Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 20 januari 2013

Av Anneli Gustavsson - 20 januari 2013 22:31



Ursprung
Den tama mannen har funnits som sällskap och bruksman till kvinnor så långt tillbaks i tiden som vi kan minnas. Användningsområdena har givetvis växlat, allt från jakt och jordbruk till dagens rena sällskaps- och avelskarlar.

Praktiska råd & tips inför köpet
Det första du ska fundera på är om du verkligen har tid med en karl.
En karl är ingenting man lättvindigt kan lämna bort till vänner och bekanta. Ännu finns inga godkända pensionat i Sverige. Lyckligtvis är karlar idag accepterade i de flesta offentliga miljöer. Det är dock ej tillrådligt att ta med karlar överallt. Exempelvis butiker brukar framkalla nervositet och i vissa fall aggressioner. Det är inte ovanligt att man ser oroliga och gnällande karlar väntandes vid kassan.

Även om du anser dig ha tid över till både en och två och kanske tre karlar vill vi inte rekommendera mer än en.
Ofta visar de oro och till och med svartsjuka om ”matte” bryr sig för mycket om andra karlar!

Kostnader
Det är givetvis något som man bör tänka på innan man skaffar karl. Att ha karl är inte billigt. En karl äter mycket och behöver kläder, bil mm. En duktig arbetskarl kan ofta själv tjäna ihop till sitt uppehälle.

Har man en skicklig jägarkarl kan han bidra till hushållet med bland annat älgkött.
På höstarna kan man till och med se hur karlar beger sig ut i flock för att jaga älg. Se till så att just din karl har tillstånd, dvs. licens, för detta annars bör man inte låta dem löpa omkring hur som helst i skog och mark. Om din karl saknar det rätta intresset för jakt kan du kanske istället träna honom till att bli en skicklig bär- och svampplockare.

Med hjälp av klicker och belöning i form av t ex öl eller annan alkoholhaltig dryck kan du säkert även få din karl att laga lättare måltider. Men tänk på att dela upp belöningen i små, små delar, annars kan inlärningen tvärtom fördröjas!

Allmän skötsel
För att din karl ska få leva ett långt, friskt och lyckligt liv behöver han god mat, frisk luft, daglig motion och någon eller några aktiviteter som inspirerar honom. Tänk även på att hålla din karl vacker. Västerbottningen är vanligen renlig av sig och sköter det mesta själv till exempel ansning av skägg och naglar. Tandvård och trimning av huvudhår bör man överlåta till en fackman.
OBS! All kupering av karlar är strängt förbjudet i Sverige, sådant kan till och med medföra rättsliga följder!

Uppfödare eller infångande av karlar
Än så länge är det inte så vanligt med avelsprogram för karlar i Sverige, men det har varit på gång ett tag nu. Tills dess att en kontrollerad uppfödning och avel av män kommer igång, är det bara att välja ut och plocka hem en lösspringande karl på gatan.

Några av dom är otroligt lättfångade och låter sig mutas med hopp om en snaps eller några glas öl.

För de som är lite mer svårfångade ger vi dig rådet att ta på lite lättare klädsel och ett stänk parfym för att dra till dig uppmärksamheten. Bjuder du dessutom hem din karl på både middag och lite god alkoholhaltig dryck brukar det inte vara något problem att sedan få dom att stanna..

 

 

Av Anneli Gustavsson - 20 januari 2013 20:15


Jag kom på innan att jag fick besök inatt. Jag höll på att smälla av så rädd blev jag. Någon hoppade upp på fönsterbrädan o flög rätt in i fönstret så det small till. Teddy blev oxo rädd så han börjar skälla.  Mina persienner går inte riktigt ända ner så jag ser lite o jag såg att det var en katt. Först trodde jag att mamma hade glömt Snobben ute, men jag visste att hon inte hade gjort det. 


Jag kollade men katten hade redan gått iväg. Det var antagligen grannens katt som inte fått komma in. Jag fattar inte hur dom kan låta den vara ute på natten när det är så kallt, det är så dålig stil.  Jag ska säga till M nästa gång jag ser henne ... 


Idag har jag varit uppe på A6, jag skulle ju till Telenor o be dom kolla vad det var för fel o varför den inte funkade.. 


Jag - Hej, du kan du hjälpa mig med min skitmobil ?

Killen - Jaha är de en skitmobil ?

Jag - Ja det är det ,, jag är så trött på att den inte funkar.

Killen - Vad är det som är fel då ?

Jag - Allt, precis allt.. Den hänger sig, de går inte att ringa, folk kan inte ringa mig, jag kan inte logga upp mig på nätet o listan kan göras låååång.

Killen - Ja men du har den inte aktiverad...

Jag - Det har jag ju, jag har inte ändrat på något.  Jag vet inte var jag går in o gör det.

Killen - Jo men det gör du här under inställningar. 


Då slog det mig,, den har inte funkat att koppla upp sig sen Marcus skulle fixa nåt med min kamera. Då är det antagligen han som har råkat att bocka ur nätet... 


Killen - Så,, nu funkar den igen.

Jag - Snälla kan du visa en gång till vart du gick in ?

Killen - Ja, du klickar här,, inställningar, sen här o här o här.. Den ska vara aktiverad.

Jag - Tusen tack,,, men jag måste i alla fall säga att det är en skitmobil. För den hänger sig hela tiden. 

Killen - Hur ofta händer det ?

Jag - Ja det är olika, det kan vara varje dag,  till ett par gånger i veckan.

Killen - Har du mycket sparat i den ?

Jag - Nej, de har jag inte. 

Killen, men fortsätter det så ska vi kanske skicka in den. Men då försvinner allt så du kanske ska spara det först.

Jag - Jo men jag gör så, jag hör av mig om det blir nåt. Men jag tycker att det är konstigt att inte teknikerna har bett mig kolla upp om det har varit aktiverat eller inte... 

Killen - Ja men dom kanske inte vad du har för mobil ?

Jag - Jo men det har jag ju sagt till dom.  Skit samma, nu verkar det funka. Så tack igen för hjälpen.

Japp nu är den fixad, hoppas att det inte ska strulat nåt mer. Att den inte hänger sig mer. 


Det var så skönt att gå uppe på A6 idag, det var nog första gången på många år som jag kunde slappna av o inte känna att varenda en tittade på mig. Att jag inte blev nervös, utan jag gick där o småtittade på allt..


Jag gick även in på Speasavers o frågade om dom har gott om tider. Jag måste kolla min syn igen. Jag ser så dåligt. Jag förklarade även att jag inte hade fått nån hjälp 07 när jag skaffade mina glasögon. Jag fick ett par på köpet o dom fick bli solglasögon, men jag har inte kunnat se bra i dom så jag har varit inne ett par gånger. Dom är använda 1 ggr på hela tiden. Hon frågade varför jag inte hade sagt till om det men det har jag gjort x-antal gånger utan att få hjälp. Jag ska ta med mig dom in när jag kollar synen. 


 
Jag köpte även dessa örhängen,, 20 kr /st... Kul att jag kunde göra fynd oxo,, det är alltid bara Tilda som gör det =)


 


Här försökte jag mig på en bild på mig själv. Egentligen ska jag inte lägga ut den men va fasen det är ju så jag ser ut...  Det är allt i krullväg som är kvar =(



Nä nu ska jag snart ut med Teddy igen. Ha en mysig kväll.


Puss I Pannan ♥


Av Anneli Gustavsson - 20 januari 2013 15:19


Sitter o njuter av mitt kaffe, ska snart göra det sista o sen åka till ÖoB o sen A6.. Måste upp med min mobil för den funkar inte som den ska. Hoppas butiken kan hjälpa mig för när man ringer teknikerna så säger dom att dom inget mer kan göra. Jag vill säga Bullshit, dom har inte varit hjälpsamma sen jag gick över till dom. Detta är Telenor jag pratar om. TRE har alltid varit trevliga o hjälpsamma men jaja de är som det är.


Inatt har jag sovit gott,,, igen. Helt otroligt, men jag har drömt en massa som vanligt. Jag drömde att en tjej skulle berätta något i förtroende till mig,, att hon skulle säga nåt om sig själv o precis när hon börjar prata så drömmer jag om att jag vaknar. Men jag vaknade inte utan de va i drömmen.


Ha nu en härlig dag. Var rädda om er o varandra.


Puss I Pannan ♥


Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards