Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 30 maj 2017

Av Anneli Gustavsson - 30 maj 2017 16:24



  



En 38-årig serievåldtäktsman jagas just nu av svensk polis, misstänkt för fyra grova våldtäkter.

– Han är jättefarlig och har hög återfallsrisk, säger Jonas Lennestål, expert på sexuellt våld, till TT.


Det var på fredagen som 38-åringen häktades i sin frånvaro av kammaråklagaren i Örebro. Han misstänks för att ha utfört fyra grova våldtäkter under tre dagar mellan den 17 och 19 maj, samt ett fall av olaga frihetsberövande. På måndagen var mannen fortfarande på fri fot. De misstänkta brotten har kopplingar till Örebro-området, men även till flera andra brottsplatser runt om i Sverige, uppger kammaråklagare Christine Chi.

 

– Det stämmer att han är på fri fot, men jag kan inte gå in på hur många offer det handlar om eller var vi söker efter honom, säger hon.

Två tidigare domar

Enligt tidningen Barometern är mannen skriven i Kalmar kommun. Det är dock oklart om polisen fått in några tips om att han skulle befinna sig där.

– Jag skulle inte säga det om det var så, vi går inte ut med var misstänkta eventuellt kan befinna sig. Men vi har inte gripit honom, så mycket kan jag säga, säger jourhavande förundersökningsledare Bo Olsson till Barometern.

Tidningen skriver även att mannens advokat har framfört att han nekar till anklagelserna.

Mannen har vid två andra tillfällen dömts till långa fängelsestraff för olika typer av sexuellt våld. År 2003 dömdes han till sju års fängelse för grov våldtäkt och sexuellt utnyttjande av minderårig. Sex år senare dömdes han till åtta års fängelse efter att upprepade gånger ha våldtagit två 17-åriga flickor under en 16 timmar lång mardrömsresa mellan Hultsfred och Linköping. Mannen beskrev i förhör hur han funderade på att mörda flickorna, för att bli dömd till livstids fängelse eftersom han inte klarade att leva i frihet.



Jonas Lennestål, psykolog på kriminalvården och expert på sexuellt våld, är väl insatt i mannens psykologiska problematik.

– Han är jättefarlig, har hög återfallsrisk och det kommer han ha en lång tid framöver. När en sådan här person är på fri fot och känner sig förföljd och inte har något att förlora så höjs också risken för att han utför något mer brott, säger han.

"Högriskare"

Jonas Lennestål är noga med att påpeka att de allra flesta sexualbrottslingar inte återfaller i brott, men att det i det här fallet handlar om en så kallad "högriskare", en person som kombinerar sexuell avvikelse med psykopatiska störningar, som exempelvis brist på empati och ett behov av att utöva makt över andra.

 

– Våldtäkten blir ett sätt att kortsiktigt få makt och kontroll över sina känslor. En gång är ingen gång. Men får man en konsekvens i form av ett straff och ändå fortsätter, då är det en vana. Då är man farlig och jäkligt svårt att rehabilitera, säger han.

 

När man upprepar brottslighet av den här arten, kan man någonsin bli helt frisk?

 

– Hade en sådan här kille dömts till vård så hade han i alla fall kunnat bli frisk och man hade kunnat undvika fler brottsoffer. Och då hade man kunnat sätta in föreskrifter som medicin eller kemisk kastrering, exempelvis. Men bedömningarna är så hårda att man i princip ska vara psykotisk. Enda sättet för en sådan här kille att bli frisk är en långvarig behandling.



Av Anneli Gustavsson - 30 maj 2017 15:31



Eftersom jag var liggande förra veckan o inte klarade av att träna så var det jättejobbigt idag. Jag klarade bara cykla 4,1 km på 10 min..

 

Dom flesta stationerna tog jag 10 x 4 så det är jag nöjd med. Det var bara ett par som jag inte orkade mer än 10 x 3.


Tungt som bara den. Mitt knä som jag gjorde illa för 1 vecka sen är mycket bättre nu men jag fick ta det lite lugnare.


Mitt vä ben domnar alltid när jag cyklar, måste vara en nerv som jävlas.

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards