Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 30 januari 2020

Av Anneli Gustavsson - 30 januari 2020 23:50


klicka på bilden så kommer du till Aftonbladet  

 

Antalet smittade av coronaviruset ökar explosionsartat.


På bara en vecka har antalet insjuknade tiofaldigats.


Nu utlöser WHO nödläge i en desperat åtgärd att försöka stoppa smittan.


Varningen, ”internationellt hälsonödläge”, är den allvarligaste som FN kan utfärda.

Deklarationen innebär vanligen att större resurser avsätts för att stoppa utbrottet, men också att regeringar uppmanas att begränsa resor till berörda områden. Åtgärden medför också striktare kontroller och rapporteringsplikt.

 

I nuläget har 8 200 personer konstaterats smittade och minst 170 har avlidit. Många av de som dött har haft andra medicinska besvär. En tredjedel av de som insjuknat har dock inte haft någon underliggande sjukdom.

 


Minst två patienter, en i Tyskland och enUSA, uppges ha fått sjukdomen utan att ha rest till Wuhan, där pandemin ursprungligen utbröt i december. På grund av att kinesiska myndigheter väntade flera veckor med att rapportera det första fallet tros viruset nu vara mycket svårstoppat. Dock passadWHO på att berömma Kina, då agerandet nu var mycket mer kraftfullt än vid Sars-utbrottet 2003.

– Vi kan bara stoppa det här tillsammans, säger Ghebreyesus under en presskonferens på torsdagskvällen.

Dödligheten är okänd, men tros vara lägre än för Sars och Mers, två likartade virus.





Ja det är bara att hålla tummarna att dom kan bota dom som är smittade o att smittan inte sprids.. Sverige är ganska förberedda men man kan ju aldrig vara helt säker. 

 

Sen är det dom som inte är friska som har större risk att bli smittad..


 

Av Anneli Gustavsson - 30 januari 2020 16:30


   

UPPDRAG GRANSKNING · Extremt magra kor, djur som tvingas ligga i och vada i sin egen avföring. Uppdrag granskning och SVT Nyheter Gävleborg kan visa unika bilder inifrån en svensk mjölkgård som varje vecka levererar tiotusentals liter mjölk till mejerijätten Arla.

“Djuren ska vara friska. Djuren ska hållas och skötas i en bra miljö.”

Så står det i Arlas kvalitetsprogram.

Men Uppdrag granskning och SVT Nyheter Gävleborg har fått tillgång till en nytagen film som visar en helt annan verklighet. Den är filmad inifrån en av de över 2 600 gårdar som levererar mjölk till Arla i Sverige – och en av de större mjölkgårdarna som finns i Hälsingland.

Filmen ska ha tagits för mindre än två månader sedan, i början på december.

 

   

Tjockt lager av urin och avföring

På bilderna ser man hur många av mjölkkorna tvingas vada runt och ligga i ett tjockt lager av urin och avföring. Dessutom syns flera extremt magra djur.

– Jag som har varit länsveterinär i många år, jag måste säga att det här är bland det värsta jag sett, säger Margareta Stéen, docent i veterinärmedicin på Nationellt centrum för djurvälfärd vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.


– Jag såg att djuren inte behandlades väl av de ansvariga. Ägaren var inte inblandad i att sköta gården. Han brydde sig inte, säger en före detta anställd som arbetade en kort period på gården.

 

Sedan 2010 har Länsstyrelsen i Gävleborg tagit emot 38 anmälningar mot gården och ägaren. Flera gånger har man konstaterat brister.

Det har bland annat handlat om kor som varit för smutsiga och i underhull, det vill säga magra.




På Arlas hemsida visas bilder av lyckliga kor på grönbete i Sommarsverige. Under fliken ”ko-filosofi” skriver mejeriföretaget: ”Vi Arlabönder är måna om att korna är friska och sköts med omsorg... Om korna mår bra så blir mjölken bra.”

Men enligt SVT:s nya granskning av Arla är deras ”ko-filosofi” långt från sanningen. I programmet visas klipp på hur kor lever i misär på en gård i Hälsingland. Gården levererar tiotusentals liter mjölk till Arla varje vecka. 

I filmerna får man se hur kor vadar i avföring och urin inne i ladugården. Vissa av dem extremt magra. 

 

 

 

 

Hur kan en människa misshandla djur på detta sättet ?? Det är fruktansvärt hur dom lever. Dom får ligga i sin egna skit, stå i sin egna skit. 

 

En hade ett sår på sitt ben o det gjorde dom inget åt så att benet  började ruttna o sen gick av.. Ägaren avlivade inte kon förrns det hade gått så långt att kon inte kunde resa sig upp.

 

Här köper vi massor med mjölk o tror att alla kossorna lever ett underbart liv, har sin  hälsa o lever bra. 

 

Hur många gårdar är det inte som "mörkas" där dom har sjuka, magra, eländiga kor ?? Kor som måste ställa upp för mjölkning för att vi ska få mjölk.. Sen lever dom i missär.. Det är fruktansvärt så får det inte gå till.

 

Den här gården hade redan 2010 blivit anmäld o har fått massor med anmälningar på sig men inget har gjorts.. VARFÖR ??  Det är väl upp till djurskyddet att kolla upp så att ägaren gör något åt saken ?? När ens anställda säger ifrån o visar bilder på hur dom lever o mår o ändå görs inget.. Ägaren hade sagt till dom att ta hand om korna så inte grannarna skulle se dom.

 

Hur kan en människa vara så rå ?? När det är djur eller människor som behandlas på detta sättet så önskar jag att den som gjorde detta mot något fick smaka på sin egna medicin,,det är bara det att jag själv skulle aldrig kunna behandla någon på det sättet även att jag visste att personen i fråga gjorde fel.. 

 

Jag hoppas verkligen att han blir av med alla kossor o att dom får komma till en bra miljö o att dom som mår så dåligt få avsluta sitt liv o slippa lidande.

 

Jag hoppas oxo att han får ett långt fängelsestraff o inte bara smäll på fingrarna o en lapp där det står att han inte får ha några mer kor..........

 

Lås in personen i fråga o släng nyckeln lång väg !!!

 

DJURPLÅGARE !!!

 

 

 


Av Anneli Gustavsson - 30 januari 2020 13:45


När jag kommer till röntgen o väntar på min tur så pratar sköterskan med en ung kille o han säger att hans mamma har gjort sig illa i axeln o vill komma in för en röntgen.. Men hon försöker förklara för honom att man inte bara kan komma dit o begära en rtg utan man måste gå via läkaren först ( han var otrevlig o ville inte förstå ) .. Så hon sa att när dom ändå är där så kan dom gå bort till akuten o få träffa en läkare men det ville han inte. Han sa att han inte hade tid med det men hon sa att det var enda sättet att kunna få en rtg OM det skulle behövas.

 

Han frågade hur lång tid det skulle ta innan dom fick träffa läkaren o hon sa att det troligtvis kommer att ta många timmar o sen frågade hon om han bade bråttom o hur länge han kunde vänta ?? 30 min säger stollen då... Han sa att han inte tänker sitta 6 timmar som han hade fått göra en annan gång o då säger sskan att det är så det går till där,, det är för att det är AKUTFALL................ Hon erbjuder att följa med dom bort dit men han säger att han hittar själv o jag märker att hon börjar tappa tålamodet.. Han sa oxo att han inte kunde lämna hela sin familj där, jag vet inte hur många dom var ,,, för dom kunde inte Svenska,, men det finns ju faktiskt tolk man beställa. Vem tror dom att dom är ??

 

Det kommer fram efter mycket tjafsande från honom att detta hände för 2 veckor sen så det var INTE AKUT som han först sa. Men det slutade med att dom i alla fall gick bort till akuten o jag hoppas att dom får vänta väldigt länge för så gör man inte.

 

Sen när jag satt i väntrummet så var den en annan tjej där med en äldre dam , så när personalen kommer o ropar upp henne så fräser tjejen ifrån o säger att det är på tiden, dom har faktiskt en tid till läkaren den o den tiden.. Ja säger sskan ,, vi har varit o ropat upp er flera gånger i det andra väntrummet ,, där ni skulle sitta.. Så dom hade satt sig fel o det fick sskan lida för.. Dålig stil.

 

Jag behövde inte vänta länge på min tur o dom var så trevliga. Dom förklarade hur undersökningen skulle gå till. Att jag först skulle svälja en tunn kontrast för att sen svälja tjockflytade kontrast o sist vatten. Jag fick ta en klunk i taget o jag satte faktiskt i halsen en gång så det var bra att dom fick se det.. Sen efter att jag hade stått o gjort detta skulle dom lägga mig ner så jag skulle svälja oxo men det gick rätt bra.. Det tog ca 30 min o sen åkte jag till apoteket i Norrahammar där jag hade beställt min medicin.. Jag måste ju alltid beställa den eftersom det är på licens så dom har den inte hemma.. Men nu fick jag den så fort så jag har ju kvar men nu har jag den hemma i alla fall. 

 

Ja, nu är jag nog genomsökt ganska rejält.. Nu ska jag bara ta nya prover den 3;e feb eftersom blodfetterna var något höga på förra men det kan dom bli av medicinen jag äter så det är därför som dom har täta kontroller, det är bra de. Det känns tryggt att ha det så. Den här gången slipper jag grav-test ,, det var jag ju tvungen att ta förra året på Neotigasonen,, men den här medicinen är precis lika farlig för ett foster men dom har väl förstått nu att jag inte ska bli gravid o skaffa barn =)  Annars är det så bra att dom är så noga, för när man har ätit den är medicinen o vill skaffa barn måste man vänta i 3 år så skadlig är medicinen för ett foster.

 

Ni får ha en fin dag där ute.

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Av Anneli Gustavsson - 30 januari 2020 10:00


Har du hudflikar eller hudloppor,, ja jag kallar dom loppor,, eller rättare sagt så liknar dom ibland fästingar =) Dom är både fula o ibland äckliga..

 

Dom sätter sig ofta där huden skavar mot varandra o det kan ju göra ont o börja blöda.. Det brukar oxo sätta sig under armhålorna o där kanske man vill raka sig o då har man ofta sönder dom o det gör ont. 

 

Det finns mycket man kan göra, olika knåp o knep. Dyra mediciner, låta läkaren operera bort dom.. 

 

Men det finns nåt som är bra,, som dom säger jag har själv inte provat det,, jag tror inte att jag har nån ? Jag får kolla upp det =)

 

 

 

Men om man tar äppelcidervinäger o skrubbar 2-3 gånger/dag,, det kan upp till en vecka eller mer.. Men man ser hur den ändrar färg, blir mörkare ,, tillslut  blir den svart o förhoppningsvis trillar den av.

 

Värt ett försök i alla fall.. 

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards