Mitt Nya Liv

Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Anneli Gustavsson - 25 mars 2012 23:02


Igår när jag o Teddy va ute o gick så tog jag med mig ,,, ja gissa vad jag tog med mig ???


Kameran.. Jaaa men hur kunde ni gissa de =)

De är ju liksom inget nytt att fota, men de har i alla fall lite olika kulörer o strukturer än dom andra dagarna för att inte tala om hur kallt de va.. Men de är ju inget ni kan känna av =)

   
Våran lilla Åsasjö som är så fin.

 
De räcker med att titta på bryggan så blir jag sjösjuk. Men den har sin charm. 

 
Titanic ´s dotterson kanske =)

 
Teddy tog ett hopp o skutt så satt han på båten o jag måste ju bara ta ett kort på honom .. 


Härliga färger, de blev mörkt rätt snabbt.. O ännu kallare.

 


 
Lite blomster hittade jag allt utmed vägen.. Ja ok,, de va inne på någons tomt då =)

 
Ja mina vänner, här ser ni Din Fart.. Så här fort går du NU  51 km/h ... NÄ ok då,, de kom en bil bakom mig o körde hahaha.

 
 

2 små suddeluddar.. Den ena suddeludden är mycket mysigare än den översta suddeludden.. 

Teddy min lille ludne sambo, vi går o lullar o har de så bra.. 


Nu ligger han o sover gott i min säng, så snart börjar han väl gnälla att jag ska bädda upp den så han kan bädda ner sig =)


Puss I Pannan ♥

Av Anneli Gustavsson - 25 mars 2012 18:00



Hur mycket övervikt hade du innan operation? Lågt räknat så hade jag ca 60 kg. Idag har jag ca 15 kg kvar att nå dit. Men jag skulle behöva gå ner ännu mer, men jag är nöjd om jag lyckas gå ner 60 kg.

 

Hur lång är du: 166

Kön: Kvinna

Ålder: 46


INNAN OPERATION


Varför gjorde du inget tidigare? Jag har provat precis allt, olika dieter till mediciner som läkaren har hjälpt till med. Jag har lyckats gå ner lite, men har tyvärr gått upp igen + lite till.


Hur länge var du överviktig innan operation? Jag har inte alltid varit överviktig. De började med min sjukdom (fibromyalgi) muskelvärk. Jag kunde inte vara lika aktiv så jag va innan. Jag väl varit överviktig i ca 15 år, de har stadigt ökat år för år.


Vad anser du vara orsaken bakom din övervikt? Min sjukdom först o främst. Sen blev de att jag höll mig inne för jag hade inte samma värde som andra, jag blev lessen o började tröstäta på de.


Fick du förberedda dig (tex äta flytande kost) innan operationen? Ja, jag fick 21 dagar på mig att dricka nutrilett. Jag hade 14 kg som jag måste gå ner. De gick jättebra. 

 

OPERATIONEN


Fick du själv bekosta operationen? Nej, Landstinget stod för den kostnaden.


Fick du välja vilken operationsmetod du ville ha? De va bara gastric bypass för min del som gällde.


Om du fick välja varför valde du denna metoden? Jag fick inte välja o jag ville ha de jag fick.


Titthåll eller snitt ? Hur många titthåll ? Hur är ärrbildningen efteråt ? Problem med ärren ? De blev 5 titthål o alla såren läkte ihop fint. Inga problem. Ärren är så löjligt små så dom stör mig inte, men dom syns. Dom är så söta så =)


Var gjorde du din operation? I Värnamo.


Hur var det att vakna upp efter operationen?  Jag kommer inte ihåg så mycket. Jag hade visst pratat med min mamma o min systerdotter Tilda. Jag hade sagt till Tilda att hon aldrig skulle glömma bort att jag älskar henne.. De kan jag gott tänka mig att jag sa. Jag kommer ihåg när jag åkte upp på kvällen, de va vid 21 tiden. 


Upplevde du stor smärta? Första natten va hemsk. Jag hade såna kramper i magen så jag fick ganska mycket morfin. Jag trodde först att nåt hade gått jättefel, men de blev bättre frampå morgonen. Eftersom jag har min muskelvärk så hade jag de väldigt jobbigt. Svårt att ta mig ur sängen, gå o allt.. 


Hur lång tid fick du vara på sjukhus? 4 dagar, dom ville skicka hem mig efter 3 dagar men sjukgymnasten o jag sa att de va bättre att vänta 1 dag till.


FÖRSTA TIDEN


Fick du någon information om hur du skulle göra efter operation? Ja, jag fick ett litet häfte, men de va inte mycket info i den.


Hur länge fick du flyta efter operation? Oj de har jag redan glömt. Undra om de inte va 2 veckor med soppor o 2 veckor med pure.. Sen började jag försiktigt med maten. O de gick bra.


Klarade du av det? Ja de va inga problem. Önskar bara att jag hade fått nån hjälp av dietisten. 


VIKTMINSKNING


Hur mycket gick du ner den första tiden? Första 6 månaderna gick jag ner ca 40 kg


Hur mycket har du gått ner nu ? På hur lång tid? Idag har jag gått ner 48 kg, tyvärr är de väldigt svårt att gå ner i vikt. På mitt första halvår tog jag ca 40 kg.. Sommaren efter de tog jag 8 kg o nu ska jag banne mig ta många fler kilon den här sommaren. 


Är du nöjd? Jag är så glad att jag har fått den här chansen till en operation som kan hjälpa mig att gå ner i vikt. Men jag är inte nöjd,,,,, än.


Har det gått fort eller långsamt tycker du? Som sagt, första halvåret gick bra, sen är går de jobbigt sakta.


Hur kändes det efter operationen och hur känns det nu? Direkt efter operationen trodde jag inte att de va sant. Att jag hade klarat av detta, jag vågade. För ni ska veta att jag hade dödsångest. Jag hade redan gjort klart för sonen hur min begravning skulle vara. Vad som skulle hända med Teddy mm. Allt detta höll på att knäcka mig, men som tur är har jag haft min familj som har stöttat mig i Mitt beslut.  Jag fick hjälp av mamma att gå ut med hunden i ca 2 veckor för jag kunde knappt röra mig. Kom nu ihåg att detta berodde inte enbart på operationen Utan min värk till största delen. Det spelar ingen roll om jag hade fått uppleva den smärtan som jag gjorde i 1 år så hade de varit värt de. Jag skulle göra om de igen. Jag är så glad över att jag tog tillbaka mitt liv. För jag hade inte levt på över 10 år... Jag bara fanns.. Idag mår jag så underbart bra.

 

LIVET EFTER


Är livet efter operationen som du förväntade dig? Njae de kan jag väl inte säga att de är. Jag trodde som så många andra att jag skulle rasa i vikt utan att behöva röra minsta lilla fena, att inte skulle kunna äta mycket mat, eller att inte kunna äta vissa saker... Nu tillhör jag naturligtvis den kategorin som tyvärr MÅSTE kämpa för minsta lilla hg jag vill gå ner, men på ett sätt gör de inget för jag har hela livet på mig. Jag kan äta allt o väldigt mycket, så där har jag de som innan att jag måste tänka mig för vad jag äter, o hur mycket jag äter. Jag önskar verkligen att jag kunde bli dålig om jag åt fel eller för mycket.  Men annars är allt som jag trodde =)


Är livet efter operationen som sjukvården beskrev för dig?  Javisst är de de.. Jag får ju hela tiden se till så jag inte hamnar i mitt gamla liv, vilket är väldigt lätt ..


Vad har du ändrat i din livsföring? Jag äter framför allt. Innan kunde de gå flera dagar innan jag åt nåt. Jag äter ofta, mindre o nyttigare.. O de är så gott =)


MATEN


Hur ofta äter du under dagen? Man ska äta ofta ca varannan var tredje timme. O de gör jag. Jag äter väl 6-7 ggr/dag, men då är mellanmålen inräknade såklart.


Kan du äta allt möjligt? Jag kan äta allt, men jag väljer bort vissa saker.. Jag har börjat äta lite godis o sånt, men de vill jag egentligen inte göra. De är precis som att de suget har kommit tillbaka o att de har blivit ännu värre.


Har du fått smak på något som du inte åt tidigare? Jag fick dille på mina egna knäckebröd när sonen sa till mig att dom inte alls va bra för mig. De va alldeles för många kcal så dom har jag slutat med. Jag älskar lakrits på längden o tvären. Annars tror jag att de är lite allt möjligt som jag kan få sug på.


Fungerar operationen som en sorts antabus för dig? Ja de ska ju egentligen göra de, men efters om jag kan äta allt så funkar de inte som jag vill. Därför får jag ta till mitt egna "tänkande" o säga till mig själv.


KOMPLIKATIONER


Har du haft några komplikationer? Nope,, inga alls.



OMGIVNINGEN


Hur har omgivningen reagerat ? Berättade du det eller du höll det för dig själv? I början höll jag de hemligt, de va bara min familj som fick veta om operationen för jag ville diskutera den med dom. Särskilt med sonen.  Dom är glada för min skull, även grannarna säger att jag har förändrats så mycket. Ja till de positiva. Jag är mer glad o framåt. Jag vill saker nu. Jag tror att dom ser på mig att jag lever, jag finns inte bara längre utan jag lever o de är dom nog oxo glada för. Hoppas jag.


Hur har det fungerat på jobbet/vardagen efter operationen? Jag jobbar inte , men hade jag gjort de så hade jag ju fått anpassa mig efter de livet.  Allt går..


SAMMANFATTNING


Har du gått ner allt du vill, eller är du nöjd där du stannat? Jag är absolut inte nöjd än. Jag vill först o främst gå ner mina 15 kg, o skulle de bli några till så skulle jag bli överlycklig. Jag vill komma ner så pass så att jag kan få hjälp med mitt "häng" från Landstinget.. Jag är inte ute efter att bli trådsmal, de har jag aldrig velat med den här operationen.


Har du ångrat operationen tidigare och/eller ångrar du operationen nu? Nej,, jag är så otroligt glad över att jag har gjort den o jag är stolt över mig själv.


Vad anser du ligga bakom att det gått som det gjort för dig med viktminskningen? Förutom att jag fick hjälp med operationen så jag minskade i vikt så har jag försökt röra på mig så gott jag kan. Visst finns latmasken o den kan bli väldigt stor många gånger. Men nu kommer våren o sommaren då är de min tur att gunga igång fläsket. Jag kan tyvärr inte göra så mycket mer pga värken. Zumba är oxo nåt som är skoj,,, i mitt vardagsrum då =)


Ett ord på vägen ;


En operation gör dig inte automatiskt glad i själen. Den får du själv jobba på.


Av Anneli Gustavsson - 25 mars 2012 17:12



"Stanna, är ett förtjusande uttryck i en väns mun."
 Amos Bronson Alcott

Translation

♥ NEOS BLOGG ♥

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL NEOS BLOGG.  

Presentation


Mitt Nya Liv


Denna Blogg Är Kryddad
Med Kärlek

Och Galenskap


Fråga mig

46 besvarade frågor

COPYRIGHT BY ME !

       

SAMARBETE

 

Önskar Du ett samarbete med mig så kan du skriva till mig antingen här på bloggen eller på min mejl.

 

anneliprivat@hotmail.com

WEBDESIGN

    

RSS

FÖLJ MIG PÅ YOUPIC

Kommentera gärna mina

foton på Youpic

 

FÖLJ NEO PÅ INSTAGRAM

 

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM.

 

Följ Mig På Nouw

        

Klicka på bilden så kommer ni

till min andra blogg ♥  

Följ Mig På FB

VEM HAR NAMNSDAG ?

 

Klicka på bilden så ser du Vem som har Namnsdag.

 

MINA AVSVALNINGSGALLER.

 

HÄR KAN DU KÖPA AVSVALNINGSGALLERNA SOM JAG ANVÄNDER. KLICKA PÅ BILDEN.

 

❤❤❤

MIN KAMERA

Nu är det den här skönheten som ska få göra sitt.

Hoppas att vi kommer överrens.

       

Dagens citat

MITT NYA LIV


Så här färgrann var min mage efter min GBP

 

Jag tappade mer än hälften av håret. Jag var livrädd att bli flintis. Men det kom tillbaka. Detta är en stor hårtuss från 2 dagars borstande.

 

 

Nu har jag fått en massa krullor, tidigare hade jag rakt hår. 

Jag har gått ner 48 kg & över 1 meter. 

Men jag kämpar fortfarande väldigt hårt med att gå ner resten av min vikt. Helst 15 kg till. 

Don't Say Goodbye

 

Klicka på bilden ♥

 

Precious Child - Gone To o Soon.

 

EN UNDERBAR LÅT.

Klicka på bilden.

 

MAMMA.

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

A STAR IS BORN.

 

KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

MAMA - IL DIVO

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL LÅTEN.

 

EVA CASSIDY

 

 

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL EN UNDERBAR SÅNGERSKA.

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Roliga Fotosidor

 

Här Kan Du Synas

BLOGGAR JAG FÖLJER

GBP LÄNKAR

Länkar

Flaggor

Flag Counter

Skapa flashcards