Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 29 maj 2017

Av Anneli Gustavsson - 29 maj 2017 21:30




Bedragare försöker komma över ditt bank-ID genom  att skicka bluffmeddelanden till din mobiltelefon. 


Polisen går nu ut med en nationell varning.  


– Man försöker få dig att uppge dina personnummer och inloggningar för att kunna ta över ditt bank-ID och äga dig, säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter.


Dina pengar har tidigare berättat om bedragarnas olika metoder för att kapa ditt bank-ID och tömma dina konton. Det kan exempelvis vara via en falsk sida på Facebook, som utger sig för att tillhöra Skatteverket, som uppmanar dig att logga in på ditt bank-ID. 

Även Microsoftbedragarna, som spårats till Indien, har nu börjat med bank-id-kapning

Och under måndagsförmiddagen har det skickats ut meddelanden till människors mobiltelefoner med en länk som leder till en bluffsida. 

Inte samma taktik som Somalia-samtal

Upplägget skiljer sig från vågen av bluffsamtal med landsnummer från Somalia och Seychellerna som har rapporterats de senaste dygnen. 

Polisen förbereder en nationell varning.

– Vi kommer gå ut med en varning för detta på Facebook. Det här är en phishing-attack som startade vid 17.30 under söndagen, säger Jan Olsson.

 

LÄS MER: Tio frågor och svar om mobilt bank-ID

 

Hans konkreta råd för att att undvika att bli drabbad:

– Uppge aldrig personnummer, bank-ID-uppgifter eller kontouppgifter för att du får ett sms där det står att du ska göra det.

Numret går till San Marino

I meddelandet står det "Verifiera din identitet" och en förkortad bit.ly-länk är bifogad. 

– Jag fick ett sms nu på morgonen och blev lite nyfiken. Så jag kollade upp landsnumret och såg att det går till San Marino, säger en person i Skåne som fått meddelandet. 

San Marino är en republik som är belägen i Sydeuropa och omsluts av Italien. 

 

LÄS MER: Bedrägerierna mot mobilt bank-ID ökar

 

Personen prövade sedan att slå in länken som fanns med i meddelandet. 

– Då kom jag till en falsk bank-ID-sida. De hade snott loggan från bank-ID men uppe i hörnet så fanns  en ruta där man kunde välja land, och bank-ID har ju ingen nationell identifiering, säger personen, som uppger att fejksidan var "ganska skickligt" gjord. 

– Jag blev mest nyfiken eftersom jag förstod att det här var bluff från första början. 

Sidan har blockats för nätfiske

Under måndagsförmiddagen har sidan blockerats och det kommer upp ett meddelande om att sidan har rapporterats för nätfiske, "phishing". 

 

LÄS MER: Mobilt bank–ID – större krav på att ha rätt telefon

 

Bedragarna har flera metoder i verktygslådan. I en mer komplicerad variant hackar bedragarna först ett Facebook-konto. Sedan kontaktar de vänner till personen som blivit hackad och ber dem om uppgifter till deras bank-ID.


 

Av Anneli Gustavsson - 29 maj 2017 16:27


Vilken snurrig vecka det har varit. Jag har varit hos läkaren för mina sprickor som jag har på händerna o fötterna. På händerna var det handeksem o på fötterna var det självsprickor så jag har fått Betnovat till händerna som jag smörjar mig med. Är inne på min andra vecka nu så nu smörjer jag bara på kvällarna, sen blir det varannan kväll i 4 veckor.

 

För lite drygt 1 vecka sen så satt jag o somnade på toan,, det händer ganska ofta att jag gör de, jag sitter o nickar till o sen går jag o lägger mig. Men den här gången vaknade jag av att jag ramlade av toan, slog i knäna, skallen i väggen/kaklet o bet mig i tungan, vilken tur att jag inte bet av den. Det gjorde så satans ont så jag ville bara skrika men jag ville ju inte väcka nån i huset. Jag vet inte hur länge jag satt på toan innan jag damp i golvet.. Jaja, det resulterade i att jag inte klarade av att träna den kommande veckan för knät svullnade upp o gjorde jätteont. Nu är det mycket bättre tack o lov så nu ska jag träna den här veckan.

 

Jag städade i fredags tror jag det var,, plockade även ut ur min bokhylla för jag ska försöka sälja den ( ska köpa en ny ) ,, så när jag hade hållit på i många timmar kunde jag knappt röra mig pga värken. Händerna kunde jag knappt knyta eller öppna o resten av kroppen har varit hemsk.. Jag har legat i sängen i 1 vecka,, i vanliga fall så brukar jag kunna sova mig igenom värken o bara vara vaken när jag behöver röra lite på mig, ta medicin eller äta nåt ,, men det har varit jobbigt att inte kunna sova. Visst  har jag väl sovit lite på nätterna men inte så gott som jag brukar. Att försöka hoppa upp i sängen har varit en utmaning så jag måste sätta i knäna för att komma upp så jag har fått "rulla" mig upp, ja det låter konstigt men så var det.

 

Jag piggnade på o i går kom min son till mig o firade mig på mors dag, jag blev så glad o det värmde mitt hjärta. Jag fick en jättefin gunghäst o rosor i tyg så dom vissnar aldrig.

 

 

 

Inatt var jag lite snurrig, jag hade svårt att komma till ro o lägga mig ner utan satt upp i sängen o sov ett tag. Jag måste ha somnat för jag vaknade när jag var på toan o  hade klätt på mig för att någon skulle komma till mig, men jag vet inte vem det var ?

 

Jag förstod att jag hade gått i sömnen för när jag tittade på klockan var den lite drygt 04 så det var bara att ta av sig igen o lägga sig. Sen somnade jag gott o har sovit gott på morgonen. 

 

Jag förstår inte  hur dom här veckorna har varit,, det har varit fruktansvärt jobbigt o snurrigt. Hoppas att jag kan lugna ner mig.

 

Jag har varit ganska ledsen igen över att inte ha Teddy hos mig.

 

Måndag igen, ny vecka nya utmaningar. 

 

Puss I Pannan ♥

 

 

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards