Mitt Nya Liv

Direktlänk till inlägg 8 juni 2017

Hur kommer det sig att man ”får” berätta om sin förkylning men inte om sin kroniska sjukdom eller psykiska ohälsa på Facebook?

Av Anneli Gustavsson - 8 juni 2017 15:35


När en person med en kronisk sjukdom eller psykisk ohälsa väljer att berätta om sin vardag inför sina vänner på Facebook är skälet varken att få gnälla av sig eller att få uppmärksamhet. Personen söker stöd, förståelse och gemenskap.

 

 

Idag toppas mitt nyhetsflöde på Facebook av ett inlägg där massvis av människor tröstar och stöttar min vän som drabbats av en förkylning. Hen är själv förvånad över alla omtänksamma kommentarer och snyftande gubbar inlägget har lockat till sig. Längre ner i nyhetsflödet berättar en annan vän om sin kroniska sjukdom – något i stil med ”idag när jag vaknade kände jag mig helt mörbultad av smärta” – och ytterligare en om sin psykiska ohälsa. Det förstnämnda inlägget har fått ett par hjärtan och snyftningar medan det andra har mötts av tystnad.

Jag har full förståelse för att det för de allra flesta kan vara svårt att hitta en igenkänningsfaktor i exempelvis kronisk smärta eller depression och att man därför väljer att skrolla förbi ett inlägg som man inte kan relatera till. Jag har också full förståelse för att det är roligare att läsa om de fantastiskt underbara saker som händer i vännernas vardag. Det är ju dessutom så Facebook fungerar: vi framlyfter allt bra med våra liv såsom resor, restaurangbesök, lyckliga stunder med barnen och så vidare. Tyvärr är livet inte alltid ett rosaskimmer. Man kan bli sjuk och råka ut för ohyggliga förluster. Under de svåraste perioderna blir det lätt så att man isoleras från omvärlden och då kan Facebook vara en av de få möjligheter till kontakt och stöd man har. Skrolla inte förbi. Och än viktigare: reta dig inte på personer som inte orkar upprätthålla en fasad av lycka och välmående.

Så här kan man uppfattas om man berättar om sin kroniska sjukdom eller psykiska ohälsa på Facebook

När man brottas med sjukdom kan man känna sig kluven inför om man borde berätta om sin tillvaro eller inte. För man är rädd, rädd för att bli bemött med samma skepsis och ifrågasättande som man kan bli bemött med därute i ”verkligheten”. Kluvenheten minskas inte av oron inför att andra ska tycka att man

  • Är desperat,
  • Bara vill ha uppmärksamhet,
  • Är överdrivet dramatisk,
  • Är gnällig,
  • Är otacksam,
  • Är hypokondrisk ,
  • Är svag,
  • Är känslomässigt instabil ,
  • Eller ”_____________” (fyll i själv).

Den här oron är inte obefogad. Den har sin grund i att man gång på gång har fått ganska hårda kommenterar uppslängda i ansiktet när man har varit som mest sårbar och bara har velat att någon ska lyssna. Du kan läsa mer om det bemötande många sjuka råkar ut för här: ”Jag blir väldigt ledsen när man säger de här 14 sakerna om min kroniska sjukdom”. (det är fruktansvärt att få höra detta)

Försök förstå varför någon väljer att berätta om sin kroniska sjukdom eller psykiska ohälsa på Facebook

Jag tycker själv att man ska berätta om sin sjukdom just för att sprida kunskap om den, så att man kan få ett bättre stöd från omgivningen. Ett bra stöd kräver nämligen kunskap och vetskap. Nu tror jag att du vill ge människor i din omgivning ett fint bemötande i både cyberrymden och köttrymden, så om du någon gång – om än bara för ett par sekunder – skulle störa dig på ett inlägg i vilket någon berättar om sin tillvaro med en kronisk sjukdom eller psykisk ohälsa, vill jag råda dig att verkligen försöka förstå varför en sjuk människa väljer att berätta om sjukdomen inför alla sina vänner på Facebook. Här har du några viktiga skäl!



En person med en kronisk sjukdom eller psykisk ohälsa kan välja att berätta om sin tillvaro som sjuk därför att

  • Hen vill ha stöd,
  • Hen vill ha vänskap,
  • Hen vill både lyssna och bli hörd,
  • Hen vill känna sig ”normal” (genom att bli bekräftad som person),
  • Hen vill inte bli bortglömd,
  • Hen vill få en chans till ett ”normalt” liv och att vara online kan för stunden vara enda sättet att få just detta,
  • Hen träffar inte människor så ofta och Facebook har därför blivit hens sociala liv.

Glöm inte bort att du kan göra skillnad för hur en person upplever sin sjukdom!



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Gustavsson - Tisdag 16 april 20:45


      Som veterinär kallades jag in för att undersöka en 13-årig hund som hette Batuta.Familjen förväntade sig ett mirakel.Jag undersökte Batuta och upptäckte att han hade cancer och skulle dö av detta och att det inte fanns något att göra för...

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 11 april 20:45

    Den här bilden följer mig i graven. Den har jag tatuerat in på min arm =)       I dag har det varit en jobbig dag, det är det alltid den här dagen. I dag är det 9 år sen du somnade in o jag ser allt framför mig än, vilket är jobbigt....

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 4 april 21:00

  Det är så mycket att hålla reda på när man är hemma o är sjuk. Inte nog med att jag har min fibro o allt annat.. Jag går ju o bryter tån,, ja för ca 2 år sen.. Sen halkade jag ju 22a dec 23 o slog i rejält.    Men nu så har jag pratat med Fol...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 21:02


      Ja nu tjejer får vi ta fram rakhyvlarna, epilatorerna mm o se   till så att vi har lena o sexiga ben =)          ...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 20:35

  I dag har det varit skönt väder, härligt att klä sig lite lättare. I dag skulle jag även gå hem till Rohde o plocka med mig lite kläder o lite annat smått o gott.   Det är så att hon har kommit till ett korttidsboende för hon har varit sjuk. ...

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards