Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 6 mars 2020

Av Anneli Gustavsson - 6 mars 2020 11:30


Häromdagen bakade jag en morotskaka för första gången. Jag fick lite hjälp av medlemmar i en gupp jag är med i på fb.. Den gruppen är farlig för den finns SÅ mycket gott som dom bjuder på. 

 

Men jag kände att jag blev så sugen på den här kakan så jag tänkte mig på ett försök.. 

 

Jag gick efter Roy Fares recept, det var så enkelt det var bara det att jag var lite nervös ett par gånger =)


  



 

Äggen skulle vara 220 gr men det  blev bara 214 av 4 ägg, jag vågade inte ta i fler.


 

Vispade ihop ägg o socker poröst i 5 min, jag ställde klockan =)


 

Sen siktade jag ner dom torra ingredienserna o blandade med slickepotten.


   

 Tog hälften av mjölet o sen tog jag i dom rivna morötterna o sen tog jag i det sista av mjölblandningen.


Så här såg det ut, det smakade så gott =)


 

Jag använde min nya form för första gången, mjölade kanterna o hade bakplåtspapper i  botten som jag klippte ut, sen delade jag ut det jämnt.


 

In i mitten av uggen på 180 gr.


   

Den skulle stå inne i 30 - 35 min, men den fick stå inne lite längre. Om det skulle bli lite bränt ovanpå kunde man lägga dit lite folie för att skydda kakan, men min blev så fin. Jag tror att jag hade inne den i knappt 45 min.. Efter 30 min var den sladdrig o "blöt" men sen gick det riktigt fort att bli bakad.


Jag lät den svalna i formen sen tog jag ut den o vände den upp o ner ifall den skulle bli lite torr. Jag lät bakplåtspappret vara kvar o tog inte bort det förrns jag la på frostingen. 


   

Jag vägde upp rumsvarmt smör, hade i creme cheese som jag vispade ihop så det blev vitt o fluffigt. 


 

Sen hade jag i florsocker o vaniljsocker som jag siktade ner. Fortsatte att vispa. 


 

Drog försiktig av pappret o det var så enkelt att dra bort..


  


 

Sen blandade jag till limesockret,, jag tog skal från 3 lime för mina var så små.. Men,, jag kommer nog inte ta med socker nästa gång för själva frostingen är ju söt i sig så det hade räckt med bara lite syrlig o go lime.. 


Jag tog på alldeles för mycket av limesockret,, så det hade nog blivit jättebra om jag hade tagit mindre.. Frostingen var perfekt när jag hade vispat den, men sen blev den lös när jag la på den på kakan, jag kanske vispade den för mycket ?   Men kolla vilken skönhet =)


   

Den blev så HÖG o fin,, jag blev riktigt stolt.. 


 

Storleken på formen som jag hade o den var så bra att baka med. 30 x 24 cm


Jag köpte 2-pack så den andra formen som jag har är lite större men riktigt bra. Jag köpte dom antingen på ÖoB eller Rusta ? Jag kommer inte ihåg vilket.


 

Sen skulle man ju riva morötterna o jag slet som ett djur.. Jag har ju ont av min fibromyalgi o det blev inte bättre kan jag säga.. Men jag rev på.. MEN.............


 

På natten kommer jag ju på att jag har en sån här månlandare,,, Varför tog jag inte den ?? Jaja det är lätt att vara efterklok, men nu vet jag ju de till en annan gång =)


Jag kan verkligen rekommendera att baka den här morotskakan för den var så god.. O den var faktiskt lätt att göra. Det jag måste få till nästa gång är att kunna lägga ner dom bättre i formen när jag ska frysa dom, för nu ligger dom o skaver mot varandra så jag får väl såga loss dom =) 



Morotskaka

  • 340 g morot, finrivna [ca 6] 
  • 300 g vetemjöl [5 dl]
  • 5 g bikarbonat [1 tsk]
  • 7 g bakpulver [1.5 tsk]
  • 4 g salt [0,5 tsk]
  • 6 g malen kanel [2,5 tsk]
  • 220 g ägg [4 st]
  • 300 g strösocker [3,5 dl]
  • 260 g olja [3 dl]

Gör så här

  1. Morotskaka
    Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en bakform, 30 x 22 cm, med smör. Mjöla formens kanter lätt med vetemjöl och täck bottnen med bakplåtspapper.
  2. Sikta mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och kanel i en bunke.
  3. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i en annan bunke, minst 5 minuter med elvisp. Blanda sedan i olja och de torra ingredienserna. Rör till sist ner de rivna morötterna.
  4. Fördela smeten jämnt i formen. Grädda mitt i ugnen i 30-35 minuter. Prova med sticka att kakan är genomgräddad. Låt svalna helt i formen.

Frosting

  • 200 g osaltat smör, rumsvarmt
  • 400 g färskost, rumsvarm (cream cheese)
  • 210 g florsocker [3.5 dl]
  • 12 g vaniljsocker [2 tsk]

Frosting
Vispa med elvisp ihop smör och färskost till en vit och fluffig blandning.

 

Limesocker

  • 45 g strösocker [0,5 dl]
  • 2 limefrukter, rivet skal

Limesocker
Blanda samman allt i en bunke och strö över.

 

Matsortera morotsskalen till återvinning och njut sedan av din morotskaka!

 

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards