Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 12 mars 2020

Av Anneli Gustavsson - 12 mars 2020 16:30



Ja det är så viktigt att tänka på att försäkra sig.. Det är faktiskt inte alla som gör det o när dom struntar i det så är det oftast då det händer något.

 

Det är inte lätt att veta var man ska ha sin försäkring ? Vad man ska försäkra o för hur mycket ?

 

 

 

Ofta när man har flera saker försäkrade så blir det kanske något billigare. Som jag hade bilen, hemmet, mig själv, sonen o mina djur..  Idag har jag bara mig själv, hemmet, en pensionsförsäkring, ja o en drulle försäkring för det kan jag behöva så klantig som jag är. Har bara behövt använda mig av den en gång som tur är.. Men dom är bra att ha.. 

 

Så det finns ju så man kan kolla upp lite,,, jämför hemförsäkring hos Zmarta.. Det är smidigt  o inga krusiduller. Genom att jämföra så får man fram det som är lite billigare, något som är bra då man har så många andra utgifter..

 

Så se nu till att se över din försäkring o om du inte har nån,, skaffa då en.  En vacker dag kanske du står där o är i behov av den.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 12 mars 2020 12:31


Detta sprids som en löpeld nu, jag fick det av flera på fb.. Sån här information är livsfarlig o inte sann !!!



Nyttig information om Corona virus:

 

Detta är ett utdrag ur en rekommendation från den italienska läkaren Dr. Lidia Rota som vänder sig till hur man relaterar till Corona-viruset:

En forskare från Shenzhen, som har arbetat med att bekämpa coronavirusepidemin i Wuhan, beskriver vilken typ av virus detta är, hur det överförs från person till person och hur det kan motverkas:

Coronaviruset ger inte förkylningssymptom som en täppt och rinnande näsa och katarrhosta, utan torrhosta.

Viruset tål inte värme, och dör om det utsätts för temperaturer över 26-27 grader. Därför är det viktigt att dricka varma drycker som te och kaffe flera gånger om dagen. Varm dryck neutraliserar viruset.

Undvik kalla drinkar med isbitar eller äta snö!

Coronaviruset är stort (en diameter på 400-500 nanometer), och kan stoppas av vilket munskydd som helst - det behöver inte vara en specialmask. Endast vårdpersonal som utsätts för större mängder virus behöver använda specialutrustning.

Om någon som är smittad, nyser 3 meter ifrån dig, faller viruset till marken och når dig inte.

Viruset kan överleva i 12 timmar på en metallyta. Har du varit i kontakt med sådana ytor - såsom handtag, dörrar, elapparater, inredning på bussar och tunnelbanor etc., bor du tvätta händerna grundligt och desinficera dem.

Viruset överlever inte i kläder i mer än 6,5 timmar, och normalt tvättmedel kan döda dem. Kläder som inte är tvättbara eller inte tål daglig tvätt, kan exponeras i solljus - då dör viruset.

Så här visar viruset sig:

Viruset sätter sig i halsen, vilket leder till inflammation och känslan av att vara torr i halsen. Dessa symptom varar i 3-4 dagar.

Viruset vandrar med fukt genom luftvägarna in i lungorna, och frambringar lunginflammation. Det tar 5-6 dagar.

Lunginflammation visar sig med hög feber och andningsbesvär, inte som en klassisk förkylning. Om du känner att du inte kan andas, ska du snarast vända dig till en läkare.

Hur man undviker viruset:

Viruset överförs främst genom direkt kontakt, eller att man tar på sig kläder eller material infekterade av viruset. Därför är det mycket viktigt att tvätta händerna ofta.

Viruset överlever bara i 10 minuter på händerna, men under den tiden kan mycket hända: du kan torka sig själv i ögonen, klia näsan, och det är så här viruset kan vandra in i halsen.

För din och andras skull: Tvätta därför händerna ofta och desinficera dem.

Det går att skölja halsen med ett desinficerande munskölj, som kan begränsa mängden virus som kommer ner i halsen. Så här kan man undvika att det går vidare därifrån och ner i lungorna.

Du kan desinficera tangentbord och mus.

Alla borde följa dessa råd - både för sig själva och andras skull.

Det händer att det nya Corona-viruset NCP inte ger symptom de första dagarna. Det kan därför vara svårt att veta om en person är smittad. Men i det ögonblicket det visar sig med feber och hosta, och man söker hjälp på sjukhuset är ofta 50 % av lungorna infekterade, och det kan vara för sent.

Experterna från Taiwan rekommenderar att du tar ett enkelt test varje morgon:

Ta ett djupt andetag och håll andan i 10 sekunder. Om du klarar det utan att hosta, känna obehag eller tryck över bröstet betyder det att lungorna inte är infekterade, och det tyder på att du inte har en infektion.

Detta är råd som även läkare i Japan som behandlar de som blivit sjuka av covid-19, rekommenderar:

Alla bör se till att hålla mun och hals fuktiga genom att dricka en slurk vatten, helst varje kvart.
Vatten och andra vätskor leder viruset in i magen, och magsyran ser till att viruset dör.

Dela denna information med familj, vänner och bekanta - så att du kan hjälpa andra!


 

Detta står dom om i DN;

 

Sedan utbrottet av det nya coronaviruset i Kina i december har konspirationsteorier och missvisande påståenden spridits. Foto: Chinatopix/AP  

 

 

Sedan det nya coronaviruset blev känt har en rad olika missvisande och falska påståendet spridits om viruset och sjukdomen covid-19. DN faktakollar löpande påståendena som sprids. 

 

 

Kedjebrev med falsk information sprids på svenska sociala medier

 

”Nyttig information om Corona virus. Detta är ett utdrag ur en rekommendation från den italienska läkaren Dr. Lidia Rota som vänder sig till hur man relaterar till Corona-viruset.” Så börjar ett kedjebrev som just nu sprids på svenska sociala medier. I kedjebrevet påstås bland annat att varmt te och ”vilket munskydd som helst” kan motverka spridningen av det coronaviruset. Man uppmanas också att undvika is och kalla drycker. Kedjebrevet har spridits i bland annat Italien, Norge och Frankrike. I vissa fall har innehållet påståtts komma från Unicef.

 

 

Påståendena i kedjebrevet har bland annat faktakollats av franska Le Monde och danska Tjekdet. 

 

I kedjebrevet påstås det bland annat att viruset dör om det utsätts till temperaturer över 26-27 grader.

– Det är ologiskt. Hur skulle viruset i så fall kunna leva i min kropp, där det är 37 grader?, säger Jan Pravsgaard Christensen, professor i immunologi på Köpenhamns Universitet, till Tjekdet.

Som DN tidigare kunnat rapportera om är munskydd inte användbart utanför vården, eftersom de munskydd som faktiskt stoppar virus är jobbiga att andas i och går inte att använda så många timmar eftersom den som bär munskyddet blir andfådd. De måste dessutom bytas ofta.


Kedjebrevet påstår dessutom att den som är orolig för viruset kan testa sig själv hemma genom att ta ett djupt andetag och sedan hålla andan i mer än tio sekunder. Har man problem att göra det kan man vara smittad, enligt kedjebrevet. Men som en faktakoll gjord av nyhetsbyrån AP gjort är det inte något säkert tecken på att man skulle vara smittad av covid-19. Det enda säkra sättet för att få svar på den frågan är att testa sig.

 

Det är bara några av de tveksamma eller rent av falska påståenden som sprids i kedjebrevet. Även om några tips i kedjebrevet, som att tvätta händerna med handsprit, är riktiga, finns det källor som är betydligt mer trovärdiga. Folkhälsomyndigheten tillhandahåller bland annat en samlingssida för information om viruset, och det går också att ställa frågor genom att ringa numret 11313, Sveriges nationella informationsnummer.

 

Om du har förkylningssymtom är Folkhälsomyndighetens senaste riktlinjer att du ska stanna hemma och undvika att träffa andra.

 

Viruset förutspåddes inte av författaren Dean Koontz – även om hans fiktiva virus har namnet 

Flera användare på sociala medier i Sverige har sedan det nya coronaviruset blev känt delat utdrag ur boken ”The eyes of darkness”, skriven 1981 av den amerikanska författaren Dean Koontz. I nyare utgåvor av boken förekommer ett virus med namnet ‘Wuhan-400’. Viruset är i boken ett biovapen utvecklat i Wuhan i Kina, alltså staden där det nya coronaviruset först upptäcktes.

Viruset i boken skiljer sig dock stort från det nya coronaviruset, inte minst eftersom det nya coronaviruset i nuläget bedöms komma från ett däggdjur och inte från ett laboratorium. Viruset i boken dödar dessutom alla som smittas av det, medan det verkliga viruset bedöms ha en dödlighet på ungefär 2 procent. Läs Mer HÄR.

 


Dela inte kedjebrevet med hälsoråd från “italienska läkaren”

 

 

 

 

Innan man delar viss information så ska man kolla upp det.. Ja, vissa saker stämmer men detta gör det absolut inte o kan vara så farligt... 

Av Anneli Gustavsson - 12 mars 2020 10:30



Gå inte till närmsta mottagning om du tror att du har corona.

 

Känner du av influensalikande symptom eller har varit ute och rest i ett land där många har blivit smittade av coronavirus är det viktigt att du söker vård.
 
Misstänker du Corona-symptom ? Så ska du göra.
 
 
 

Hjälper munskydd mot coronaviruset?

 

Vi reder ut rykten och myter kring det omtalade coronaviruset

Hjälper munskydd mot coronaviruset? Vi reder ut rykten och myter kring det omtalade coronaviruset.
 

Läkaren: Så känns det att ha corona.

 


 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards