Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 15 juli 2018

Av Anneli Gustavsson - 15 juli 2018 20:07


Snälla, se till att inte glömma bort din hund i sommarvärmen! En varm bil är tillräckligt för att din hund riskerar att gå en plågsam död till mötes.

 

 

Visste du att temperaturen i en bil kan stiga upp till otroliga 52 grader på bara ett par timmar?  Det kan innebära en snabb dödsdom för din hund. Temperaturer som går över 41 grader är redan skadligt för hundar.

 

Varje år går flera hundar en plågsam död till mötes bara av att ha blivit lämnade i en för varm bil. Enligt Svenska Kennelklubben (SKK) kan temperaturen i en bil mer än fördubblas i solen.

 

Eftersom hundar är pälsdjur kan de dessutom inte svettas och svalka av sig som oss människor - det innebär att hettan blir än mer plågsam för en hund.

 

Oavsett om solen ligger på eller inte blir temperaturen i en bil snabbt skyhög. Svenska Kennelklubben har mätt hur varmt det blir i en bil som lämnas i solen nedan. Håll koll på vilka temperaturer som gäller för att aldrig behöva utsätta din hund för en dödlig risk.

 

 

 

Sommartemperatur i bilen. Källa: SKK 2014. Klicka på bilden så kommer du till hemsidan.




Var uppmärksam på symptomen

 

En hund som är överhettad visar ofta tydliga symptom på överhettning. Agria har listat vanliga symptom på överhettning. Var uppmärksam så att du kan rädda både din och andra hundar som befinner sig i riskzonen.

 

1. Röda, torra och insjunkna ögon tyder på uttorkning.

 

2. En hund som dreglar, flämtar och är vinglig visar tydliga tecken på överhettning.

 

3. Kräkningar och diarré i kombination med de andra symptomen kan kopplas till överhettning.

 

4. Medvetlöshet är ett stort varningstecknen och bör tas på högsta allvar.

 

 

Hund i bil

 

Om du får syn på en hund som uppvisar tecken på en överhettning är det viktig att agera fort. Kom ihåg att det alltid är bättre att ta det säkra före det osäkra. I de fall då hunden befinner sig i en bil har polisen tidigare gått ut med tydliga riktlinjer för att hjälpa hunden på bäst sätt, skriver Aftonbladet.

 

1. Kolla bildörren. Se efter om bildörren är öppen så att du direkt kan hjälpa hunden på plats.

 

2. Ring Polisen. Kontakta polisen direkt om dörrarna är låsta. 112 gäller för nödfall, annars ring 114 14.

 

3. Registreringsnummer. Skriv ner registreringsnummer, tid och datum så att du kan återge informationen vid senare tillfälle.

 

4. Krossa rutan. Till sist, om du inte hittat någon som helst ventilation, bör du krossa rutan. När hunden befinner sig i nöd har du alltid lagen på din sida.

 

 

Något som oxo är jätteviktigt när du ska gå ut med din hund är att du ska tänka på att inte ta för långa promenader mitt på dan.. Asfalten är skållhet,, för att få reda på hur varm den är, ta ovansidan på din hand o lägg på asfalten så känner du hur hundarna skulle känna det med sina trampdynor.. Det är många trampdynor som blir skållade nu i den här värmen bara för att hundägaren inte tänker på att det blir så varmt. 

Om du måste ut mitt på dagen så försök att hitta gräs som hunden kan gå på eller skuggor, jag vet att det inte alltid finns men det är något att tänka på...

 


 

Av Anneli Gustavsson - 15 juli 2018 18:07


Igår var jag bjuden till syrran för att gratulera Sanna o vinka av lillan,, Tilda som ska åka till USA som au pair i 1 år. 

 

 

Tyvärr fick jag ingen bra bild på Sanna ♥

 

Min kära svåger ♥

 

   

Jag tycker inte om färs men den här hamburgaren var riktigt god.

 

Tilda - USA ♥

 

   

 

Tilda ställde snällt upp på en sista bild innan jag gick hem igår. Hon skulle ut med sina vänner..

 

Nu har vi grattat Sanna o som sagt va vinkat av Tilda så nu ses vi inte på 1 år,, inte mer än via nätet.  

Det var trevligt att även få träffa Sannas svärmor som var här på besök, hon sov hos mamma så dom har tjattrat på om allt =)

 

Jag har som vanligt mycket värk i hela kroppen men även fötterna så därför fick jag åka hem tidigare igår från kalaset. Natten har varit hemsk på alla sätt o vis. 

 

Jag har suttit lite i solen idag det har varit jättevarmt o skönt.

 

 

I vanlig ordning så har det varit +51 i solen o i lä, det går ju åt lite extra vatten. Men jag tycker att det är skönt, jag njuter.

 

Nu sitter jag med fötterna i fotbad, bara vanligt vatten. Ska strax in o duscha så jag får se hur det går med fötterna om jag måste fila till dom lite men den fina sidan.. Man ska ju inte hålla på att fila fötterna för då motarbetar huden sig själv o bygger på mer hud som gör att det torkar o går sönder. Jag AVSKYR mina fötter dels för hur dom ser ut o mest för hur ont jag har. Den som aldrig har haft sprickor under fötterna kan inte sätta sig in i hur satans ont det faktiskt gör.

 

Nä nu väntar duschen. Hoppas att ni kan njuta av den underbara värmen. 

 

Var rädda om er o varandra. Puss I Pannan ♥

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards