de nyttiga fetterna, som finns i exempelvis rapsolja. I stället för att de får sitt fettintag via mjölken. 


– Sedan kan det vara smart att lära barnen att tycka om mager mjölk från början. Det är en bra investering för deras hälsa i vuxen ålder.

Fritt fram för havredryck – om den är berikad

Om du inte vill ge ditt barn mjölk utan i stället vegetabiliska produkter går det bra, så länge de är berikade.

 

– Om man väljer att ge havredryck, sojadryck eller liknande ska man kolla att de är berikade med kalcium, riboflavin, B12 och D-vitamin.

Ur en miljöaspekt är havredryck att föredra framför mandeldryck, eftersom mandelodling kräver väldigt mycket vatten.

 

Är det någon skillnad på mjölk och vegetabiliska produkter?

 

– Det finns skillnader. Jag tror exempelvis att vegetabiliska produkter sällan är berikade med ämnet selen som finns i vanlig mjölk. Så jag kan inte säga att de är helt likvärdiga men om de är berikade innehåller de lika mycket kalcium och andra mineraler och vitaminer.

 

– Ett av huvudbudskapen i Livsmedelsverkets kostråd är att man ska äta mer mat från växtriket och det här är ett sätt att göra det.


 

Det här ska ditt barn helst inte dricka

Kan man ge ekologiska vegetabiliska produkter till barn?

 

– Det ska man helst inte göra.

 

Detta beror på EU-lagstiftning som finns gällande ekologisk produktion, som innebär att man inte får berika sådana livsmedel om det inte är obligatoriskt. Därmed saknar de ekologiska vegetabiliska dryckerna viktiga ämnen som kalcium.

 

– Jag tycker inte att det är en bra lagstiftning. Men i dagsläget ser reglerna ut så här, vi hoppas att det kommer att ändras, precis som de har ändrats för barnmatsprodukter som nu får berikas även om de är ekologiska.

 

Det är inte farligt att ge sitt barn ekologiska vegodrycker, men om man vill att ens barn ska få i sig vitaminer och mineraler regelbundet är det bättre att välja icke-ekologiska produkter.

 

– Det gäller även vuxna. Om man byter ut mjölk och mot de här produkterna helt och hållet så är det bättre att undvika de ekologiska varianterna om det inte är så att man äter kosttillskott.

 

Livsmedelsverket har dock nyligen sett över reglerna för obligatorisk berikning med D-vitamin så att de nu även omfattar ekologiska produkter. Men det gäller som sagt bara D-vitamin.


 

Snabba fakta: Att tänka på om mjölk

  • Mjölk är inget måste men bra. Om ditt barn dricker mjölk är lättmjölk och andra magra mjölkprodukter att föredra.

  • Vegetabiliska produkter går också bra att ge sitt barn – så länge det de är berikade med kalcium, riboflavin, b12 och d-vitamin.

  • Ge inte risdryck till barn under sex år då den kan innehålla arsenik.

  • Undvik ekologiska vegetabiliska mjölkprodukter då de saknar viktiga mineraler och vitaminer.



Ja då vet man vad som gäller här med mjölken oxo.. Dom har ju alltid sagt att barnen ska ha standardmjölk o vi vuxna ska dricka lättmjölk men så är det visst inte. Det ändrar sig väl snart igen kanske =)

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards