Mitt Nya Liv

Direktlänk till inlägg 8 juli 2012

KoKvinnorna - En Snuskig Dokumentär

Av Anneli Gustavsson - 8 juli 2012 16:58


Jag har precis sett KoKvinnorna . Dokumentären är mycket bra gjord men jag tycker att den va fruktansvärt snuskig. 


Jag tycker att de va riktiga krutkärringar som verkligen kämpade, jag hade aldrig klarat av att hålla på så, jag hade inte velat hålla på så heller för den delen. Jag förstår att Britt inte vill skiljas från sina älskade vänner o korna har verkligen tur som får så mycket kärlek.. Men dom behöver mycket annat än kärleken för att må bra. Kossorna o katterna va misskötta  på alla sätt o vis. De såg för jävligt ut i stallet. Har man djur så måste man sköta om precis allt o de klarade dom inte av. 

Britt är helt beroende på att andra ska ställa upp o hjälpa henne annars funkar de inte, ja de gjorde de inte heller.


Jag blev illa berörd när dom bara kom till gården för att hämta tjuren o satte ett skott i pannan på den helt utan förvarning. Britt borde ha blivit varnad. 


Jag satt o åt ett päron o drack mitt kaffe när jag såg den här dokumentären o jag mådde illa. Tanten va så smutsig o hennes hem va fruktansvärt skitigt, fullt med flugor som hon fick vifta bort hela tiden. Hennes lillasyster  Inger fick hjälpa till även med hennes hem o försöka hålla de i någorlunda skick, men herregud människan har ju sitt egna liv att sköta o ska inte behöva ställa upp som hon gjorde på sin syster. Jag tycker att hon offrade sig väldigt mycket för sin kära syster, o kanske hade man gjort de. Jag vet inte ?


Jag höll på att kräkas när jag såg henne "mocka" skiten till rännan med sina bara händer. Hon gjorde likadant från skottkärran ute.. 


När hon i slutet av filmen tvättade håret så va vatten så smutsigt så jag rös.. 


Nä, jag hade sett till att djuren blev omhändertagna . Hur kunde dom låta de gå så långt ?  Hur kunde myndigheterna tillåta att de va på det sättet ?


Som sagt, jag hade aldrig klarat av att jobba som dom gjorde o absolut inte med den ryggen. Jag fick ont i hela kroppen bara av att se henne kämpa som hon gjorde. Men jag gillade inte hur de såg ut hos henne o djuren.


Dokumentären va mycket sevärd, men den va för magstark för min smak. Snusktigt värre...




Kokvinnorna är en film om två egensinniga och ständigt trätande systrar. Britt är närmare 80 år och handmjölkar fortfarande sina älskade kor trots en gammal ryggskada. För att klara av det ber hon sin syster Inger om hjälp. Men Inger hatar mjölkningen och vill hellre träffa sina barnbarn.

 

Nära 50 000 biobesökare har sett filmen under 2011, mer än någon svensk dokumentärfilm på mer än 30 år. Filmen är en blandning av ilska, humor, ömhet, konflikt och försoning. Huvudpersoner är de två systrar på väg mot åttio. Födda på en bondgård i Halland med vitt skilda livsöden, men ändå för evigt bundna till varandra, sitt föräldrahem och ett dussin kor.

Britt är äldst, ogift, bor kvar på gården och älskar kor. Hon vägrar att ge upp dem, trots ett svårt fysiskt handikapp. Inger bor i villa i närheten, änka sen tio år, med en dotter och två barnbarn i Helsingborg. Hon åker hellre till dem än mjölkar Britts kor. Helst av allt vill hon att systern ska sälja eller slakta korna.

Båda systrarna har vacklande hälsa och kornas vara eller icke vara ställs på sin spets när först Inger kollapsar och sedan Britt råkar ut för en olycka. Men ett yttre hot, från myndigheternas sida, ger berättelsen en oväntad vändning. Viljornas kamp mellan de två systrarna ersätts av en enad front och lite sunt bondförnuft.

Filmen är gjord av Peter Gerdehag och Tell Aulin. Gerdehag har tidigare bland annat gjort filmerna "Bondens tid på jorden" (2002) , "Hästmannen" (2007) och "En liten kofilm" (2009).

 

 

 
 
Helena

Helena

8 juli 2012 19:49

Britt har nu somnat in för några månader sedan så jag hoppas både hon och korna mår bra i himlen. Usch den var hemsk att se hur hon måste lida. Kramizar

http://hea71.bloggplatsen.se

 
carri

carri

9 juli 2012 08:02

Hej ! Precis vad jag också tänkte, katterna de filmade hade igensvullna och variga ögon och så vidare. Kvinnan hade gödsel hårt fast runt naglarna, hon skyfflade gödsel med bara händerna utan handskar. Allt var en enda stor missär.

Tur att man inte har det runt sig.

Ha en fin dag. Kram

http://carri.bloggplatsen.se

 
lena

lena

9 juli 2012 08:40

Jag tycker oxå det är en bra dokumentär... helt otroligt att nån lever så i dagens samhälle.Men det är nog inte å lätt att bara klampa in i nåns liv å ändra. Samma sak med HÄSTMANNEN.
Och jag tror att det finns fler som lever ungefär på samma sätt här ute i vårt avlånga land.

http://lenahaga.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Gustavsson - Tisdag 16 april 20:45


      Som veterinär kallades jag in för att undersöka en 13-årig hund som hette Batuta.Familjen förväntade sig ett mirakel.Jag undersökte Batuta och upptäckte att han hade cancer och skulle dö av detta och att det inte fanns något att göra för...

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 11 april 20:45

    Den här bilden följer mig i graven. Den har jag tatuerat in på min arm =)       I dag har det varit en jobbig dag, det är det alltid den här dagen. I dag är det 9 år sen du somnade in o jag ser allt framför mig än, vilket är jobbigt....

Av Anneli Gustavsson - Torsdag 4 april 21:00

  Det är så mycket att hålla reda på när man är hemma o är sjuk. Inte nog med att jag har min fibro o allt annat.. Jag går ju o bryter tån,, ja för ca 2 år sen.. Sen halkade jag ju 22a dec 23 o slog i rejält.    Men nu så har jag pratat med Fol...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 21:02


      Ja nu tjejer får vi ta fram rakhyvlarna, epilatorerna mm o se   till så att vi har lena o sexiga ben =)          ...

Av Anneli Gustavsson - Lördag 30 mars 20:35

  I dag har det varit skönt väder, härligt att klä sig lite lättare. I dag skulle jag även gå hem till Rohde o plocka med mig lite kläder o lite annat smått o gott.   Det är så att hon har kommit till ett korttidsboende för hon har varit sjuk. ...

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Ovido - Quiz & Flashcards