Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 10 juli 2018

Av Anneli Gustavsson - 10 juli 2018 21:27


Fästingar är en riktig plåga för människor och djur på sommaren. Här är fem saker som du behöver känna till om parasiten.

 

Sommaren är en underbar årstid som bjuder på många härligheter som sol och bad. Men det finns även ett stort problem för oss människor, speciellt för de som vistas mycket ute i naturen på sommaren. Vi pratar självklart om fästingen.

 

Den otäcka parasiten lever på blod från både människor och djur och bär således även med sig flera olika smittor. Här är fem saker som du behöver känna till om fästingar för att bli mer säker i sommar.

 

1. Fästingssäsongen

Det kanske allra viktigaste att komma ihåg är när själva högsäsongen för fästingar är i Sverige. Många tänker säkert att det enbart är på sommaren som man behöver vara försiktigt för parasiten men så är inte fallet. Istället så är det från att det är runt fem grader ute som fästingarna är aktiva. Därför ska man vara extra försiktigt i Sverige från runt mars till oktober enligt hemsidan fästing.nu.

 

 


2. Vad är TBE?


Många är rädda för att bli angripen av fästingar och det är inte så konstigt. Speciellt inte eftersom att det faktiskt finns en chans att drabbas av tick-borne encephalitis, även kallat TBE. Men vad är egentligen TBE?

 


TBE är en sjukdom som angriper hjärnans nervsystem. Människor smittas av TBE genom fästingbett men smittan kommer inte ursprungligen från fästingen. Istället är det fästingen som först blivit smittad efter att den sugit blod från en smågnagare, enligt hemsidan tbe.se.


Om du har haft en fästing och upplever symptom som feber, huvudvärk, trötthet och muskelvärk efter en till två veckor är det viktigt att du söker vård så fort som möjligt. Detta eftersom att du då kan ha blivit smittad av TBE.

 

 

 

Spruta mot TBE. Bildkälla: TT/FREDRIK SANDBERG

 


3. Vad är borrelia?


Fästingar bär inte enbart på TBE-smitta utan även på borrelia. Borrelia i sig är en bakterieinfektion som en tredjedel av alla fästingar bär på. Men som tur är så är smittan fortfarande väldigt ovanlig hos människor. Skulle du trots allt få borrelia så uppträder sjukdomen på lite olika sätt och i allra värsta fall så kan man drabbas av ansiktsförlamning. Det allra vanligaste symptomet är dock att man får en röd rund ring runt bettet, denna hudinfektion kallas för erythema migrans. Viktigt att tänka på är dock att bara för att du fått en röd ring runt bettet så är det inte säkert att du drabbats av borelia. 

 


Är du rädd för att du drabbats av borrelia är det viktigt att du söker sjukvård så fort som möjligt.

 

 

4. Ta bort fästingen på rätt sätt

Om du har fått en fästing så är det inte skrivet i sten att du även kommer att bli smittad av någon av de sjukdomar som de bär. Men trots detta så är det fortfarande viktigt att du tar bort fästingen på rätt sätt. 

 

Stegen för detta är inte många men det är bra om du har en pincett i närheten. Det du gör är att du griper tag i fästingen med pincetten så nära huvudet som möjligt och dra rakt upp, skriver hemsidan fästing.nu. Gör dig sedan av med fästingen genom att spola ner den i toaletten eller släpp ut den i naturen. 


 

Så här ska du ta bort en fästing. Bildkälla: Baxter/TT /HAND OUT 

 

5. Dör en fästing när man tar bort den? 

Den finns vissa skrönor om att fästingar nästan aldrig dör och att huvudet fortsätter att leva om man inte får bort den. Sanningen är dock att fästingarna oftast blir så skadade att de inte kan suga efter att man dragit ut den, skriver Expressen.


Missa inte att läsa om varningen för den markanta ökningen av TBE-fall i Sverige 2018.

 

 

Av Anneli Gustavsson - 10 juli 2018 20:01



 

Det är sommar och solen är riktigt varm, därför är solskydd jätteviktigt. Men i Läkemedelsverkets granskning så var det flera solprodukter som faktiskt inte riktigt uppfyllde alla krav.

 

 

 

Det är sommar och solen är riktigt varm. Något som är viktigt att tänka på då är att se till att du smörjer in dig med solskydd för att undvika att bränna dig. 

 

Men nyligen gick Läkemedelsverket ut med att flera solprodukter inte hade klarat deras granskning, alltså produkter som inte riktigt uppfyller kraven. I kontrollen visade det sig att det fanns produkter som inte hade tillräcklig effektbevisning, något som är väldigt viktigt. 

På vissa produkter fanns det heller inte information om hur man skulle använda produkten för att få solskyddet som utlovats. 

 

– Kontrollen visade att 3 av 11 produkter hade bristfällig effektbevisning och att 7 av 11 produkter saknade bruksanvisning för säker användning vilket är allvarligt. Vi har krävt att dessa produkter ska korrigeras eller tas bort från marknaden, säger Charlotte Björkbäck, som är utredare på Läkemedelsverket, i ett pressmeddelande enligt Aftonbladet. 

 

 

Om företag importerar solskyddsprodukter från land utanför EU, måste de själv ta fram bevisning på att produkterna har den solskyddande effekt som utlovas. 

 

På produkterna ska det finnas bruksanvisning på vilken mängd solskydd man behöver smörja in sig med. Det ska också stå att man ska smörja sig flera gånger om dagen, men också hur lågt eller högt solskydd produkten ger.

 

Den bruksanvisningen saknade sju av 11 produkter som testades, skriver Aftonbladet. 

 

 

 

Av Anneli Gustavsson - 10 juli 2018 00:29


I morse halv 7 vaknade jag av att jag hade ont i skallen, upp o tog mig treo, la mig o somnade. Vaknade igen strax efter 9 med migrän, upp o ta imigran o treo, det tog en bra stund innan jag kunde somna om men lyckades tillslut.

 

Klockan ringde o jag gick upp för att göra mig i ordning. Skulle på Puva-bad nr 2 idag, måste åka buss för mamma är inte hemma, hon är i Påskallavik hos Tommy.. Rohde följde med mig för jag har inte åkt buss själv på många herrans år. Men jag köpte biljetten via appen o det var superlätt..

 

In till Ryhov, sätter händer o fötter i bad i 15 min, sen är det solaire ca 1 min o sen är jag klar.. Njae det tog sin lilla tid för solariet hade "låst" sig så dom kunde inte sätta på det men det lyckades tillslut.

 

In på apoteket för att hämta ut lite medicin o sen ut till bussen.



 

När vi hoppade av  bussen vid Ikea så regnade det o det var mörka moln, ja det åskade oxo.


 

Inne på Ikea köpte jag dessa bestick, jag har tittat på dom innan o det var väl dom bästa som fanns där.


 

Rohde njuter av sin hamburgare.


 

Jag är inte så förtjust i vanliga hamburgare så jag tog en kycklingburgare med milkshake, det var så gott. Jag blev så mätt, jag kunde inte äta upp mina alla stripsen.


 

Mums,, men Max är mycket bättre med sin mat.

 

När vi hade ätit så gick vi runt lite, vi gick bort till Claes Olsson o där köpte vi lite saker sen gick vi ut till bussen o åkte ner till stan till Netto. Handlade lite nektariner o nyponsoppa, jag blev så sugen på det när jag såg det. Sen när vi kom ut så regnade det o vi fick sitta o vänta på bussen ett tag. När vi satt o väntade så hade jag så ont så jag var gråtfärdig, allt värkte utom huvudet..

 

In på bussen, sätta mina tunga kassar i knät o hoppas på att resan hem skulle gå fort, ja det gick ganska fort. Men när jag skulle bära hem mina få saker så trodde jag att kroppen skulle gå av.. Bara besticken vägde väldigt mycket för att inte tala om nyponsoppan o mina nektariner.. Aldrig mer att jag bär det så, då väntar jag på att få låna mammas bil.

 

Jag var helt slut när jag kom hem. In till mamma för att se om Bailys var inne, men han kom springandes så han fick vara inne, gav honom mat, grädde o skinka, sa god natt o gick in till mig för att ringa mamma så vi pratade en stund , hon hade det bra.

 

La mig i sängen o skulle titta på tv;n men somnade efter en stund o vaknade för ca 1 timme sen. Det är så tröttsamt att jag aldrig kan sova mer än 1 timme för jag vaknar av värken så nu är det dags för nattmedicinen, så nu ska jag väl snart kunna somna igen.

 

Ja det var min dag, det blev många steg. Jag är lite ledsen för jag saknar mina promenader men jag kan bara inte gå så som mina fötter ser ut. Det ser väldigt mörkt ut, jag tror inte att dom här baden kommer att hjälpa mig, men ja, hoppas måste jag ju göra.

 

Var rädda om er o varandra. Dröm Vackra Drömmar.

 

Puss I Pannan ♥

 

 


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards