Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 9 maj 2017

Av Anneli Gustavsson - 9 maj 2017 16:34


11 tips som får maten att hålla längre.. 


Man slänger alldeles för mycket mat, så detta kan ni göra.




 


1. Ägg

Om du har massor av ägg hemma är frysen faktiskt en klockren lösning. Lägg dem bara i ett isfack, släng på lite salt och socker (för konsistensen) och skyffla in i frysen tills det är läge att använda dem!



 


2. Mjölk

Är mjölken på väg att passera sitt bäst-före-datum? Släng in en förpackning i frysen – och den kan förvaras i upp till tre månader. Se bara till att lämna lite extra utrymme i förpackningen eftersom mjölken expanderar, och tänk även på att den måste tinas långsamt (förslagsvis i kylen) efteråt.



 


3. Lök

Det låter kanske galet, men genom att förvara lök i strumpbyxor (!) kan den räcka upp till sex månader längre. Stoppa en lök i strumpbyxan, knyt en knut och stoppa ner nästa – och eftersom löken då får mycket luft och inte pressas mot varandra så kommer den att hålla längre.




 


4. Tomatsås

Om du har fixat ihop en smaskig tomatsås och fått mycket över så kan den med fördel frysas in och sparas till framtida bruk. Häll tomatsåsen i en fryspåse, ta en kniv och dela upp i portioner innan du fryser in påsen – och när du sedan vill ha en bit är det bara att bryta loss och använda!



 

 

5. Köttfärs

Enligt samma princip som med tomatsåsen kan du lägga köttfärs i en fryspåse, dela upp portionerna på ett smidigt sätt och sedan förvara i frysen. När du vill ha köttfärs igen tinar du bara den mängd som önskas.




6. Bananer

Alla har vi väl varit där – situationen då vi köpt färska bananer och knappt ett ögonblick senare gjort den bittra upptäckten att de börjat bli bruna. Men lösningen är enkel: linda bara in stjälkarna i lite plastfolie så håller bananerna längre!




7. Örter

Färska örter är supergott att ha i maten och om du inte planerar att använda dem direkt så kan du bara frysa in dem! Ta timjan, rosmarin, salvia eller vad du nu har på lager och lägg de hackade örterna i en isform. Fyll på med olivolja, frys in – och ta ut när det blir läge, om det så är flera år senare!




8. Selleri och broccoli

Ingenting går upp mot färska, krispiga grönsaker som selleri och broccoli – och med ett busenkelt knep kan du få dem att hålla perfekt kvalitet i upp till en månad. Allt du behöver göra är att linda in dessa grönsaker i lite aluminiumfolie och slänga in i kylen!




9. Sallad

En annan grönsak vars livstid går att förlänga är salladen. Men här gäller inte aluminiumfolie – utan pappershanddukar, som du virar in salladen i. Med detta knepet absorberas fukten av pappershandduken och på så sätt håller sig salladen färsk längre!




10. Tårta

När man står som värd för ett kalas blir det alltid problem med hur mycket man ska baka. Men om den där tårtan inte äts upp behöver du inte vara orolig – med ett enkelt knep kan den avnjutas riktigt länge efteråt. Tryck bara två skivor vitt bröd mot de skurna kanterna på tårtan, så kommer de att dra fukt från den omgivande luften samtidigt som det förhindras att torka ut.




11. Bär

Färska bär är en höjdpunkt på sommaren – och det finns ett listigt knep för att göra dem mer hållbara. Lägg bären i en skål med nio delar vatten och en del vitvinsvinäger. Vänta 15 minuter och låt sedan bären rinna av ordentligt i ett durkslag innan du ställer dem i kylen. Detta tar bort mikroorganismer och eventuella mögelsporer som annars fått fäste på bären – och vips, så fördubblas hållbarheten!



Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards