Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 20 juni 2019

Av Anneli Gustavsson - 20 juni 2019 19:11


För den som inte vet eller vill förstå hur det är att leva med fibromyalgi ska få lite att läsa.

 

Det syns inte utåt så därför har många svårt att förstå att man verkligen har ont.

 

En kram kan göra fruktansvärt ont. Ta på mig väldigt försiktigt. Jag älskar att kramas o mår bra av det även att det gör ont.


Nätterna kan vara hemska. Du vet inte vilken sida du ska ligga på. Om du ska ligga eller vara uppe eller kanske försöka palla upp kuddar o försöka sitta i sängen. Många gånger får jag gå några varv i lgh innan jag kan lägga mig igen.


När morgonen kommer så är man stel. Det känns som man har blivit inlindad i något hårt så man inte kan röra sig för att man är så stel o även pga smärtorna..


Innan jag har kunnat ta mina värktabletter så kan det vara rent ut sagt för jävligt. Så jag är så tacksam att jag har mina tabletter. Dom tar inte bort all värk men dom tar topparna o resten får man snällt stå ut med.


Har du en gång fått diagnosen fibromyalgi så har du inga andra sjukdomar. Det var nära att jag inte klarade mig för att jag hade gått med smärtor i magen i över 2 år, läkarna sa att det var min fibro men det var min gallblåsa som höll på att brista. Det finns faktiskt andra sjukdomar än fibromyalgi.


Det finns något som heter fibromyalgiögon.. Japp, det har jag. Tänk dig att du har smörjt dina händer o sen kliar du dig i ögonen så det blir helt suddigt,,,, trots att jag har glasögon. Det är så jobbigt att inte kunna se ordentligt.


Många gånger vill jag ha mina barnbarn men det är inte alltid jag orkar o det gör mig så ledsen. När sonen var liten så var han så duktig o hjälpte mig, han förstod att jag hade ont. Men jag blev så ledsen när jag inte kunde göra vissa saker med honom, men han förstod. Gjorde han verkligen det ? Jag hade dåligt samvete många många gånger.


När smärtan smäller till så känns det som någon hänger på mig med hela vikten, jag orkar knappt gå o hela kroppen känns mörbultad.


Jag blir så trött av att göra minsta lilla sak. När jag har skalat 5 potatisar så har jag så ont i ryggen/kroppen så jag knappt kan stå.

 

Jag har inte diskat för hand på många år, jag har en diskmaskin o den älskar jag. Jag klarar helt enkelt inte att stå nån längre tid.

 

Baka är något som jag knappt gör, det är flera år sen jag bakade. Jag vill så gärna baka lite bullar, men jag får välja en bra dag.


Att tänka tillbaka på "gamla" tider är jobbigt. Tänk för så handlade jag, städade, bakade, lagade mat o ja jag gjorde allt samtidigt det var inga problem alls.

 

Att kunna vara ute o dansa, jag buggade förr men det klarar jag inte av. Jag älskade att bugga o önskar så att jag kan börja bugga igen, nån dag.

 

Förr hade jag vänner som jag träffade regelbundet, men när man har värken så slår det ner allt totalt. Några av mina vänner försvann för dom förstod inte hur dåligt jag mådde. Idag har jag många vänner på nätet, men ingen som jag träffar så. Den tiden saknar jag, när vi träffades o gick ut o dansade.


Har jag en bra dag med vanlig värk så försöker man kanske göra något, men man känner inte just då att man gör för mycket,, det kommer dagen efter,,, som en baksmälla.


Hur många gånger jag har lett o sagt att jag mår toppen när hela kroppen skriker av värk o kramper. Det syns ju inte utanpå o många säger att jag alltid ser så glad o frisk ut. Det är inte lönt att förklara för vissa hur man egentligen mår. Men jag måste säga att det finns dom som förstår o även lyssnar.

 

När jag kommer hem till mig så kan jag gråta ut o slappna av, ingen ser mig.


Det kan vara tungt att ha på sig vissa kläder som en bh, satan vad ont det kan göra. Jeans som jag hade förr, det spände över musklerna så det har jag inte haft på många år. Tacka vet jag mjuka kläder.


Även att jag har världens goaste säng så kan den kännas så fel,, pga smärtan. Men man får palla upp sig med kuddarna så att man kan få lite sömn. Vissa nätter sover jag som en drottning.


När man är ute på stan eller nåt annat o har sin handväska hängandes över axlarna kan vara ett helvete,, men hur ska jag annars ha den ? Jag orkar inte bära den med händerna för det gör för ont.


Passet berättar min ålder, i mitt sinne är jag fortfarande 25 år, jag känner mig inte en dag äldre än 25 år o kroppen skriker högt o den känns som 80 år.

 

Jag vill ju kunna klara av mer än vad jag kan, men det går inte nu. Men det kanske kommer nåt botemedel nån dag så jag oxo kan få en dräglig vardag.


Jag har tappat koncentrationen, jag hittar inte orden o jag har ibland svårt att få ihop en mening, tappar namnen, lokalsinnet är lika med noll nu.

Jag har gjort ett mini demenstest, men jag har inte blivit dement så det var skönt. Det är "bara" min fibro som ställer till det.


Många frågar vad jag har gjort den dagen eftersom jag har värk ? Men värken kan komma utan att man gör något. Den bara finns där, dygnet runt hela tiden...


Man måste alltid försöka hålla reda på vad som är vad... Får jag ont nånstans så måste jag fråga mig själv om det är min fibro eller om det är nåt annat. O det var precis det jag gjorde när jag fick såna kramper i magen. Jag sa att det inte var min fibro men läkarna sa att det var den. Tänk så RÄTT jag fick då jag fick åka in akut för en gallblåseoperation som höll på att kosta mig livet. Så lyssna på era kroppar o ge er inte.


Vet ni vad ? Många håller fortfarande fast vid att fibro är en kärringasjukdom. SVBK - Sveda värk o brännkärring ... Man blir så ledsen när man får höra sånt här. Tack o lov så är det mer accepterat idag.


Man får försöka glädjas av dom små sakerna eller stunderna man kan komma åt. Många gånger får man göra saker o veta att man får ett helvete dom närmsta dagarna, men man gör dom ändå för man måste faktiskt få ha lite roligt.


Många tycker att när man är hemma o är sjukskriven eller har sjukpension så ska man inte vara ute o ha roligt. VARFÖR får man inte det ? Om jag kan ha mina barnbarn några dagar o få lite kärlek o bus av dom ska jag inte få det ? Ni ska veta att efter dom dagarna så är jag helt slut men det är det VÄRT.


Det är inte lätt att ha fibromyalgi. Det är inte roligt att inte kunna jobba. Jag vill göra det som alla andra gör, jobba, träffa vänner o ha roligt.


Nej, det är ingen "semester" att vara hemma . Många tänker inte på att man är s j u k utan tror att man har semester.


Lite av mina egna tankar.

 

 

#fibromyalgi #svbk #orkarinte

Av Anneli Gustavsson - 20 juni 2019 18:45


 


 

 

Jag hoppas att ni mår bra o att ni får en

 

underbar Midsommar

 

♥ Puss I Pannan ♥

 

 


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards