Mitt Nya Liv

Direktlänk till inlägg 21 januari 2020

Irénes inlägg om Sveriges sjukvård sprider sig som en löpeld över landet.

Av Anneli Gustavsson - 21 januari 2020 10:37


 

 

Hiss & diss av sjukvården första helgen 2020.

 

I lördags tillbringade jag 13(!) timmar på SÖS-akuten med min snart 83 åriga mor. Vi hade hänvisats dit efter att först ha åkt till närakuten där läkaren trodde att hon fått propp i lungan och därför remitterade oss till SÖS-akut för att kunna röntga lungorna. Min mor var markerad ”prioriterad” eftersom proppar i lungorna är rätt farligt, ändå tog det närmare 7 timmar innan hon fick träffa en läkare, efter ytterligare några timmar blev hon röntgad och proppar i båda lungorna konstaterades.

 

Nu tror ni kanske att jag ska ondgöra mig över allt med akuten, men ack så fel ni har. Det är nämligen omöjligt att bli arg på några som sliter så hårt som personalen gjorde dessa timmar. Vi fick på nära håll se hjältar & hjältinnor som arbetade under förhållanden som mest påminde om förhållanden i en krigssituation.

 

Huddinges akut hade nämligen stabsläge så alla akutfall kom till (främst) SÖS och Karolinskas akuter, antalet svårt sjuka & skadade tycktes aldrig ta slut.

 

Sängar stod inte bara utmed varenda vägg i korridorerna utan ställdes bredvid varandra i rader mitt på golvet (som packade sillar) och hela tiden fylldes det på. Vid ett tillfälle hörde jag en desperat läkare säga till ambulanspersonalen som kom in med ytterligare en sjukling ”men snälla, hen tillhör inte vår akut, se dig omkring, vi kan inte ta emot fler patienter, du måste köra den till Karolinska dit hen hör!” Ambulanspersonalen svarar uppgivet och läkaren säger med darrande stämma ”snälla, jag förstår att hen vill hit men man kan inte välja akut när läget är så här, se dig omkring, vi har nått bristningsgränsen för länge sedan!”

 

Men patienter fortsatte strömma in, gamla med hjärtproblem, unga med andningsproblem, någon som stått på näsan på fyllan och skyllde på ”Bajen”. Självmordsförsök, knarkare med psykoser, någon som fått ett epilepsianfall & slagit sig sönder & samman, en förmodat dement man som vandrade runt och försökte lägga sig på alla andras britsar (han avslutade kvällen med att sätta sig och urinera på en hysterisk kvinna som tidigare ägnat timmar åt att ligga & skrika på golvet). 

 

Som personalen slet! Trots ett tryck som skulle fått vem som helst att bryta ihop, lägga sig i fosterställning på golvet och gråta så bemötte de varenda människa med vänlighet, värdighet, kunnighet & respekt.

 

De tröstade en onykter kvinna som troligen fått stryk av sin man och klappade om henne varje gång de passerade, de ledde, med änglars tålamod, tillbaka den demente mannen för miljonte gången & de ”tappade det inte” trots att systrarna vid några tillfällen fick sitta på knä på golvet för att ta blodprov på patienterna då stolarna var slut.

 

Att flytta en säng (vilket gjordes hela tiden) var som att starta ett stort Tetris då varenda golvyta var upptagen. Sida vid sida stod sängarna utan minsta möjlighet till någon form av ”privacy” och EKG på patienter fick tas mitt i rum bland en massa andra människor....

 

När min snart 83-åriga mor konstaterats ha propp i lungorna blev hon inskriven, dock visade det sig att det var fullt på sjukhuset så inskrivningen ”betyder i nuläget att hon får ligga här på akuten i korridoren i natt”, sa den manliga sjuksköterskan som svar på min fråga när hon skulle komma till någon avdelning.

 

”Det här är hemskt, jag skäms att det ska vara på det här sättet, förlåt!” fortsatte han uppgivet. ”Herre gud, det är INTE ditt fel, ni är fantastiska, hur orkar ni?” svarade jag och han tittade på mig med sorgsna ögon. ”Det är ovärdigt” sa han lågt. ”Ovärdigt”.

Och han hade rätt. Det är ovärdigt att vi har det så här på en svensk akutmottagning 2020, Sverige är fortfarande ett välfärdsland.


Det är ovärdigt att människor som jobbar med att rädda liv ska sitta på knä på golvet för att kunna ta blodprover.

Det är en ovärdig och odräglig arbetssituation med på TOK för hög belastning (dessutom med dåligt betalt i förhållande till det jobb de utför).

 

Att landstinget ska spara in ytterligare pengar på vården är för mig OBEGRIPLIGT! Jag hörde uppgifter om att man ska banta akutvården i Stockholm för att några slapphänta människor slarvat bort våra skattepengar på trams som ”färgkurser” som är ovetenskaplig smörja, på sjukhusbyggen som letts av människor som är korrupta och konsulter som kostar multum.

 

Så här nära kaos var det längesedan jag var och varje medborgare borde höja sin röst och säga ifrån innan det är försent och vår är sjukvård helt nedmonterad.

Om inget görs nu, vilka av dessa fantastiska människor som slet på akuten i lördags ska vilja vara kvar där om ett år?!

 

Alla ni som jobbar på tidningar eller nyhetsredaktioner, ner till akuten och skriv krigsrubriker!

Alla vi andra måste höja rösten för så här kan det inte fortsätta, och ja, det gäller DIG också, nästa gång är det du, ditt barn eller någon du älskar som behöver akut vård. Då måste det funka!

 

Stort tack till personalen på SÖS-akuten, ni är fantastiska! ♥

 

Politiker som jobbar med dessa frågor, marsch pannkaka ner på akuten och kolla läget, ni kommer få en chock!  ping Aida Hadzialic (S) och Irene Svenonius (M) sluta tjafsa och gör något istället. Skärpning!

 

Och tillsist till alla som skott sig själva på sjukvårdens bekostnad har jag bara ett ord att säga, KARMA!

 

Ps Min snart 83-åriga mot bad mig skriva detta & hälsar att hon tyckte personalen var underbar men måste få mer resurser, NU!

 

För att komma till Irénes fb klicka på bilden.

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Gustavsson - Tisdag 16 april 20:45


      Som veterinär kallades jag in för att undersöka en 13-årig hund som hette Batuta.Familjen förväntade sig ett mirakel.Jag undersökte Batuta och upptäckte att han hade cancer och skulle dö av detta och att det inte fanns något att göra för...

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 11 april 20:45

    Den här bilden följer mig i graven. Den har jag tatuerat in på min arm =)       I dag har det varit en jobbig dag, det är det alltid den här dagen. I dag är det 9 år sen du somnade in o jag ser allt framför mig än, vilket är jobbigt....

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 4 april 21:00

  Det är så mycket att hålla reda på när man är hemma o är sjuk. Inte nog med att jag har min fibro o allt annat.. Jag går ju o bryter tån,, ja för ca 2 år sen.. Sen halkade jag ju 22a dec 23 o slog i rejält.    Men nu så har jag pratat med Fol...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 21:02


      Ja nu tjejer får vi ta fram rakhyvlarna, epilatorerna mm o se   till så att vi har lena o sexiga ben =)          ...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 20:35

  I dag har det varit skönt väder, härligt att klä sig lite lättare. I dag skulle jag även gå hem till Rohde o plocka med mig lite kläder o lite annat smått o gott.   Det är så att hon har kommit till ett korttidsboende för hon har varit sjuk. ...

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards