Mitt Nya Liv

Alla inlägg under april 2013

Av Anneli Gustavsson - 24 april 2013 21:15


Forskare: Fibromyalgi kan bero på en inflammation i centrala nervsystemet.

Har ont hela tidenRenja Jonasson, 66, drömmer om ett läkemedel som hjälper mot fibromyalgi och som tar bort de svåra och kroniska smärtorna. Trots att sjukdomen gör att hon blir extremt trött och orkar väldigt lite, njuter hon ändå av att ­gulla med hunden Lonely



Fibromyalgins gåta kan ­vara på väg att lösas.

Enligt en banbrytande svensk studie kan sjuk­domen bero på en ­inflammation i centrala nervsystemet.

– Det skulle kunna förklara den generella smärtan i kroppen, säger Diana ­Kadetoff, forskare i neurovetenskap.


Det är första gången som forskare i en studie kunnat ­påvisa ­inflammatoriska ­ämnen vid den smärtsamma, kroniska sjukdomen fibro­myalgi.

I en pilotstudie jämfördes ­fibro­myalgi med den inflammatoriska sjuk­domen reumatoid artrit, RA. Prover togs från ryggmärgsvätskan samt blodet på 15 patienter med ­fibromyalgi, 15 med RA och elva kontrollpatienter.

”Fyra gånger mer”

Forskarna hittade då för­höjda värden av ett inflammatoriskt ämne i ryggmärgs­vätskan – en ­cytokin som ­heter IL-8 – hos patienterna med fibro­myalgi, men ­inte hos dem med reumatism.

– Vi hittade fyra gånger mer av ämnet i ryggmärgs­vätskan än i blodet hos ­fibromyalgi­- patienterna, ­vilket är mycket. Det tyder på en inflammation i centrala nervsystemet, säger ­Diana Kadetoff, forskare vid Karolinska institutet och smärtläkare vid Nacka Närsjukhus, Aleris.

Fynden kan framförallt förklara de svåra smärtorna och även tröttheten.

– Ämnet förstärker smärtsignalerna. Smärtan blir ­nästan självgående. Det är ­därför som patienterna har ont nästan överallt i ­hela kroppen.

Tre vinster

Hypotesen är att fibro­myalgi är en typ av reumatisk sjukdom med avvikande immunologiska ­ämnen. Resultaten måste dock ­bekräftas i fler ­studier.

Enligt Diana ­Kadetoff finns tre framtida ­vinster med fynden.

1. Det hjälper oss att förstå smärtmekanismerna vid fibromyalgi.

2. Det kan bana väg för nya framtida läkemedel. Dagens antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel ­hjälper dåligt vid ­fibromyalgi ­eftersom de ­inte passerar hjärnbarriären.

3. Det inflammatoriska ämnet skulle i framtiden kunna användas för att upptäcka ­fibromyalgi genom ett prov på ryggmärgsvätskan.

– I dag är det rehabilitering som gäller för de här patienterna och tyvärr är det få kliniker som kan ­erbjuda det, säger ­Diana ­Kadetoff.


FAKTA

Fibromyalgi

• Drabbar cirka två procent av befolkningen.

• Fyra av fem är kvinnor. De flesta är 30-50 år när den bryter ut.

• Symptom: Spridd molande värk i hela kroppen, ofta i musklerna, men även i leder, ligament, skelett (i minst tre månader). Främst i nacke, axlar, nedre ryggen, händer, fötter. Ömma punkter som gör ont när man trycker på dem. De flesta har ont hela tiden. Även trötthet, magbesvär, huvudvärk.

• Diagnos ställs utifrån symptomen.

• Botemedel saknas. Smärtstillande medicin har inte så stor effekt.



Tänk vad underbart om dom kunde komma på ett botmedel ....



Av Anneli Gustavsson - 23 april 2013 18:39


Varje gång jag lägger mig så brukar jag säga till mig själv att jag har världens skönaste kudde. Jag har alltid varit en kuddoman o haft 6-7 kuddar i sängen, jag har ju knappt fått plats själv. Marcus köpte en ny kudde för han hade ont i nacken o sen sa han att jag skulle prova den här, men jag var inte så sugen på den. Jag tyckte att den verkade så hård stum. 

Men jag köpte den på Jysk o nu har jag haft den i några år o jag skulle ge hur mycket som helst bara jag fick ha den här kudden.. Jag kommer aldrig att kunna sova ordentligt med en vanlig kudde igen.. Nu har jag den här som jag sover på o en som jag puffar upp mina armar på när jag har ont. 


Så är ni ute efter att köpa en ny kudde testa den här. Den är värd sitt pris..


 


Jag var på apoteket idag oxo o då kom jag på att jag skulle köpt tiger balsam för längesen men har glömt det.. Idag kom jag på det igen så nu har jag en liten burk här.. Får flirta lite med mamma sen så hon kan smörja in mig o samtidgt ge mig lite massage =)

Just nu känns det som att jag skulle ge nästan vad som helst för en härlig massage. Ja, jag har ganska ont.


Det gör inte saken bättre av att det stormar ute idag, det känns som hösten redan har kommit.. Riktigt skitväder är det.  Jag såg innan att taket på fågelhuset hade blåst av på sniskan så jag får rätta till det sen. 

 



Ikväll är det lite att se på tv;n så det blir lugnt.. Har inte fixat med fotona än, men dom kommer vartefter =)

Ha en mysig kväll. Var rädda om er o varandra.


Puss I Pannan ♥


Av Anneli Gustavsson - 21 april 2013 22:30


Ja idag har jag suttit ett par timmar i solen o jag har bränt mig så in i norden i ansiktet o på bröstet, det känns även lite ner på armarna oxo men det är ingen fara. Akta er för solen nu, använd solskyddsfaktor, det gjorde inte jag dom här dagarna.


Fick reda på idag att det är ännu en till tik som löper i området, det är inte konstigt att Teddy är förvirrad o helt väck. Han är skitnödig men kan inte koncentrera sig tillräckligt länge för att göra sitt. Nu ligger han o sover i min säng.. Jag ska väcka honom sen innan jag lägger mig så han för chansen att göra sitt. 


Den här blomman plockade Liam till mig igår, ja jag fick ett gäng o dom är så fina.. Kan ni gissa vad det är för blomma ??

 


Idag har jag gjort mig lite vårfin... Jag har suttit med fötterna i fotbad i över 1 timme, sen skövlade jag träden, jag såg inte skogen.. Nä men jag rakade benen så nu är dom bebis lena o goa,,,,,,,,, en dag sisådär =)


Nu ska jag ta min nattmedicin o försöka somna lite. Hoppas ni har haft en bra helg. Var rädda om er o varandra. 

o Izabella,, grattis en gång till ♥


Puss I Pannan ♥



Av Anneli Gustavsson - 21 april 2013 00:00


Håhåjaja så gick den här tiden med Jack & Liam.. Ja Jack stannade bara några timmar medans Liam sov över hos mig. 


Jag satt o valde ut lite bilder innan, men det finns många många fler att lägga ut snart =)


 

Liam o jag hängde upp lite mer mat till pippisarna.. Dom är inte rädda jag stod ganska nära när jag fotade dom.


 

Mammas lilla kille ligger o njuter.. Detta är livet =)


 

Konstnären var i farten,, det blir bilder på det i morgon.. 


 

Titta här,, min första ros ,, ja maskrosen.. Det är vår ..


 

Liam har fått glass med strössel av gammelmormor, det var så gott.


 

Lilla jag lägger huvudet på sne o är så charmig ♥


 

Teddy blev lite kär i Liam i går kväll,, han ville bara pussas o Liam skrattade så gott.


 

Det ska börja ringas i tid så dom lär sig. Jag ska lära dom att ringa till mig så dom kan ringa när dom vill =)


Min helg med Liam har varit underbar, ja det har jag redan skrivit om så det gör jag inte nu.. Det har visst börjat en film på fyran som jag ska lägga mig o titta på.. Hoppas att jag somnar snart, jag är lite trött.. 


Hoppas att ni har haft en bra dag. Var rädda om er o varandra. Dröm sött.


Puss I Pannan ♥





Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards